V Česku se prodávají stále širší auta, která se nemohou vejít na parkovací místa, která odpovídají starším a užším vozům. Normy se však mění jen pomalu a navíc pouze u novostaveb. Záleží proto především na vstřícnosti provozovatelů konkrétních odstavných ploch.
Auta rostou, místa na parkování nikoliv – čas pro nové normy
Problémy jsou zejména na parkovištích v nákupních centrech. Jedno místo je široké zhruba dva a půl metru, díky sloupům se ale značně zúží. Není proto neobvyklé, když jsou sloupy odřené od aut, která se na místo nedokázala napasovat.
Spousta firem dokonce ve snaze nacpat víc aut na parkoviště nové parkovací boxy zmenšila, někde třeba až o čtyřicet centimetrů. Jedno vozidlo pak tedy často stojí přes dvě místa, nebo zkrátka nezaparkuje. A pokud ano, jen těžko se řidič z auta „vysouká“ ven.
Změna normy
Až donedávna platila stará norma z osmdesátých let, která měla dvě šířky: 225 pro malá a 240 centimetrů pro velká osobní auta. Jenže ta mezitím vyrostla. Škoda 120 zabrala bez zrcátek téměř metr šedesát a stejně tak i felicie. Pak přišla oktávie a každé její generaci přidávají konstruktéři pár centimetrů navíc – až na současných 181 centimetrů. Stále oblíbenější SUV mají i přes dva metry.
Někteří obchodníci teď mění přístup. Třeba jeden z velkých řetězců při rekonstrukcích rozšiřuje parkoviště až o 20 centimetrů nad aktuální normu. Současná norma předepisuje šířku dva a půl metru. Týká se ale jen novostaveb. U většiny ostatních parkovišť záleží na provozovateli či majiteli.