Otevřít dálnici D8 v problematickém úseku Českým středohořím je v současné době stavěním Potěmkinovy vesnice. Je to riskantní a populistické rozhodnutí, které si v budoucnu vyžádá další miliardy korun. Shodli se na tom hosté pořadu Otázky Václava Moravce odbornice na dopravní stavby Miloslava Pošvářová a geolog Vladimír Cajz.
Otevřít D8 je hra na Potěmkinovu vesnici. Razítko bychom na to teď nedali, shodli se experti
Ředitelství silnic a dálnic hodlá problematickou dálnici zprovoznit 17. prosince, před čímž ovšem oba experti varují. Generální ředitel ŘSD Jan Kroupa do pořadu nepřišel, přestože pozvání obdržel před dvěma týdny.
„Vedení Ředitelství silnic a dálnic neinformuje politiky o reálném stavu,“ odpověděla Miloslava Pošvářová na otázku, zda ŘSD obelhává politiky, aby mohli dodržet slib, že dálnici D8 otevřou 17. prosince. Miloslava Pošvářová je bývalou ředitelkou kontroly kvality staveb Ředitelství silnic a dálnic. V současné době působí jako soudní znalkyně a manažerka Nadačního fondu Stínové ŘSD.
Dokončení D8 zastavil v roce 2013 mohutný sesuv hornin u obce Prackovice, který část dálnice úplně zničil. Hornina na území tři kilometry dlouhém a půldruhého kilometru širokém je však stále v pohybu.
V tom místě se nikdy dálnice neměla stavět, říká geolog
Geolog Vladimír Cajz z Akademie věd, který se Českým středohořím zabývá třicet let, upozornil, že tam pohyby hornin mohou dosahovat hloubky až několika desítek metrů a není proto možné ukotvit do nich opěrné sloupy estakády, po níž v těch místech dálnice vede. Právě nestabilní mostní sloupy u Prackovic jsou v současné době hlavním problémem stavby.
„To území je pro dálnici nevhodné už od samého počátku,“ uvedl Vladimír Cajz v Otázkách Václava Moravce a znovu tím připomněl skutečnost, na kterou odborníci, znalci krajiny i ochránci přírody od začátku stavby upozorňují.
A sice, že geologické poměry Českého středohoří jsou natolik nestabilní, že je v některých místech bezpečná stavba dálnice prakticky vyloučená. „Z několika koridorů, o kterých se při plánování stavby uvažovalo, si ŘSD vybralo ten nejhorší,“ sdělil Vladimír Cajz.
Chybí dostatečná síť měřicích bodů
Stejně jako geolog Cajz, také Miloslava Pošvářová doporučuje odložit zprovoznění dálnice D8 nejméně o rok. V České televizi k tomu oba uvedli dva hlavní důvody. Za prvé upozorňují na poslední zásahy stavbařů do krajiny, které byly v místě stavby tak razantní, že zatím není známo, jak změnily například proudění podzemních vod u Prackovic, nebo například jak dlouho bude sedat hornina pod estakádou.
Za druhé kritizují Ředitelství silnic a dálnic za to, že hodlá dálnici otevřít automobilistům ve chvíli, kdy v mimořádně nestabilním prostředí chybí dostatečná síť bodů pro měření sesuvu a jeho vlivu na estakádu. Může proto nastat situace, že dálnice bude v ohrožení, ovšem nikdo o tom nebude mít přesné informace, protože zatím není vybudován adekvátní systém měření a jeho vyhodnocení.
„Je tam sice jedna malá síť měřicích bodů v hloubce několika metrů. Ta se ale sama pohybuje a nemůže poskytnout potřebné informace,“ uvedla Miloslava Pošvářová. „Chybí tam navíc takzvané nulté měření, podle kterého by bylo možné nově získané hodnoty posuzovat.“