Evropská komise (EK) navrhla úpravu systému pokut pro výrobce aut, kteří neplní emisní cíle. Automobilky by tak nově měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoli za každý rok.
Automobilky dostanou více času na splnění emisních cílů, navrhla EK
Navrhované změny podle EK dají automobilkám více času na splnění emisních cílů a umožní jim vyhnout se placení pokut v letošním roce. Česká vláda již dříve uvedla, že bude usilovat o prodloužení období, za které by automobilky měly plnění emisních cílů vykazovat, ze tří na pět let.
„Evropská komise dnes (v úterý) navrhla cílenou změnu nařízení, kterým se stanoví výkonnostní emisní normy CO2 pro nová auta a dodávky,“ stojí v prohlášení unijní exekutivy. Nová flexibilita znamená zprůměrování emisních cílů za tříleté období let 2025, 2026 a 2027.
„Tento přístup umožňuje výrobcům vyrovnat jakékoli nadměrné roční emise překonáním cíle ve zbývajících letech. Tato dodatečná flexibilita pomůže chránit kapacitu průmyslu investovat do čistého přechodu při zachování cíle pro rok 2025 a udržení průmyslu na cestě k dalšímu kolu snižování emisí,“ dodala Komise.
Tříleté období není dostatečné, míní Petzl
„Během těch tří let jednoznačně automobilky nestihnou vybalancovat ty hrozící pokuty a pokud bychom do té doby neudělali nic dalšího, tak by to stejně k pokutám vedlo,“ myslí si výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.
Podle českého ministra dopravy Martina Kupky (ODS) je návrh Komise „takovým malým, ale citelným povzbuzením“ v oblasti evropského automobilového průmyslu. „Bojovali jsme za to, aby bylo období vykazování emisních cílů delší. Ale i tak je to pozitivní posun, od kterého jsme s to se odpíchnout a dále bojovat za dostupná a kvalitní auta. Musíme omezit regulace a více spoléhat na trh a technologické inovace. To je cesta, jak si udržet konkurenceschopnost a dojet vlak jménem Amerika a Čína,“ doplnil ministr.
„Já osobně bych se spíš klonil k tomu, aby Evropská komise, pokud může, tak v tuto chvíli pozastavila platnost toho nařízení, dala automobilovému průmyslu čas investovat do inovací,“ prohlásil europoslanec Ondřej Kovařík (za ANO).
Europoslankyně Danuše Nerudová (STAN) uvedla, že bude snaha úpravu „protlačit Evropským parlamentem, aby to co nejrychleji začalo platit, a aby firmy v automobilovém průmyslu měly jistotu, že se podle toho mohou řídit“.
„Dekarbonizace a konkurenceschopnost mohou jít ruku v ruce“
„Náš vysoce inovativní automobilový průmysl dekarbonizuje, aby přispěl k boji proti změně klimatu, ale také aby si udržel svou konkurenční výhodu na světových trzích,“ okomentovala krok předsedkyně EK Ursula von der Leyenová.
„Díky dnešní (úterní) iniciativě poskytujeme tomuto klíčovému odvětví větší flexibilitu a zároveň držíme směr našich klimatických cílů. Společně chceme dokázat, že dekarbonizace a konkurenceschopnost mohou jít ruku v ruce,“ dodala.
Komise v této souvislosti vyzvala spoluzákonodárce, tedy Evropský parlament a Radu EU, která sdružuje členské státy, aby „neprodleně dosáhli dohody o tomto pozměňovacím návrhu, aby byla zajištěna předvídatelnost a jistota pro automobilový průmysl a investory“.