Leteckou záchranku mají zajistit tři dopravci, s jedním má problém konkurence i kraj

UDÁLOSTI: Jeden z účastníků protestuje proti výsledkům tendru (zdroj: ČT24)

Výběrová komise doporučila, aby se o provozování letecké záchranné služby nově podělily společnosti DSA, rakouská Helikopter Air Transport a slovenská Air Transport Europe (ATE). DSA, která v současnosti provozuje čtyři základny letecké záchranky, však výsledek soutěže zpochybnila. Je přesvědčena, že její slovenský protějšek ATE nesplnil podmínky tendru.

Od příštího roku chce vláda změnit podobu letecké záchranné služby. Více stanovišť by měla obsluhovat policie a také armáda, zbylých šest nabídla soukromým provozovatelům. Výběrová komise nakonec vedle DSA, která však přijde o dvě ze čtyř dosavadních základen (Ostravu a Ústí nad Labem), doporučila zařadit mezi provozovatele letecké záchranky i další dvě společnosti včetně ATE, která zajišťuje tutéž leteckou záchranku na Slovensku.

  • Letecká služba Policie ČR: Praha, Brno
  • Armáda ČR: Plzeň, České Budějovice
  • DSA: Hradec Králové, Liberec
  • Helikopter Air Transport: Ostrava, Jihlava
  • Air Transport Europe: Ústí nad Labem, Olomouc
LZS od r. 2017
Zdroj: ČT24

Proti tomu, aby helikoptéry ATE začaly létat k lidem v nouzi z Ústí nad Labem a Olomouce, však protestuje jak konkurent DSA, tak samotný Ústecký kraj. Argumentují shodně – vrtulníky slovenského dopravce podle nich nesplňují požadované parametry. „Firma nesplnila základní kvalifikační předpoklady. Používá vrtulníky Agusta A109 K2, které nejsou certifikovány v kategorii A v první třídě výkonnosti,“ poukázal místopředseda představenstva českého dopravce Daniel Tuček.

Argumenty DSA podpořilo i vyjádření Úřadu pro civilní letectví. Mluvčí ATE Zuzana Hopjaková se však odmítla „až do oficiálního uzavření tendru a vyhlášení oficiálních výsledků“ vyjadřovat.

Slovenské společnosti, jejíž stroje létají i v náročných tatranských podmínkách, se však zastal člen výběrové komise a poslanec Milan Brázdil (ANO). Podle něj nemají Agusty A109K2 certifikát A v první třídě výkonnosti proto, že v době, kdy vznikly, platila jiná pravidla. „Byly vyrobené dříve, než taková certifikace a kategorizace vznikla. Tedy, řečeno s výběrovým řízením, nemusíte to přímo doložit, ale musíte to splňovat,“ uvedl.

Ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček (ČSSD) dal najevo, že se nechystá soutěž zrušit, ačkoli sílí volání, aby počkal s podepsáním výsledků tendru alespoň do vyšetření nedávné tragické nehody helikoptéry ATE. „Neshledali jsme tam jakékoli problémy,“ podotkl však ministr. Jeho úřad proto účastníkům pravděpodobně již brzy rozešle výsledky soutěže a bude čekat, zda přijde nějaké odvolání.