Rizikových e-shopů přibývá. Nejčastěji fungují na přebraných adresách, které byly dříve oblíbené

6 minut
Události: Spotřebitelské spory
Zdroj: ČT24

V Česku rychle přibývá rizikových internetových obchodů. Zatímco v letech 2015 a 2016 Česká obchodní inspekce (ČOI) zveřejnila ročně varování před čtyřmi rizikovými e-shopy, loni jich bylo už 131 – a jak ČOI varuje, často vznikají na „opuštěných“ doménách s dobrou historií. Inspekce rovněž uvedla, že v tuzemsku roste zájem o mimosoudní řešení spotřebitelských sporů.

Příkladem rizikového e-shopu jsou například stránky nejfilm.cz nebo krajzlin.cz. Anebo eurorcrally.cz, což je doména, kterou používal spolek modelářů rádiově ovládaných modelů aut, posléze však doménu včas nezaplatil, a tak o ni přišel. Dnes je na webu nabídka bot od anonymního prodejce, nákup zde je však podle ČOI značně rizikový.

V loňském roce zveřejnila inspekce varování před 131 internetovými obchody. Ty mají často neznámé provozovatele. Podle ČOI se ale ani zdaleka nejedná o výčet všech existujících rizikových stránek.

Při loňských kontrolách e-shopů inspektoři zjistili pochybení v 88 procentech případů a provozovatelům obchodů uložili 973 pokut v hodnotě 5,6 milionu korun. Celkem inspektoři provedli 1085 kontrol internetových obchodů.

Rolí státu je zakročit proti podvodným e-shopům. Místo aby ČOI vydávala varování, měla by po odhalení podvodného e-shopu následovat okamžitá hmatatelná sankce, tedy jeho zablokování. Bude tedy zajímavé sledovat, zda se stát ujme ochrany spotřebitelů se stejnou rozhodností, jako když v boji proti daňovým únikům přišel - poměrně rychle - s blokací nelegálních sázkařských serverů.
Martin Petrášek
analytika pro internetový trh ze společnosti FG Forrest

„Oproti roku 2016 se situace v této kontrolní oblasti téměř nezměnila. I nadále provozovatelé e-shopů neinformují spotřebitele o možnosti mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, o uplatnění a způsobu reklamace nebo používají klamavé obchodní praktiky,“ uvedl ředitel ČOI Mojmír Bezecný. Stížností spotřebitelů loni přišlo inspekci 5937.

  • Na adrese www.evropskyspotrebitel.cz/podvod je umístěn návod, jak si prověřit internetového obchodníka. 
  • Kromě toho tam můžete najít například i odkazy na obchodní rejstříky jiných zemí EU, Norska a Islandu, tedy zemí, kde Evropské spotřebitelské centrum působí a kde pomáhá řešit problémy s tamními obchodníky.

Inspekce dosud na internetu varovala před zhruba 250 on-line obchody. Nově vyhledavač Seznam.cz omezuje pozici těchto obchodů ve výsledcích vyhledávání či při hodnocení na webu Zbozi.cz. Antivirový program Eset zase před těmito stránkami varuje své uživatele.

V Česku loni přibylo meziročně 3900 e-shopů, celkem jich tak bylo 40 100, ukazují údaje portálu Heureka.cz. Podle odborníků jejich počet i nadále poroste. V tuzemsku je v přepočtu na obyvatele nejvíce e-shopů v Evropě.

Podle srovnávače cen Heureka.cz většina e-shopů nabízí zákazníkům služby vysokého standardu. „Proti nespolehlivým e-shopům se špatnou pověstí si sami zákazníci pomáhají jejich recenzováním a sdílením zkušeností s nákupy. Vloni takhle udělili 4,5 milionu recenzí,“ uvedl Jan Kriegel z Heureky.

Spory s obchodníky řeší Češi stále častěji mimosoudně

A protože nákup na nedůvěryhodném e-shopu může skončit sporem, podle ČOI lidé stále častěji přistupují na řešení mimosoudní dohodou; loni stoupl počet mimosoudních řešení o čtvrtinu. Čeští spotřebitelé touto cestou nejčastěji řešili spory spojené s reklamacemi spotřebního zboží. Další výraznou skupinou byly návrhy spojené s rekreačními a kulturními službami a problémy u smluv o dílo.

Vzrostl také zájem o mimosoudní řešení sporů v oblasti financí, konkrétně pak u služeb neživotního pojištění. Na inspekci se loni obrátilo 3394 spotřebitelů s návrhem na zahájení mimosoudního řešení spotřebitelských sporů. Dohodou bylo vyřešeno 53,5 procenta případů.

ČOI: Počet návrhů na zahájení mimosoudního řešení spotřebitelského sporu
Zdroj: ČOI

Inspekce 740 návrhů ze zákonných důvodů odmítla, mezi nejčastější důvody patřilo to, že navrhovatel nebyl spotřebitel, návrh byl podán po uplynutí lhůty jednoho roku od uplatnění práva, návrh byl zjevně bezdůvodný či ve sporu již rozhodoval soud. Ve 310 případech vzal spotřebitel návrh zpět. V 1124 případech se strany dohodly, 976 sporů bylo skončeno marným uplynutím lhůty. Ostatní návrhy se dosud řeší.

