Až třetina kontrolovaných vozů na českých silnicích nesplňuje emisní normy. Ministerstvo dopravy už loni nařídilo emisním stanicím, aby používaly kvalitnější techniku, která odhalí poškozené filtry pevných částic. Praxe se ale podle asociace techniků příliš nezměnila.
Kontrolou emisí projdou i auta s poškozeným filtrem pevných částic, zjistil štáb ČT24
Libor Fleischhans z Asociace emisních techniků a opravářů (ASEM) uvedl příklad na čtrnáct let starém automobilu, kterému končí technická způsobilost. Mechanik zjistil, že má poškozený filtr pevných částic. „V podstatě vypouští jedovaté emise, které nejsou vidět. Optický přístroj je změřit nemůže,“ popsal Fleischhans.
Přitom jde o přístroj, který běžně emisní stanice používají. Řídicí jednotka se nejprve propojí s počítačem, pak se sonda vloží do výfuku. Při čtyřech měřeních se musí prudce sešlápnout plyn.
Škodlivé prachové částice tento přístroj neodhalí. Umí to jiná technologie, kterou ale podle Libora Fleischhanse většina emisních stanic nemá. „Optický přístroj nezměřil prakticky nic, ale tento čítač nám říká, že (auto) vypouští do ovzduší zhruba desettisíckrát víc částic, než kdyby byl filtr celistvý,“ upozorňuje technik.
Kontrola poruchu neodhalila
Měřený vůz následně zamířil na emisní stanici, kde kvůli poškození filtru neměl uspět. „Má kouřivost 0,06, my máme 0,29,“ popisuje výsledek Fleischhans. Na emisích automobilu tedy změřili ještě méně, než ukázalo měření za přítomnosti štábu ČT24.
„Ministerstvu dopravy není znám případ, kdy by vozidlo s nefunkčním filtrem pevných částic legálně absolvovalo měření emisí s vyhovujícím výsledkem,“ uvedl resort, který se opírá o data z centrálního systému a neveřejnou analýzu. „Pokud k pochybení dochází, jedná se o selhání jednotlivce (technika), nikoliv systému,“ dodal v reakci resort.
Asociace emisních techniků dlouhodobě tvrdí, že jde o systémový problém. „Nedává smysl, aby mezi stanicemi byl takový rozdíl,“ říká analytik ASEM Petr Novák.
Na silnicích se už čtvrtý rok provádějí kontrolní měření. Problémy má až třicet procent kontrovaných aut. Každému byla takzvaná technická omezena, závadu musel majitel odstranit a jet znovu na emisní i technikou kontrolu. Vůz z testu ČT24, který měl poškozený filtr pevných částí, si majitel nechal vyměnit.