Bývalý šéf Škody Kulhánek oznámil kandidaturu na prezidenta. Stojí za ním ODA

Bývalý šéf mladoboleslavské automobilky Škoda Auto Vratislav Kulhánek oficiálně ohlásil kandidaturu na prezidenta. Do voleb půjde za Občanskou demokratickou alianci, která mu pomůže sehnat 50 tisíc podpisů pro nominační petici a bude kandidaturu podporovat také finančně.

„Podle toho, co slyším, tak by šance měly být velké,“ řekl k vyhlídkám na své zvolení třiasedmdesátiletý Kulhánek. Zařadil se mezi čtveřici kandidátů, z nichž by si lidé měli vybrat nejpřijatelnějšího jako příští hlavu státu. Kromě stávajícího prezidenta Miloše Zemana jmenoval textaře Michala Horáčka a bývalého předsedu Akademie věd Jiřího Drahoše, kterého by volil, pokud by sám nekandidoval.

Právě Drahoš má v tuto chvíli podle průzkumu společnosti Median jako jediný z kandidátů šanci porazit ve volbě Miloše Zemana.

Kulhánek by jako prezident chtěl dbát na dodržování ústavy, prezidentskému úřadu vrátit vážnost a důstojnost, připomenout Čechům, že mají být na co hrdi, a pomoci dostat děti od počítačů ke sportu. Kulhánek byl mimo jiné šéfem Českého svazu ledního hokeje a působil v Českém olympijském výboru, hrál závodně volejbal a běhal maraton. 

obrázek
Zdroj: ČT24

Předseda ODA Pavel Sehnal označil Kulhánka za „chlapa, který řídil fabriku, má manažerskou zkušenost a lidskou důstojnost, kterou politika potřebuje“. 

Kulhánek nyní působí v dozorčí radě Pojišťovny Kooperativa a ve vědecké radě Vysoké školy ekonomické v Praze. Dříve vedl Sdružení automobilového průmyslu, byl viceprezidentem Svazu průmyslu a dopravy. Od roku 2002 je navíc členem světového výkonného výboru Mezinárodní obchodní komory. 

Narodil se 20. listopadu 1943 v Plzni. Vystudoval ekonomii na VŠE (1966) a European Business School v Praze (1992). Působil v různých funkcích v oboru financí a ekonomiky ve stavebních firmách. V roce 1981 nastoupil do společnosti Motor Jikov, kde se vypracoval až na předsedu představenstva.

V letech 1992 až 1997 byl ředitelem společnosti Robert Bosch. Poté byl až do roku 2004 předsedou představenstva Škody Auto a v letech 2004 až 2007 předsedou dozorčí rady tamtéž. Po odchodu ze Škody vedl správní radu společnosti AAA Auto Group, od roku 2013 byl členem manažerského týmu ve společnosti Tatra Trucks. Je také jednatelem ve vlastní poradenské firmě Industrial Advisors.

Během jeho desetiletého působení v čele Škody Auto vzrostl prodej vozů, zvýšily se tržby i export. Automobilka uvedla na trh nové modelové řady Fabia, Superb a druhou generaci modelu Octavia, posléze přišly i modely Roomster a druhou generaci Fabie.

Kandidaturu na prezidenta mu nabídl předseda nedávno založené Občanské demokratické aliance (ODA) a miliardář Pavel Sehnal, který použil známou politickou značku z 90. let. ODA sídlí na adrese Sehnalovy skupiny SPGroup, stejně jako reprezentace Škody Auto. Činnost ODA oficiálně zahájila letos v lednu, na původní stranu chce navazovat pravicovým programem zaměřeným na podnikatele.

V období 2004 až 2008 vedl Český svaz ledního hokeje, působil také ve výkonném výboru Českého olympijského výboru. V současnosti Kulhánek působí v dozorčí radě Pojišťovny Kooperativa, v minulosti zasedal ve správních radách Univerzity Karlovy, Technické univerzity Liberec a vědecké rady VŠE. V roce 1998 byl vyhlášen manažerem roku a je i držitelem Ceny česko-německého porozumění pro rok 2000.

V roce 2004 Městský soud v Praze rozhodl, že Kulhánek nebyl agentem československé Státní bezpečnosti (StB) a jeho jméno se tak musí odstranit z oficiálních seznamů spolupracovníků.

