Kvůli softwaru pro brzdový systém svolává Volkswagen statisíce aut

Německý automobilový koncern Volkswagen svolává do servisů velké množství vozů k úpravě softwaru pro brzdový systém. V samotném Německu se opatření týká zhruba 385 tisíc aut značek VW, Audi a Škoda. Informoval o tom časopis kfz-betrieb, neposkytl však informace o situaci v jiných zemích. Mluvčí Volkswagenu podle agentury DPA jeho zprávu potvrdil.

Ve svolávaných automobilech podle časopisu kfz-betrieb hrozí, že brzdový systém nedokáže zajistit stabilitu vozu v některých mezních situacích, například při přetáčivosti, nedotáčivosti či plném brzdění. Opatření zahrnuje automobily Škoda Octavia a Superb vyrobené v období od 1. června 2008 do 1. června 2009. V Německu se týká zhruba 36 100 škodovek, píše kfz-betrieb na svých internetových stránkách.

Volkswagen je největší automobilkou v Evropě. Loni navíc vystřídal japonského konkurenta Toyota v čele světového automobilového trhu, když navzdory skandálu s měřením emisí zvýšil globální prodej o téměř čtyři procenta na rekordních 10,3 milionu vozů.

Nadhodnocovala francouzská pobočka prodeje?

Značka Volkwsagen se v pátek v tisku objevila i v jiné souvislosti. Německý týdeník Der Spiegel zase s odkazem na zprávu o interním auditu Volkswagenu napsal, že francouzská divize německé automobilové skupiny Volkswagen vykazovala po léta do ústředí skupiny ve Wolfsburgu nadhodnocená čísla o prodeji.

Auditoři podle týdeníku zjistili značné množství automobilů, které si jejich majitelé zaregistrovali „několik měsíců, a dokonce i let“ poté, co jejich dodávky francouzská divize vykázala. Normálně trvá registrace několik týdnů. Na některá vozidla vykazovaná jako dodaná přitom neexistovala ani kupní smlouva. Podle týdeníku se falšované údaje týkaly téměř 800 tisíc vozů.

Mluvčí Volkswagenu ve wolfsburském ústředí se k článku týdeníku odmítl agentuře Reuters vyjádřit. Uvedl, že společnost „interní dokumenty nekomentuje“.

Nesrovnalosti ve francouzské divizi začaly podle Spiegelu v roce 2010. Týkaly se jak vozů vlajkové značky VW, tak automobilů české Škody, luxusní divize Audi i španělského Seatu.

Šéf skupiny Matthias Müller dostal zprávu auditorů 24. dubna. Následující měsíc odešel z funkce šéf francouzské pobočky Jacques Rivoal, napsal časopis. Volkswagen tehdy k jeho rezignaci jen sdělil, že k ní vedly „rozdílné názory na strategii“.