Za 24 hodin se toho dá stihnout poměrně dost. Někdo zvládne uběhnout sto kilometrů, jiný by raději celý den prospal. Řada Pražanů ale jeden celý den v loňském roce strávila v dopravních zácpách. Ukazuje to mezinárodní studie dopravy INRIX. Přesto je Praha v evropském srovnání až v polovině druhé stovky.
Rozčilují vás dopravní zácpy? V Praze pročekají řidiči v kolonách přes 24 hodin za rok
V rámci celého světa jsou na předních příčkách velkoměsta v Severní a Jižní Americe, vůbec nejhůř dopadlo Los Angeles, kde lidé v zácpách pročekají v průměru sto hodin za rok.
V Česku je situace o mnoho lepší, zejména v krajských městech ale řidiči musí počítat se zdržením. Vůbec nejdéle pročekali řidiči v kolonách v Praze, kde to bylo 24,5 hodiny.
- Nejvíc času stráví řidiči v dopravních zácpách v Los Angeles, loni to bylo 104 hodin. Následuje Moskva s 91 hodinami, New York, San Francisco a Bogota. V první pětadvacítce nejhorších měst je hned jedenáct měst z USA.
- V Evropě kromě Moskvy trpí řidiči v kolonách také v Londýně, Paříži, Istanbulu či Petrohradu. Špatně dopadla řada dalších ruských měst, ale i švýcarský Curych, Ženeva a Basilej nebo německý Mnichov, Helbronn, Kolín a Stuttgart. Praha je s 24,5 hodinami ročně v evropském srovnání až v polovině druhé stovky.
Na druhém místě skončily trochu překvapivě České Budějovice: v kolonách tam lidé v průměru strávili skoro 22 hodin, což oproti Praze není tak velký rozdíl: Město totiž nemá obchvat a řidiči skrz něj často jenom projíždějí.
„Vznikne úzké hrdlo, vzniknou kolony. Pokud město nenabídne větší síť, nenajdou se trasy a řidiči zůstávají v kolonách,“ dodává proděkan z dopravní fakulty ČVUT Josef Kocourek.
Na dalších příčkách pak z Česka skončily Brno a Hradec Králové. Naopak Ostrava, která je počtem obyvatel třetím největším městem, uzavírá až první desítku. Pro celé Česko je průměr 18 hodin.
- Praha: 24,5
- České Budějovice: 21,9
- Brno: 20,8
- Hradec Králové: 17
- Liberec: 14,9
- Plzeň: 14,1
- Olomouc: 12,4
- Ústí nad Labem: 10,1
- Karlovy Vary: 9,7
- Ostrava: 8,6
- Zdroj: INRIX