Skončily opravy Prackovické estakády na D8. Svah pod mostem je teď klidný

Na prackovické estakádě na dálnici D8 v Českém středohoří skončily údržbové práce, a tak se po mostě jezdí bez omezení. Silničáři s další činností na samotném mostě již nepočítají, mají ale připravena opatření pro případ, že by se svah pod ním opět začal pohybovat. Podle Jiřího Jiráka z Ředitelství silnic a dálnic je ale nyní podloží dálnice klidné.

Prackovická estakáda se sice sestává ze dvou mostů – po každém se má jezdit jedním směrem – ale podstatnou část její dosavadní existence se jezdilo obousměrně jen po jednom. Zabezpečovací práce začaly hned se zprovozněním dálničního úseku Lovosice–Řehlovice v roce 2016 a probíhaly v několika etapách až dosud. 

Naposledy nechali silničáři svést všechnu dopravu na jeden ze dvou mostů letos v létě, protože bylo nutné přizvednout mostovku. „Proběhla rektifikace nosné konstrukce mostu, což je mostovka, po které se jezdí. K tomu se musela uvolnit ložiska, nadvýšit, přizvednout. Nadvýšení vyvolalo nutnost výměny dilatačních závěrů, protože by tam vznikl schod,“ přiblížil Jirák z ŘSD. Dodal, že se most zvedl přibližně o 50 milimetrů.

Mluvčí ŘSD Jan Rýdl ujistil, že nešlo o nijak mimořádný zásah. „Pokud hovoříme jak o výměně mostních ložisek, závěrů, tak o rektifikaci, tak to jsou běžné práce, které se dělají jako údržbové práce u všech mostních objektů,“ poznamenal.

Svah pod mostem ŘSD dál sleduje

Práce na mostě jako takovém by měly být hotové. Důvodem, proč na něm začali silničáři znovu pracovat ještě před otevřením dálnice přes České středohoří, byl nestabilní svah pod ním, který ŘSD stále sleduje.

„K tomu účelu funguje dlouhodobé měření, které vyhodnocujeme. Můžeme říct, že stav je uklidněný. Ale máme naplánované ještě další práce, které budeme provádět v případě, že by to bylo třeba,“ ujistil Jirák.

Náklady na všechny dodatečné práce na D8 činily zhruba čtvrt miliardy korun.

Série obtíží

Prackovická estakáda je nejdelším mostem na dálničním úseku Lovosice–Řehlovice, po kterém projeli první řidiči v prosinci 2016. Šlo o poslední chybějící část dálnice D8. Její přípravu a poté i stavbu zdržely nejprve spory o trasu, nedůslednost úředníků, kteří prohráli několik soudů o platnost vydaných povolení, a nakonec i rozsáhlý sesuv svahu, který v roce 2013 zavalil téměř dokončenou dálnici nedaleko Prackovic nad Labem.

Dálnice D8 je součástí spojení Prahy a Drážďan, potažmo Berlína či Lipska. Podle Jana Rýdla po ní za necelé tři roky provozu projelo 28 milionů vozidel, z toho sedm milionů nákladních.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Panuje shoda, že členství v EU a NATO je garancí bezpečnosti, sdělil Pavel

Prezident Petr Pavel po čtvrteční sérii schůzek s lídry parlamentních stran řekl, že panuje shoda na tom, že české členství v NATO a Evropské unii je v současnosti nejlepší garancí bezpečnosti a prosperity. Všichni včetně opozice se podle hlavy státu shodli také na tom, že bezpečnost vidí komplexně či že výsledek ruské války na Ukrajině jednoznačně ovlivní bezpečnost Česka, sdělil na tiskové konferenci. Předtím přijal předsedy Pirátů, SPD, STAN, ANO a stran koalice SPOLU.
10:16Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Při útoku ze zahraničí by vlast bránilo 81 procent Čechů, uvádí průzkum

Česko patří ve střední a východní Evropě k zemím, ve kterých by nejvíce obyvatel bránilo svou vlast v případě zahraničního útoku, vyplývá z průzkumu, jehož výsledky zveřejnila nevládní organizace Globsec. Z devíti zkoumaných států by tak méně než polovina lidí učinila pouze na Slovensku, kde také převažuje názor, že by se Ukrajina v zájmu nastolení míru měla vzdát části území. V tuzemsku rovněž podle průzkumu nejméně lidí z regionu věří dezinformacím.
před 2 hhodinami

Většina deváťáků se dostala na preferovanou školu, řekl Bek

V prvním kole přijímacích zkoušek bylo na střední školy přijato 94 procent deváťáků, asi o procento více než loni. Většina se dostala na preferovanou školu, sdělil ministr školství Mikuláš Bek (STAN) spolu s ředitelkou Cermatu Barborou Rosůlkovou. Resort školství informoval také o výsledcích státních maturit, neuspělo 12,3 procenta studentů.
11:32Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Soud poslal do vazby dva obviněné po zásahu na plzeňském úřadě

Okresní soud Plzeň-město poslal kvůli možnému ovlivňování svědků do vazby dva lidi obviněné v souvislosti se zásahem Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) na krajském úřadě Plzeňského kraje. Informovala o tom okresní státní zástupkyně Ivana Hostašová. Obžalovaným hrozí až osmileté vězení.
před 5 hhodinami

Někdo zřejmě otrávil čtyři vlky v Rychlebských horách

V Rychlebských horách na Jesenicku byli mezi únorem a dubnem nalezeni čtyři mrtví vlci. Pitvu zvířat provedli experti z Veterinární univerzity v Brně, podle nich šlo s největší pravděpodobností o otravu dosud nezjištěnou látkou, upřesnit by to měly toxikologické testy. Kvůli podezření, že vlci byli otráveni, podala Agentura ochrany přírody a krajiny (AOPK ČR) trestní oznámení.
před 7 hhodinami

Plodiny i ryby v okolí nehody v Hustopečích jsou v pořádku, prokázaly testy

V okolí havárie vlaku s benzenem u Hustopečí nad Bečvou na Přerovsku je možné pěstovat plodiny i lovit ryby kromě jednoho jezera. Vzorky zemědělské půdy tam neprokázaly zvýšenou přítomnost látek vznikajících z hoření benzenu a stopy benzenu neodhalily ani vzorky ryb z vod v okolí havárie s výjimkou jezera číslo 6, řekli ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) a ředitel České inspekce životního prostředí Petr Bejček.
před 8 hhodinami

Na horách sněží, o víkendu bude oblačno

Přes Česko ve čtvrtek přejde studená fronta a ochladí se. Víkend bude velmi oblačný a při protrhání oblačnosti hrozí přízemní mrazíky, vyplývá z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ). V Jeseníkách a Krkonoších ve čtvrtek ráno teploty spadly pod nulu a začalo sněžit.
před 10 hhodinami

Auta je nesmí prorazit. V Liberty se opět rozjela výroba svodidel

Výroba svodidel se v huti Liberty po delší pauze znovu rozjela jako jedna z prvních. Svodidla je nutné nejprve vyválcovat, poté vytvarovat a nakonec pozinkovat. Pracovníci přitom nevyrábějí jen je samotná, ale vytvářejí také matematické modely, které jim pomáhají zjistit dopady srážky vozidel s těmito ochrannými prvky na silnicích. Vozidlo totiž nesmí prorazit žádný podélný prvek ani se dostat za svodidlo, vysvětlil konstruktér Radim Žídek, který jako jeden z mála v huti zůstal pracovat.
před 13 hhodinami
Načítání...