Škoda svolává do servisu první vozy. Nejdříve kvůli diesel aféře opraví superby

51 minut
Devadesátka ČT24: Vozidla jsou bezpečná před i po změně
Zdroj: ČT24

Automobilka Škoda Auto se od pondělí připojuje k servisní akci mateřského Volkswagenu. Výrobce začíná svolávat dva a půl tisíce tuzemských majitelů značky Superb druhé generace s dvoulitrovými dieselovými motory. Problém se celosvětově týká zhruba jedenácti milionů aut.

Automobilka plánuje vozy v rámci aféry svolávat postupně v několika vlnách. Celkem se v Česku servisní akce dotkne 106 tisíc vozů s motory 2,0, 1,6 a 1,2 TDI od Volkswagenu. „Servisní řešení u dalších dotčených vozů bude následovat v úzké koordinaci s koncernem Volkswagen v následujícím období, zákazníky budeme vždy odpovídajícím způsobem informovat,“ uvedl mluvčí Škody v Česku Vítězslav Pelc. 

  • Motorům 1.2 TDI, 1.6 TDI a 2.0 TDI byl aktualizován software řídicí jednotky. U motoru EA 189 o objemu 1,6 litru byl navíc před senzor hmotnosti vzduchu do sacího potrubí dodatečně namontován usměrňovač proudění vzduchu. Cílem opatření je, aby po jejich zavedení zůstaly spotřeba paliva, výkonové parametry i hodnoty emisí CO2 beze změny.

Zprvu měl problém vyřešit tzv. usměrňovač proudění. Po něm se ale slehla zem a společnost nyní říká, že bude stačit pouze zásah do počítače. Škoda začíná se svoláváním prvních vozů zhruba měsíc po sesterských značkách Volkswagen, Audi a Seat. Koncern 16. května do servisů pozval modely Volkswagen Amarok, Volkswagen Golf, Audi A4, A5 a Q5 a Seat Exeo s motory 2,0 TDI. Podle Klímy dosud servisní opatření podstoupila asi pětina pozvaných vozidel.

Celá akce není povinná, což potvrdil i Josef Pokorný. „Poprvé se svolávalo od 16. května, a to auta Volkswagenu. Přesnou zpětnou vazbu nemáme. Pokud bych auto měl, tak bych asi nejel nějak speciálně, ale naplánoval bych si pravidelnou údržbu. Vozidlo je bezpečné před úpravou i po úpravě,“ popsal tajemník Svazu dovozců automobilů.

Chtěl bych na prvním místě říct, že mě velice mrzí, co se stalo. A taky jsme se našim zákazníkům již omluvili. Musíme vypracovat opatření, která povedou ke zlepšení situace a také k tomu, aby se nic takového už neopakovalo.
Bernhard Maier
předseda představenstva Škoda Auto

Jak by vůbec mělo celé svolávání vypadat, popsal František Dvořák, vedoucí autoredakce iDnes.cz. „Přijde vám dopis, podepsaný automobilkou. V něm vás osloví, že se vašeho vozu týká svolávací akce, a na vás je, abyste se domluvili na termínu s vaším servisem. Pak už přijedete do servisu a bude vám provedena softwarová změna. Díly by se měnit neměly,“ řekl o svolávací akci.

Podle Pokorného vědomě automobilky neporušují pravidla. „Já si myslím, že nejsou ty automobilky v poloze, že by byly přesvědčeny, že něco porušují. Automobilky udělají auto tak, aby bylo podle předpisů. A myslí si, že by ty softwary měly být správné,“ popsal.

Soud s automobilkou by byl riskem

Právní spory s automobilkami jsou především ve Spojených státech amerických. V Česku ale trestněprávní termín není, tedy alespoň podle advokáta Milana Schagerera. „Koncern by ale mohl odpovídat za vady. Vozidlo neodpovídá podmínkám, které jsou uvedeny v kupní smlouvě. Dá se mluvit částečně o klamání spotřebitele, ale zatím nevidím snahu, že by k tomu měl někdo dojít,“ řekl a dodal, že pokud by se někdo chtěl pustit do soudního sporu, tak by šlo o velký risk.

