Elektromobily lákají, ale státní dotace na jejich nákupy nebudou

Stát by v příštích letech mohl podporovat útlum spalovacích motorů ve veřejné dopravě ve prospěch vozidel s elektromotory nebo vozidel s vodíkovým pohonem. Lidé, kteří si budou chtít pořídit svůj osobní elektromobil, však s podobnou podporou počítat nemohou. Shodla se na tom většina kandidátů do sněmovny v předvolební debatě České televize na téma Doprava a dopravní infrastruktura. Na druhé straně by mohla v příštích letech začít růst infrastruktura pro auta na elektrický pohon.

Dobíjecí stanice pro elektromobily
Zdroj: ČTK Autor: Martin Štěrba

Koupit si nové auto nižší střední třídy se spalovacím motorem a trochu lepší výbavou je dnes záležitost nějakých 400 tisíc korun. Koupit si tentýž vůz, ale s elektromotorem, je záležitost 900 tisíc. Průzkumu agentury Median pro Českou televizi naznačil, že více než polovina lidí by byla ochotna o nákupu elektromobilu uvažovat, kdyby na něj dostala od státu příspěvek.

 

Možnost, že by stát podpořil nákupy elektromobilů tím, že je bude dotovat, však nelze očekávat. Zástupci většiny politických stran to v předvolební debatě České televize odmítli.

Kandidát KDU-ČSL v Libereckém kraji Miloš Krčmář upozornil, že by dotace musely být příliš velké vzhledem k tomu, jak jsou elektromobily drahé. „Když průměrnému českému zaměstnanci slevíte deset až dvacet procent, jsme pořád nad 600 tisíci. Lidé na taková auta nebudou mít peníze,“ poukázal.

Královéhradecký krajský lídr ODS Ivan Adamec by proto chtěl místo dotací povzbudit lidi k nákupu drahých aut s elektrickým pohonem tím, že jim zajistí vyšší mzdy a nižší daně. To by se líbilo i Zeleným. Podle jejich kandidáta v Pardubickém kraji Jakuba Kutílka by například bylo možné snížit na elektromobily DPH. Podotkl přitom, že „přechod ze spalovacích motorů je prostě nevyhnutelný“.

Video Parlamentní volby 2017 - Předvolební debata
video

Předvolební debata ČT24 - Doprava a dopravní infrastruktura

Podle ústeckého krajského lídra TOP 09 Michala Kučery lze ale očekávat rychlý vývoj. Ten by mohl vyústit ve snížení cen. Elektromobily přitom srovnal s mobilními telefony. „Všichni jsme se v 90. letech smáli lidem s tím telefonem, takovou svářečkou, těžkou, černou. Nikdo tomu nedával velké šance. Dnes je mobil součást denního života,“ poukázal.

O „příspěvku na obnovu vozového parku“ by tak v souvislosti s elektromobily byla ochotna uvažovat pouze KSČM, jak řekl její kandidát v Plzeňském kraji Karel Šidlo. Platí to ale pouze pro individuální dopravu. Naopak programy na podporu elektromobility, nebo dokonce vodíkového pohonu ve veřejné dopravě naleznou u politických stran širší podporu. O dotačních titulech na nákupy elektromobilů do MHD se zmínil královéhradecký krajský lídr ČSSD Jan Birke, avšak i on dotace na nákupy elektromobilů pro jednotlivce odmítá. „Nechal bych to na normálním vývoji,“ řekl.

Moravskoslezský lídr Pirátů Lukáš Černohorský však varoval před prudkým rozvojem elektromobility, na který Česko podle něj není připraveno. „Vůbec na to nemáme infrastrukturu. Dnes zastavíte na benzince, načerpáte, za dvě minuty odjíždíte. U elektromobilu dobíjení trvá několik desítek minut, ne-li hodin. (…) Je potřeba na to připravovat energetickou síť,“ upozornil.

Podle ministra dopravy a karlovarského krajského lídra ANO Dana Ťoka se ale stát již připravuje. Snaží se podpořit stavbu dobíjecích stanic. „Ministerstvo dopravy vypisuje dotace na 60 procent pro budovatele dobíjecích stanic i na vodíkové dotace,“ poznamenal.

Současně však Dan Ťok považuje případný rozmach elektromobilů na úkor aut se spalovacím motorem za hrozbu pro ekonomiku, jejíž součástí je i daň z minerálních olejů. Zpochybnil proto vyhlídky na to, že by majitelé elektromobilů byli od různých daní osvobozeni. „Budeme muset daň, kterou vybereme z paliv a topných olejů, dostat z elektřiny nebo ze silniční daně nebo z jiné daně,“ míní ministr dopravy.

Lukáš Černohorský ale zároveň varoval, že by ekonomiku neméně poškodilo, kdyby se stát tvářil, že elektromobily neexistují. Připomněl, že na automobilovém průmyslu závisí devět procent českého HDP. „Pokud Francie, Británie a ostatní státy začnou postupně ukončovat prodej spalovacích motorů, máme za chvilku obrovský problém v podobě nezaměstnanosti,“ varoval.

Do předvolebních debat jsou představitelé politických stran a hnutí zváni na základě výsledků výzkumu, který pro Českou televizi vypracují agentury Median a Kantar TNS CZ. Klíčem k účasti hostů v předvolebních debatách je jejich pořadí v rámci výzkumu celostátního volebního potenciálu.