Řidičák na zkoušku má pomoci snížit nehodovost

Zhruba pětinu nehod každoročně zaviní řidiči začátečníci. Podle policie často podceňují riziko nepřiměřené rychlosti a jsou nepozorní. Řešením by mohl být tzv. řidičský průkaz na zkoušku, podle kritiků ale může část nováčků za volantem od ježdění odradit, problém by se tak vlastně jen oddálil.

Video Události
video

Řidičák na zkoušku má snížit nehodovost

Podle policejních statistik řidiči s krátkou praxí zaviní kolem dvaceti procent všech nehod. „Nevěnují se plně řízení, během jízdy sledují internet, telefonují, to všechno je velmi nebezpečné,“ podle ředitele dopravní policie Tomáše Lercha je častou příčinou nepozornost. Policie se kloní k plánu ministerstva dopravy, aby lidé, kteří jezdí dva roky a méně, mohli přijít o řidičský průkaz už po nasbírání šesti bodů místo dvanácti.

S přísnějšími pravidly pro začínající řidiče souhlasí i další politici. „První měsíce jsou nejobtížnější, získáváte teprve praxi, jezdíte častěji a provoz je poměrně hustý,“ podle bývalého ministra dopravy Zbyňka Stanjury (ODS) čeká na nezkušené šoféry mnohem více nástrah. I vzhledem k počtu aut, které na silnici vyjedou. Podobně situaci vidí poslanec Karel Šidlo (KSČM): „Považuji za velmi nutné, aby v sílícím provozu měli noví řidiči povinnost nést větší odpovědnost.“

Autoškoly: Co když si nováčci počkají?

Naopak autoškoly se obávají, že pro část lidí by mohla být hrozba přísnějších sankcí demotivační a nemuseli by raději v prvních letech za volant sedat vůbec. „Když tři čtyři roky neřídíte a pak se vrátíte na silnici, jste určitě ještě víc nezkušení, než když jste dělali autoškolu,“ obává se například vedoucí výuky a výcviku v Autoškole Student Martin Korda, že v takovém případě by řidičák na zkoušku ke snížení nehodovosti příliš nepomohl.

Zatím ale vše zůstává v oblasti úvah. Přestože se o řidičském průkazu na zkoušku mluví už léta, do schvalovacího procesu se zatím nedostal. A návrh na jeho zavedení tak čeká případně po říjnových volbách až na novou sněmovnu.