Antigenní testy pro školy jsou ohroženy, říká Baxa. Výpadek pokryjí zásoby státních rezerv, reaguje Rais

Události, komentáře: Zvládání epidemie koronaviru ve školách (zdroj: ČT24)

Už v pondělí se do škol rotačně vrátí část žáků druhého stupně. Zatím ale jenom v sedmi krajích, kde je dobrá epidemická situace. Ve stejných regionech se otevřou taky školky pro všechny děti bez respirátorů i testování. Poslanci školského výboru Martin Baxa (ODS) a Karel Rais (ANO) se shodují na tom, že by bylo dobré využít pro testování ve školách PCR testy. Liší se ale v pohledu na to, zda budou mít školy dostatek testů antigenních. Baxa nedostatečné zásobování kritizuje, Rais věří, že dočasný výpadek pokryjí zásoby Správy státních hmotných rezerv. Oba poslanci byli hosty Událostí, komentářů.

Poslanec Karel Rais (ANO) by byl pro, aby se školy otevřely více, vítá ale alespoň současné rozvolnění. „Samozřejmě průmysl má větší sílu, ale je to o strategii, kterou by vláda měla mít, a v rámci té bych upřednostňoval školství, myslím si ale, že se jde správným směrem,“ hodnotí současné rozvolňování. Omezil by například rozvolňování ve sportu a na jeho úkor by pustil do škol více studentů.

Rotační výuku považuje Rais za prospěšnou, i když uznává, že odpoledne je stejně vysoká pravděpodobnost, že se děti z různých tříd potkají.

„Česko má nejdéle zavřené školy v Evropě, to rozvolňování je strašně pomalé,“ říká Martin Baxa (ODS). Uvádí, že byl vždy pro, aby se školáci do lavic vrátili za podmínek testování co nejdřív. Současné výsledky testů pak podle něj ukazují, že nejsou příliš velké riziko.

Další plán otevírání škol od 3. května přijde Baxovi nedostatečný. „Když se ve školách testuje, když je část učitelů naočkovaná, a kdy platí povinnost nosit roušky a respirátory, tak by se mohlo otevírat rychleji,“ myslí si Baxa.

Distanční výuka podle něj nemůže plně nahradit tu prezenční, část dětí také zůstává například kvůli nedostatečnému technickému vybavení od distanční výuky odtržena, což je podle něj příliš velký dopad.

Poslanec Rais upozorňuje na to, že podle něj data hygieniků ukazovala školy jako třetí největší ohnisko šíření epidemie. „Zas tak ideální to nebylo, po bitvě je každý generál,“ dodal Rais. Správná doba pro otevření škol je dle něj až nyní – především díky větší proočkovanosti a dodávkám vakcín.

Použití PCR testů a nedostatek těch antigenních

Baxa reaguje tak, že se měly ve větší míře ve školách používat PCR testy. „Stát to brzdí a odmítá platit školám testy, aby je mohly využívat přesto, že jsou PCR testy přesnější, šetrnější a může se testovat jednou týdně,“ myslí si Baxa. Vláda se tak dle něj měla zaměřit právě na navýšení kapacity PCR testů.

Na postupu vlády se podle Baxy ukazuje, že školství není priorita. Plán návratu žáků by měl být ambicióznější. Podle Raise vláda situaci nepodcenila. „Když se podíváme, kolik finančních prostředků se do školství investovalo, to, co třicet let nešlo, tak nyní máme za rok digitální výuku v plné šíři,“ upozorňuje Rais například na investice do vybavení.

Oba poslanci se shodují na větším využití PCR testů ve školách, Baxovi ale vadí, že vláda zatím jasně neřekla, že školám PCR testy bude hradit. Kritizuje také nedostatečné zásobování škol antigenními testy ze strany státu. „My odmítáme, aby na nás stát hodil, že si máme najednou zajišťovat antigenní testy, když on sám nebyl schopen tu zakázku zajistit,“ zlobí se Baxa, který je zároveň primátorem Plzně, a plní tak roli zřizovatele škol.

Rais nesouhlasí s tím, že by byl v současnosti výpadek dodávky antigenních testů. „Do 17. května se stihne veřejná soutěž a budou miliony sad testů,“ konstatuje. Věří, že dočasný výpadek pokryjí zásoby Správy státních hmotných rezerv. Za to, že ale v každé škole testy budou, Rais dle svých slov ručit nemůže.

Ministerstvo školství má v rezervách pro školy 375 tisíc antigenních testů na covid-19, budou rozvezeny na krajská pracoviště Národního pedagogického institutu. Od příštího týdne se v sedmi krajích nebudou testovat děti ve školkách a v části škol se sníží testování z intervalu dvakrát týdně na jednou týdně.