Rekordní počet spotřebitelů chtěl loni řešit spor s obchodníkem v zahraničí, protože např. nebyl spokojen s nákupem v zahraničním e-shopu. Na Evropské spotřebitelské centrum při ČOI se obrátilo 1633 lidí, kteří hledali pomoc ve sporech s podnikateli z jiných zemí EU a žádali o informace o svých právech na jednotném evropském trhu. Je to o 46 procent meziročně více. Míra úspěšnosti mimosoudního řešení sporů byla v loňském roce téměř 45 procent.

„Jde především o problémy s náhradami škody za zpožděné a zrušené lety a spory s internetovými prodejci,“ uvedl Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra. Dalšími oblastmi sporů jsou zájezdy, ubytovací služby a nákup v kamenných prodejnách v zahraničí. Mnohdy jsou to stížnosti, v nichž spotřebitelům jde až o desítky tisíc korun - například o náhrady škody v letecké dopravě nebo u autopůjčoven.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Americká vláda uleví automobilkám od cel

Americká vláda poskytne automobilkám vyrábějícím ve Spojených státech úlevu od pětadvacetiprocentních cel na automobily. Prezident Donald Trump to zdůvodnil mimo jiné ochranou národní bezpečnosti. Podle ministra obchodu Howarda Lutnicka má krok pomoci firmám při návratu dodavatelských řetězců do USA a má zmírnit dopady dovozních poplatků na autodíly. Ty by měly začít platit od 3. května.
včeraAktualizovánopřed 37 mminutami

Bilance: Evropa v čase obchodní války

Tým publicistického měsíčníku Bilance se tentokrát zaměřil na dopady celní války na Evropu. Zajímal se, jak na nestabilní situaci reagují české firmy s napojením na Spojené státy. Věnoval se i soběstačnosti Evropy, přičemž se dostal i do dolů, kde je možné vidět české lithium. Tématem pondělního vysílání byl i odraz proměny bezpečnostní architektury v byznysu, který se projevil hlavně ve zbrojařství.
28. 4. 2025

Zbývají poslední dny pro podání přiznání k dani z příjmů

Na podání elektronického přiznání k dani z příjmů mají lidé už jen posledních pár dnů. Formulář je nutné elektronicky odeslat a daně zaplatit do pátku 2. května, ale lidé by to neměli nechávat na poslední chvíli. Finanční správa totiž upozorňuje, že hrozí přetížení systému. Těm, co odevzdávají papírové daňové přiznání, skončila lhůta už na konci března.
28. 4. 2025

Výdaje na zbrojení rostly loni nejrychleji od konce studené války

Celosvětové vojenské výdaje se v loňském roce zvýšily o 9,4 procenta na 2,72 bilionu dolarů (téměř šedesát bilionů korun). Zaznamenaly tak nejprudší meziroční nárůst přinejmenším od konce studené války, počátkem devadesátých let minulého století. Nejvíc vynakládají na zbrojení USA, Čína a Rusko. Informoval o tom Stockholmský mezinárodní ústav pro výzkum míru (SIPRI).
28. 4. 2025

Jak odhalit podvodný e-shop? Pomoci mohou recenze i důkladné ověřování

Nákupy přes internet jsou mezi lidmi stále populárnější. Podle dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) vzrostl mezi lety 2015 a 2023 podíl lidí v Česku, kteří nakupují na internetu zhruba dvouapůlnásobně na 62,9 procenta. S tím ale přichází i řada rizik. Jedním z nich jsou podvodné e-shopy, které mohou na první pohled působit seriózně. Jak takový obchod rozpoznat a co dělat, pokud už člověk na podvodné stránce nakoupí?
28. 4. 2025

Teplo kvůli modernizaci jeho výroby nejspíš zdraží. Pomoci by mohly dotace

Kvůli rozsáhlé modernizaci výroby tepla se chystá jeho zdražování. Zbrzdit růst cen by mohly dotace, které připravuje ministerstvo průmyslu a obchodu. Teplárny přechází od uhlí k jiným formám výroby tepla – zejména k plynu. Důvodem změn jsou vysoké ceny emisních povolenek i plánovaný odchod od uhlí v roce 2033. Přeměna teplárenství si vyžádá miliardové investice. Na centrální zásobování jsou v Česku napojené zhruba čtyři miliony lidí.
27. 4. 2025

Lidé spoří na stáří i přes dlouhodobé investice

Přes 150 tisíc lidí vložilo své peníze do takzvaného dlouhodobého investičního produktu (DIP). Zajišťují se tak na stáří s podporou státu. Podle makléřů zatím zájem lidí neovlivnily ani momentální prudké výkyvy na burzách.
27. 4. 2025

Nejistota a obavy. Americké škrty komplikují humanitární pomoc

Humanitární organizace řeší americké úspory ve financování mezinárodní pomoci. Část z nich musí například propouštět zaměstnance nebo omezovat pomoc v rozvojových zemích. Podle ředitele organizace Člověk v tísni Šimona Pánka škrty americké administrativy přináší několikaměsíční nejistotu. Redaktorka ČT Lea Surovcová potvrzuje, že humanitární organizace v této souvislosti často zažívají obavy. Páteční 90' ČT24 moderoval Jakub Musil.
27. 4. 2025
Načítání...