Vědci našli supernovu doslova na našem dvorku

Los Angeles (USA) - Kalifornští astronomové objevili nejbližší a nejzářivější supernovu za posledních 25 let. Malá explozivní hvězda s krátkou životností je od Země vzdálená „pouhých“ 21 milionů světelných let a brzy ji údajně budou moci pozorovat i amatérští astronomové. Za jeden rok světlo urazí vzdálenost zhruba 9,5 bilionu kilometrů.

Mimořádný objev oznámili vědci se středu. Zjevně se totiž podařilo pozorovat vzácnou kosmickou explozi v jejích prvních hodinách. Umožnil to dalekohled Observatoře Palomar poblíž kalifornského San Diega. Data zpracovaly supervýkonné počítače ve vládní laboratoři v Berkeley.

Odhalení tak raného stadia supernovy a tak blízko vyvolalo údiv mezi astronomy na celém světě. Požadují, aby byly na pozorování objektu nasazeny všechny teleskopy, které jsou k dispozici, včetně Hubbleova vesmírného dalekohledu.

Objevitelé supernovy z Lawrenceovy Národní laboratoře v Berkeley a Kalifornské univerzity v Berkeley se domnívají, že jev s označením PTF 11kly pravděpodobně bude nejpozorovanější supernovou v dějinách. PTF 11kly byla pozorována v Pinwheelově galaxii v souhvězdí Velkého vozu. Vzdálenost 21 milionů světelných let v kosmickém měřítku znamená, že se nachází prakticky „na našem dvorku“, říká Peter Nugent z Kalifornské univerzity.

Pro srovnání, většina supernov, které se podařilo objevit s pomocí teleskopu v Observatoři Palomar, se nacházela zhruba ve vzdálenosti jedné miliardy světelných let a jejich záře byla příliš slabá na to, aby ji mohli pozorovat amatérští hvězdáři.

Američtí vědci supernovu objevili 24. srpna a objekt jim doslova rostl před očima. Během jediného dne se jeho světelnost zvýšila dvacetkrát. Svého vrcholu měla dosáhnout mezi 9. a 12. zářím, kdy bude možné supernovu pozorovat i s pomocí běžného dalekohledu nebo malého amatérského teleskopu.