Vratislav Kulhánek
Zdroj: ČTK
60 minut
90’ ČT24: O 25 letech Škody v koncernu VW s bývalým ředitelem Vratislavem Kulhánkem (15.4.2016)
Zdroj: ČT24

Není ODA jako ODA

Občanská demokratická aliance (ODA) byla pravicová politická strana, fungující v letech 1990 až 2007. Na přelomu tisíciletí byla spolu s lidovci, Unií svobody a Demokratickou unií součástí tzv. Čtyřkoalice. Kvůli zadlužení strany však byli členové ODA vyškrtnuti z kandidátek pro volby v roce 2002, pak už strana jen přežívala a v roce 2007 si odhlasovala svůj zánik.

Předseda ODA Pavel Sehnal (druhý zleva) a členové předsednictva
Zdroj: Vít Šimánek/ČTK

V roce 2017 založil podnikatel Pavel Sehnal novou stranu, které dal název ODA. Šéfové z jeho skupiny SPGroup jsou zároveň ve vedení strany. Sehnal je tak dalším miliardářem, který chce aktivně vstoupit do politiky. Majitel holdingu Agrofertu Andrej Babiš založil hnutí ANO 2011, vlastník hazardní společnosti Synot Ivo Valenta zase stojí za Stranou soukromníků, která jde do sněmovních voleb s ODS.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Opuštěné chaty v zimě lákají zloděje. Policisté posilují hlídky

Krádeží v chatových oblastech v zimě přibývá, opuštěné a prázdné chaty lákají zloděje. Policisté proto posilují hlídky v zahrádkářských koloniích. Zároveň apelují na majitele, aby si své přístřešky dobře zabezpečili. Většina chalupářů nenechává své sezonní příbytky ani v zimě bez dozoru. Pravidelně je jezdí kontrolovat, ať už kvůli zabezpečení, nebo aby předešli případným škodám. Za krádež v objektu se škodou více než deset tisíc korun hrozí pachateli peněžitý trest nebo až dva roky vězení.
před 2 hhodinami

Inspekce silniční dopravy od července uložila pokuty za více než 24 milionů

Za prvních pět měsíců svého fungování provedla Inspekce silniční dopravy (INSID) téměř devět tisíc kontrol nákladních vozidel a autobusů. Uložila při nich kauce a pokuty za více než 24 milionů korun, sdělila ČT mluvčí INSID Monika Balšánková. Na porušení předpisů narazili inspektoři přibližně u každého pátého řidiče. Nejčastěji se setkávali s nedodržováním povinných přestávek a doby odpočinku, přetíženými vozidly nebo porušováním víkendového a svátečního zákazu jízd.
před 3 hhodinami

Některé dopravní stavby se odkládají. Podle ministra chybí peníze

Některé dopravní stavby zpozdí nejisté financování. Nový ministr dopravy za SPD Ivan Bednárik rozhodl, že Správa železnic ani Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nepodepíší do konce roku žádnou smlouvu. Důvodem je podle něj chybějících 38 miliard korun ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Odkládá se tak zahájení padesáti staveb.
před 13 hhodinami

Silná inverze drží Česko pod mraky

Tuzemsko od začátku týdne ovlivňuje výrazná inverze. Zatímco v nížinách přetrvává zataženo, mlhy a mrazivé počasí, na horách panuje jasno a teploty místy přesahují deset stupňů. Inverze, která vydrží zhruba do Vánoc, ovlivňuje i podmínky ve skiareálech, kde kvůli teplu rychle ubývá i technického sněhu. Lyžovat se tak dá jen v několika střediscích.
před 13 hhodinami

Česká zbrojovka získala zakázku od německé armády

Česká zbrojovka, výrobce ručních palných zbraní, získala zakázku u německé armády, bundeswehr si vybral její pistoli jako svou novou služební zbraň. Uherskobrodská firma informovala, že zakázku získala v mezinárodním tendru a uspěla před několika globálními konkurenty. Cenu ani rozsah zakázky neuvedla.
před 13 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Ztráta důstojnosti, hodnotí summit opozice. Černý den pro EU, píší v Německu

Premiér Andrej Babiš (ANO) se dle jeho předchůdce Petra Fialy (ODS) na unijní úrovni staví po bok Slovenska a Maďarska a Česko v tomto novém kurzu zahraniční politiky ztratí důstojnost, respekt, a nakonec i peníze. Fiala tak reagoval na to, že se zmíněná trojice států nepřipojí ke garancím spojeným s unijní půjčkou pro Ukrajinu. Český postoj kritizují i další opoziční politici, výsledek summitu obšírně komentuje i řada médií. Ta německá píší o tvrdé ráně pro autoritu německého kancléře Friedricha Merze a černém dni pro EU.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami
Načítání...