ČEZ kvůli úsporám končí po 16 letech se sponzorováním karlovarského filmového festivalu

Energetická společnost ČEZ se po 16 letech rozhodla ukončit spolupráci s Mezinárodním filmovým festivalem Karlovy Vary. Zdůvodnila to neutěšenou situací na energetických trzích, která ji vede k úsporným opatřením. Polostátní ČEZ (stát drží zhruba 70 procent akcií) byl generálním partnerem festivalu od roku 2002. 

Video Události
video

Karlovarský filmový festival bez hlavního sponzora

„Úspory jsou jediným důvodem k ukončení spolupráce. V předchozích letech jsme již razantně snížili naše sponzorské aktivity a v tomto musíme pokračovat. ČEZ v uplynulých letech skončil se sponzoringem sportovních hal – ČEZ Arén v Ostravě, Pardubicích, Plzni. Snížil svoji podporu Českému olympijskému týmu, atletům a omezil desítky menších aktivit,“ uvedl vedoucí mediálního útvaru a mluvčí Skupiny ČEZ Ladislav Kříž. 

Ve vztahu ke karlovarskému festivalu se podle něj jednalo o necelých 20 milionů korun ročně. Tisková mluvčí MFF KV Uljana Donátová uvedla, že konání letošního 53. ročníku MFF Karlovy Vary není ohroženo. 

„Děkujeme Skupině ČEZ za šestnáct let trvající podporu a spolupráci. I díky tomuto spojení se podařilo z karlovarského festivalu vybudovat mezinárodně respektovanou značku, festival s jasnou uměleckou vizí a vysoce profesionální organizací, který má pevné místo mezi světovými filmovými přehlídkami a těší se velkému zájmu odborné veřejnosti i filmových diváků,“ uvedl v tiskové zprávě prezident MFF KV Jiří Bartoška.  

Karlovarský festival podle něj přispívá k propagaci Česka nejen v kulturním prostředí. „Je nám líto, že současná situace nedovolí Skupině ČEZ pokračovat nadále v naší dlouholeté spolupráci,“ dodal.

Video Studio ČT24
video

Prezident festivalu Jiří Bartoška o odchodu generálního partnera

Později v rozhovoru pro ČT Bartoška uvedl, že o vypovězení smlouvy ví od konce února, tedy čtyři měsíce před letošním ročníkem festivalu. To je pro nás trošku zklamáním, přišlo to pozdě, připustil. 

Se společností ČEZ jednali podle něho zástupci festivalu od září loňského roku, kdy měla firma potvrdit spolupráci na další rok (smlouvu s ní měl festival do konce roku 2018). „Pořád nebyl schválen rozpočet ČEZu, tak se to oddalovalo, obě strany doufaly…“ 

Bartoška odhadl, že pro letošní ročník se asi těžko podaří sehnat nového generálního partnera, za reálnější tedy považuje sehnat více partnerů a mezeru – výpadek činí 15 milionů – tak vyplnit. Zdůraznil však, že pro letošní ročník se programově nic nemění. Dodal, že celkový rozpočet festivalu se v posledních letech pohybuje plus minus kolem 130 milionů korun, záleží i na výši výdajů na filmové hvězdy, které se podaří na akci získat. 

Pro příští roky se bude festivalové vedení opět snažit sehnat generálního partnera. Jeho příspěvek by obnášel 20 milionů korun.