Skončily opravy Prackovické estakády na D8. Svah pod mostem je teď klidný

Na prackovické estakádě na dálnici D8 v Českém středohoří skončily údržbové práce, a tak se po mostě jezdí bez omezení. Silničáři s další činností na samotném mostě již nepočítají, mají ale připravena opatření pro případ, že by se svah pod ním opět začal pohybovat. Podle Jiřího Jiráka z Ředitelství silnic a dálnic je ale nyní podloží dálnice klidné. 

Prackovická estakáda
Zdroj: ČTK Autor: Libor Zavoral

Prackovická estakáda se sice sestává ze dvou mostů – po každém se má jezdit jedním směrem – ale podstatnou část její dosavadní existence se jezdilo obousměrně jen po jednom. Zabezpečovací práce začaly hned se zprovozněním dálničního úseku Lovosice–Řehlovice v roce 2016 a probíhaly v několika etapách až dosud. 

Naposledy nechali silničáři svést všechnu dopravu na jeden ze dvou mostů letos v létě, protože bylo nutné přizvednout mostovku. „Proběhla rektifikace nosné konstrukce mostu, což je mostovka, po které se jezdí. K tomu se musela uvolnit ložiska, nadvýšit, přizvednout. Nadvýšení vyvolalo nutnost výměny dilatačních závěrů, protože by tam vznikl schod,“ přiblížil Jirák z ŘSD. Dodal, že se most zvedl přibližně o 50 milimetrů.

Mluvčí ŘSD Jan Rýdl ujistil, že nešlo o nijak mimořádný zásah. „Pokud hovoříme jak o výměně mostních ložisek, závěrů, tak o rektifikaci, tak to jsou běžné práce, které se dělají jako údržbové práce u všech mostních objektů,“ poznamenal.

Svah pod mostem ŘSD dál sleduje

Práce na mostě jako takovém by měly být hotové. Důvodem, proč na něm začali silničáři znovu pracovat ještě před otevřením dálnice přes České středohoří, byl nestabilní svah pod ním, který ŘSD stále sleduje.

„K tomu účelu funguje dlouhodobé měření, které vyhodnocujeme. Můžeme říct, že stav je uklidněný. Ale máme naplánované ještě další práce, které budeme provádět v případě, že by to bylo třeba,“ ujistil Jirák.

Náklady na všechny dodatečné práce na D8 činily zhruba čtvrt miliardy korun.

Série obtíží

Prackovická estakáda je nejdelším mostem na dálničním úseku Lovosice–Řehlovice, po kterém projeli první řidiči v prosinci 2016. Šlo o poslední chybějící část dálnice D8. Její přípravu a poté i stavbu zdržely nejprve spory o trasu, nedůslednost úředníků, kteří prohráli několik soudů o platnost vydaných povolení, a nakonec i rozsáhlý sesuv svahu, který v roce 2013 zavalil téměř dokončenou dálnici nedaleko Prackovic nad Labem.

Dálnice D8 je součástí spojení Prahy a Drážďan, potažmo Berlína či Lipska. Podle Jana Rýdla po ní za necelé tři roky provozu projelo 28 milionů vozidel, z toho sedm milionů nákladních.