Temelín/Plzeň – Do Jaderné elektrárny Temelín (JETE) dorazila poslední část nízkotlakého rotoru turbíny pro první blok. Přicestovala po silnici jako nadměrný náklad, z Plzně, kde ji vyrobila Doosan Škoda Power. Podle mluvčího JETE Marka Svitáka trvala cesta 4,5 hodiny. Po spuštění umožní turbogenerátor – jeho vysokotlakou část vyměnila elektrárna již před sedmi lety – zvýšení výkonu prvního temelínského bloku o desítky megawattů. Obdobné turbíny mají posléze přijít i do druhého bloku.
V Temelíně je poslední část nízkotlakého rotoru, montáž začne v létě
Samotná přeprava devadesátitunového rotoru, který cestoval na soupravě dlouhé 35 metrů s tahači vpředu i vzadu, skončila v půl třetí v noci, zdlouhavá ale byla i manipulace s mohutným rotorem v areálu elektrárny. Prozatím poslední přivezený díl skončil ve strojovně druhého bloku, kde zůstane, zatímco se v prvním bloku elektrárny budou demontovat původní díly.
Nové nízkotlaké rotory umístí pracovníci temelínské elektrárny do turbíny během letní odstávky. Poté bude elektrárna vyrábět více elektřiny. „Výkon reaktoru i spotřeba paliva zůstanou po modernizaci stejné. Díky novým rotorům se ale lépe využije pára, která přichází na turbínu. Modernizace je tedy o lepším využití technologie v nejaderné části elektrárny,“ přiblížil ředitel elektrárny Miloš Štěpanovský. Hlavním motivem výměny rotorů ovšem nebylo zvýšení výroby elektřiny, ale prostý fakt, že končí životnost původních. Ty byly podle Anny Janelové z marketingu JETE vyrobeny v roce 1993 a 1994. Sloužily sice až od roků 2002 a 2003, to ale nic nezměnilo na tom, že by jejich životnost skončila již brzy. „Končí v roce 2016 a 2018,“ upřesnila Janelová.
Nové rotory jsou svařované stejně jako původní. Průtočná část má pět oběžných kol, o jedno více než dosavadní. Odlišný je u nových rotorů tvar a uchycení lopatek. „Ocelové lopatky mají délku 1 220 milimetrů. Jejich vývoj trval necelé čtyři roky do roku 2008, z toho polovinu testy,“ popsal ředitel technického úseku elektrárny Luboš Prchlík. Energetici zdůraznili, že nejde o neozkoušenou technologii – výrobce takové rotory použil již v elektrárně v Počeradech a dalších.
Tradiční plzeňský výrobce turbín, který však již déle než čtyři roky nepatří do skupiny Škoda, nýbrž korejskému Doosanu, získal za rotory stovky milionů korun. Součásti pro Temelín bude vyrábět i nadále, má totiž dodat obdobné rotory i pro dluhý blok elektrárny. Podnik s téměř 1 400 zaměstnanci utržil loni poprvé více než devět miliard korun a letos má atakovat deset miliard korun. Firma, která má zhruba osmiprocentní podíl na celosvětovém trhu, téměř 100 procent turbín vyváží. Dlouhodobě má plně vytíženou výrobní kapacitu.