
Dostavbu dálnice D4 by měli zaplatit soukromníci
Křižovatka v Letech u Písku je jedna z nejnebezpečnějších na Jihu Česka. Kvůli častým nehodám má být proto do pěti let mimoúrovňová, a to v rámci dostavby dálnice D4. O kousek blíž k Praze už se staví. Budování pětikilometrového úseku začalo loni v dubnu. A právě na něj má nová část u Milína navázat. Celkem by tak mělo vzniknout 32 kilometrů dálnice, mezi Milínem na Příbramsku a Miroticemi na Písecku. Ministerstvo dopravy chce, aby úsek vybudoval soukromý investor na vlastní náklady a stát mu pak platí za bezchybný provoz na daném úseku po předem sjednanou dobu, v tomto případě dalších 25 let.
„D4 je vybraná proto, protože nepatří do takzvané sítě TEN-T, takže se z evropských peněz tak úplně financovat nedá,“ říká ministr dopravy Dan Ťok (nestr. za ANO). V roce 2021 navíc skončí přísun evropských peněz. V privátní sféře tak ministerstvo vidí alternativu.
„Bylo by dobře, kdyby se i v České republice PPP projekty jaksi uchytily, vyzkoušeli jsme si je,“ míní senátor Pavel Eybert (ODS). Podle senátora Radka Martínka (ČSSD) však v současné době nejsou příliš příznivé podmínky na PPP projekty proto, že veřejný sektor, tedy stát, získává peníze levněji, než příslušné stavební firmy.
Záměr nicméně v lednu schválila vláda. Ministerstvo už taky vypsalo tendr na mezinárodního poradce. Právě při jeho výběru je podle senátorů na místě opatrnost. „Je to otázka odpovědnosti toho poradce, jeho motivace a hlavně rizik,“ upozorňuje ministr Ťok.
Ačkoli je to v zahraničí standardní, v Česku se zatím PPP projekty u dopravních staveb nikdy nepodařilo realizovat. V minulosti se stát neúspěšně pokoušel o zapojení soukromého kapitálu třeba při výstavbě jihočeské dálnice D3.