Zábradlománie na českých nádražích. Při velkorysých opravách vznikají bizarní železná bludiště

3 minuty
Události ČT: Kritika zbytečně velkorysých oprav nádraží
Zdroj: ČT24

Česká nádraží – když už se opravují, tak příliš velkoryse a se spoustou zbytečností, vytýkají kritici. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) to odmítá. Zároveň ale řeší, jak se vypořádat s ještě přísnějšími normami, podle kterých by musely být výtahy pro vozíčkáře a podchody i na menších vesnických nádražích.

Nedávno přestavěná stanice Vesec u Liberce nevypadá, že by se na ní šetřilo – alespoň pokud jde o beton a železná zábradlí. „Jeden metr stojí zhruba pět tisíc, takže když si ty metry tady změříte, tak tady pěkných pár desítek až stovek tisíc zahučelo,“ říká redaktor dopravního webu Zdopravy.cz Jan Sůra.

Modrými konstrukcemi zábradlí je toto nádraží doslova protkané. Může jich tady být až tři sta metrů. Někdy je podle Sůry přitom i tam, kde není kam spadnout. A podobných míst v Česku za posledních deset let vzniklo daleko víc.

Ve středočeských Čerčanech zase chrání cestující před pádem do kolejiště pro jistotu hned pět masivních trubek. Podchod pak chrání mříže na oknech – a to přesto, že je volně přístupný. Cesta na peron se kvůli němu ale prodloužila o rampu a schodiště. Cesta k vlakům tak lidem trvá normální chůzí o minutu a půl déle. Dříve také cestující nastupovali přímo před výpravní budovou rovnou z terénu, teď nastupují z peronů, které jsou sice o pětadvacet centimetrů vyšší, ale zato o dost dál.

Podobných změn si teď začali na sítích všímat i fanoušci železnice – a ty nejabsurdněji vyhlížející si fotí. Třeba České Velenice. Zábradlí na konci nádraží je nad i pod opěrnou zdí. Že by proto, aby se nedostali na nádraží tak rychle? ptají se na sítích. 

„Přímo mezi tou opěrnou zdí a tím zábradlím je odvodňovací okap. Ten by mohl být nebezpečný pro naše zaměstnance, kteří se tam pohybují,“ vysvětluje ale mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Dalším příkladem může být masivní plot v místech, kam se stejně dá dostat po přejezdu. A navíc sem skoro vůbec nic nejezdí – aspoň jak to ukazují zrezlé hlavy kolejnic. A teď Česku přitom hrozí, že by podobně musely vypadat všechny lokálkové stanice.

Jeden rozdíl tu ale je – u současných staveb se správci železnic odvolávají na české národní normy, evropské předpisy by ale měly zařadit mezi povinnosti i výtahy pro vozíčkáře a podchody. To už je ale i na SŽDC příliš a teď hledá řešení, jak se tomu vyhnout.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového vodiče na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
10:10Aktualizovánopřed 7 mminutami

Podpora Ukrajiny bude pokračovat, Rusko je agresor, řekl Zůna

Podpora Ukrajiny bude pokračovat, prohlásil ministr obrany Jaromír Zůna (za SPD). „Jde jen o to, jakým způsobem, jak optimálně – i z hlediska našich národních zájmů – dále Kyjev podporovat,“ doplnil. Resort obrany bude dle Zůny zároveň dále pokračovat ve strategických a významných modernizačních projektech. Prioritou bude protivzdušná obrana.
09:26Aktualizovánopřed 14 mminutami

Pospíšil apeluje na pomoc Ukrajině. Ševčík odmítá peníze na zbraně

„Je nutné pomoci Ukrajině, aby (ruský vládce Vladimir) Putin nepostupoval dále do vnitrozemí a neblížil se tím i hranici Evropské unie a NATO,“ varoval poslanec a 1. místopředseda TOP 09 Jiří Pospíšil. Podle místopředsedy sněmovního rozpočtového výboru Miroslava Ševčíka (za SPD) Ukrajina potřebuje peníze „mimo jiné na své korupční skandály“. Připomněl i nutnost co nejrychlejšího konce války. O summitu lídrů EU i možném využití ruských aktiv hovořili v Událostech, komentářích moderovaných Janou Peroutkovou.
před 2 hhodinami

Během svátků lidé více plýtvají potravinami. Expertka radí, jak tomu předejít

Plýtvání potravinami je dlouhodobým problémem, který má ekonomické i environmentální dopady. V období Vánoc navíc lidé jídlem plýtvají více než jindy během roku. Zbytečnému vyhazování potravin se nicméně dá předejít. „Pokud domácnosti začnou plánovat střízlivěji a nakupovat s rozvahou, může se objem odpadu velmi výrazně snížit, aniž by se musely vzdát sváteční atmosféry,“ míní Lucie Veselá z Provozně ekonomické fakulty Mendelovy univerzity v Brně, která se problematikou dlouhodobě zabývá.
před 2 hhodinami

Unijní lídři se shodli na závěrech summitu. Kromě části o Ukrajině

Prezidenti a premiéři zemí EU se v Bruselu shodli na závěrech summitu Evropské rady kromě části o Ukrajině, o jejímž financování na příští dva roky se ve čtvrtek večer stále rokovalo a výsledek zůstával nejasný. Na summitu během dne promluvil i ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj. Česko na summitu zastupuje nový premiér Andrej Babiš (ANO), který o reparační půjčce pro Kyjev jednal s maďarským a slovenským protějškem.
včeraAktualizovánopřed 3 hhodinami

Někde mají i noční směny. Pálenice jedou naplno

Provozovatelé pálenic teď mají díky dobré úrodě ovoce napilno. Například Obecní pálenice v Řepištích na Ostravsku se rozjela v půlce srpna a je v provozu každý den, třikrát týdně má dokonce noční směnu. Takový režim tu naposledy pamatují v roce 2018. Pálení ovoce vychází na konec podzimu kvůli dlouhému kvašení, které může trvat až dvacet týdnů. Na sektor však dopadá postupné navyšování spotřební daně. Ta rostla loni a letos o deset procent ročně, v roce 2026 se zvýší o dalších pět procent. Litr pálenky tak letos vyjde na 220 korun, příští rok to bude ještě více. Vyšší daň vede podle provozovatelů pálenic k nárůstu nelegálního domácího pálení, které je nebezpečné kvůli riziku možného výbuchu. Navíc může výsledný destilát potenciálně ohrozit zdraví konzumentů.
před 4 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. Otevírá se poslední úsek u Přerova

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevře Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
před 4 hhodinami

Inspekce: Prodej alkoholu nezletilým je na vánočních trzích nejčastějším prohřeškem

Desítky kontrol na vánočních trzích naplánovala před koncem roku Česká obchodní inspekce. Zaměřuje se při nich hlavně na prodej alkoholu nezletilým, který je podle inspektorů nejčastějším problémem, ale i na poctivost stánkařů.
před 13 hhodinami
Načítání...