Utrácení v červenci nabralo rychlost. Tržby nejvíc rostly on-line obchodům

Maloobchodní tržby v červenci zrychlily meziroční růst na 5,6 procenta z
červnových 2,1 procenta, uvedl Český statistický úřad. Po očištění o kalendářní vlivy byly vyšší o 4,4 procenta. Nejvyšší tempo růstu měly e-shopy a zásilkové služby. Více se také první prázdninový měsíc zvedly tržby za nepotravinářské zboží.

Video Zprávy ve 12
video

Utrácení v červenci nabralo rychlost. Tržby nejvíc rostly on-line obchodům

„Vyšší tržby z maloobchodu odráží rostoucí životní úroveň Čechů. Můžeme si přitom všimnout měnícího se spotřebního chování. Lidé ve větší míře nakupují luxusní zboží,“ uvedl hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.

„Červencový návrat meziroční dynamiky růstu maloobchodních tržeb nad úroveň pěti procent naznačuje, že spotřebitele zatím od výdajů příliš neodrazuje zdražující bydlení nebo růst cen elektřiny,“ zmínil hlavní ekonom společnosti Cyrrus Lukáš Kovanda.

Nejvíc rostly tržby za nepotravinářské zboží, a to o sedm procent. „Tržby za potraviny minulý měsíc zklamaly,“ podotkl hlavní ekonom ING Bank Jakub Seidler. Dařilo se specializovaným prodejnám s elektronikou typu počítače a mobilní telefony (utržily o 10,8 procenta víc), prodejcům v oblasti kultury, sportu a rekreace (o 9,1 procenta víc) a obchodům se zdravotnickým a kosmetickým zbožím (o 8,4 procenta víc). Přes pětiprocentní růst tržeb se dostaly také prodejny s oděvy a obuví a s výrobky pro domácnost.

„Heslo letošního léta by se mohlo jmenovat: ,Kdo nemodernizuje, není Čech.‘ Samozřejmě k vyšším útratám přispívá nizoučká nezaměstnanost a rychlý růst mezd. Češi se cítí bohatší a dávají to v obchodech najevo,“ míní analytik Next Finance Jiří Cihlář.

„Důvěra spotřebitelů i přes mírný pokles zůstává na vysoké úrovni,“ poznamenala ekonomka Komerční banky Monika Junicke.

Video Studio ČT24
video

Ekonom Jáč: Domácnosti si dovolí utrácet i za zbytnější výrobky

Čím dál víc lidé míří na internet

Prodej zboží přes internetové obchody a zásilkové služby pak meziročně narostl o čtvrtinu, což je nejprudší tempo v tomto roce.

„Mnozí internetoví obchodníci počátkem prázdnin spouští letní výprodeje a různé ‚masakry cen‘, aby si připravili místo ve skladech na podzimní sezónu a na Vánoce. Až o polovinu tak zlevňuje sezonní zboží, oblečení nebo starší modely elektroniky. Tyto akce tak přilákaly dodatečné kupující, takže červencový růst tržeb e-shopů byl letošní nejvyšší,“ míní Kovanda s tím, že se tomu vyrovná jen lednový růst tržeb, který byl podnícen povánočními slevovými akcemi a výprodejem zásob zboží.

„Postupně se proměňuje spotřební chování lidí, kdy je stále více zboží nakupováno skrze internetové obchody. Takovýto způsob nakupování umožňuje jednoduše srovnávat ceny mezi obchody, díky čemuž lze nakupovat výhodněji.“

Štěpán Křeček

hlavní ekonom BHS

Podle Křečka se na internet mohla přesunout část nákupů v souvislosti s dovolenými. „Zatímco v minulosti bylo zvykem vybírat dovolenou přímo v cestovních kancelářích, novým trendem je srovnávat různé typy zájezdů z pohodlí domova a dovolenou nakupovat přes internet. Lidé přitom nenakupují jen samotné zájezdy, ale vybírají si i vybavení, které budou na dovolené potřebovat,“ uvedl. 

Růstu zájmu o nákupy on-line napomáhá i skutečnost, že Češi mají na internetu z čeho vybírat. „Počet e-shopů dosáhl 40 tisíc, což je doposud nebývalé číslo. Co se týká počtu e-shopů na počet obyvatel, v tom je Česko rekordní,“ uvedl ředitel oddělení péče o zákazníky z Webnode Slawomir Budziak.