Volkswagen tvrdí, že se při přehrávání softwaru nic nestane. Dvořák naznačil, že pravda to ale být nemusí. „Ze zahraničí se ozývají hlasy, že u některých vozů auto nejede lépe ani hůře, ale má vyšší spotřebu. Na to firma reagovala tím, že se bude úprava ještě ladit. Já nepředpokládám, že by to mělo být o velké cifry, ale stát se to může. Ta změna má přinést lepší výsledky co do snižování emisí. A ty jdou tak trošku proti snižování spotřeby,“ vysvětlil vedoucí redakce.

Řidiče v České republice více zajímá spotřeba než emise, potvrzuje to i Pokorný. „Je to důležitější pro spotřebitele. Pokud by spotřeba paliva, která je uváděná, neodpovídala tomu, co vozidlo v laboratoři vyprodukuje, v tom úpřípadě by to určitě vlastníka vozidel zajímalo. Tento případ, pokud vím, nenastal,“ řekl.

Samotné automobilky mohou mít ale velké problémy s náklady na opravy a aktualizace. Podle tajemníka by to ale nemusel zákazník pocítit. „Opatření mohou být i kladná, výrobce může efektivněji vyrábět další auta, může se poučit,“ myslí si Pokorný.

Bývalý předseda představenstva společnosti Škoda Auto Vratislav Kulhánek řekl, že na celou záležitost se musí koukat v čase. „Ne všechny vozy Škoda spadaly pod nejpřísnější předpis. Kdyby býval Volkswagen otestoval všechna auta na předpisy EURO 4 nebo EURO 5, tak by bylo vše v pořádku. Já se domnívám, že důvod k odškodnění neexistuje. Auta jsou v pořádku, ale nevznikla žádná škoda. Nikomu z majitelů,“ popsal Kulhánek.

Skandál vypukl loni v září, když americká Agentura pro životní prostředí obvinila koncern VW, že jeho turbodieselové motory pod typovým označením EA 189 ve verzi Euro 5 jsou schopné obcházet homologační emisní měření. Řídicí jednotka rozpozná, když se vůz podrobuje emisnímu testu, a přejde na ekologický režim, při kterém vůz produkuje výrazně nižší množství škodlivin.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Cena zlata znovu pokořila rekord

Cena zlata ve středu poprvé překročila 4500 dolarů (92 600 korun) za troyskou unci (31,1 gramu), na rekordu je i cena stříbra a platiny. Poptávku po drahých kovech zvyšuje podle analytiků zejména očekávané další snižování základních úrokových sazeb ve Spojených státech.
před 9 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 16 hhodinami

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
včeraAktualizovánovčera v 18:42

Tatra dodá na Slovensko vojenské vozy za až 25 miliard

Společnost Tatra Defence Systems ze skupiny Czechoslovak Group (CSG) českého podnikatele Michala Strnada uzavřela se slovenským ministerstvem obrany samostatnou rámcovou smlouvu na dodávku až 1289 vojenských vozidel řady Tatra Force. Finanční rámec smlouvy pro potřeby ministerstva činí až 1,032 miliardy eur (přes 25 miliard korun).
včera v 14:54

Vánočním nákupům na poslední chvíli vévodí poukázky či dárkové koše

Vánoční nákupy vrcholí. Lidé často pořizují zásoby jídla a někteří ještě i dárky. Mezi ty nejžádanější patří přednabité karty, poukazy na výrobky nebo zážitky či tematické balíčky zboží. Po těch je poptávka oproti loňsku vyšší. Rostl také zájem o odložené platby, protože Češi letos podle on-line platební služby hojně objednávali na poslední chvíli a riskovali, že zboží neobdrží včas. Za uplynulý víkend se obchodníkům zisky zvýšily oproti předchozímu týdnu až o čtyřicet procent, sezonu ale hodnotí jako srovnatelnou s tou minulou. Některým kamenným obchodům však tržby meziročně klesly kvůli internetové konkurenci. Právě e-shopy naopak očekávají vyšší čísla než loni.
22. 12. 2025

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Po jednání kabinetu to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda v pondělí nezabývala.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

Od ledna ubude na úřadech 322 míst, schválila vláda

Na úřadech ubude od začátku ledna 322 míst, schválila podle premiéra Andreje Babiše (ANO) vláda. Nejvíce míst ubude na úřadu vlády, ministerstvech financí a průmyslu, řekl po zasedání kabinetu. Jde podle něj teprve o první kolo, úspory se budou ještě hledat. Na začátku roku 2025 bylo úřednických míst 73 520. Aktuální návrh takzvané systemizace počítá pro letošní rok s číslem 73 352.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025
Načítání...