Magistrát v Brně začal vydávat oprávnění, která majitelům aut umožní vjezd do historického centra a parkování v něm. Od 1. září tam začne fungovat systém rezidentního parkování. Páteří celého projektu je systém kontrolující registrační značky aut. Těm, které nebudou přihlášené, bude hrozit pokuta.
V Brně začala registrace aut do systému rezidentního parkování. Bez ní se do centra nikdo nedostane
Lidé, kteří nechtějí k registraci svých aut využít datovou schránku, mohou navštívit kontaktní pracoviště na Zvonařce. V průběhu prvního dne jich tam přišlo zhruba padesát.
V centru Brna bydlí také Michal Rela, který parkuje ve dvoře domu. Povolení potřebuje pro průjezd ulicemi, které bude od září kontrolovat monitorovací systém. „Nestojím o to, aby mi chodily pokuty,“ vysvětlil, proč si přišel vyřídit registraci hned první den.
K registraci je kromě občanského a technického průkazu potřeba také doklad o tom, že řidič v historickém centru bydlí nebo podniká. Přímo v kanceláři mohou řidiči za parkování také zaplatit.
Systém rozlišuje tři druhy majitelů aut. Jedni jsou rezidenti, tedy ti, kteří mají v historickém centru trvalé bydliště. Za první auto zaplatí šest set korun, za druhé patnáct tisíc. Za třetí a každé další třicet tisíc korun ročně.
Druhým typem jsou abonenti, což jsou podnikatelé, kteří mají v centru provozovnu. Ti platí za první auto šest tisíc korun, za každé další dvacet tisíc korun.
Lidi, kteří přijedou jen na návštěvu, musí navštívený zaregistrovat v systému, protože všem kromě rezidentů a abonentů bude zakázaný vjezd. „Chceme proto také obeslat všechny velké firmy typu pošty či doručovacích služeb, aby si zaregistrovaly registrační značky aut a mohly do centra vjíždět,“ řekl náměstek primátora města Brna Richard Mrázek (ANO).
Návštěvníci mohou parkovat kromě parkovacích domů také v ulicích širšího historického centra, což jsou například ulice Benešova, Rooseveltova či Divadelní, a to na místech, kde nebudou modré zóny, a na svislých značkách bude oranžový proužek.
„Tam je možné parkovat třicet minut zdarma a další čas je potřeba zaplatit,“ vysvětlil náměstek primátora Mrázek.
Město nechce vybírat pokuty za každou cenu
Na dodržování pravidel v modrých zónách budou dohlížet kamery na domech i monitorovací auta. Zpočátku by mohli řidiče na novinku upozorňovat strážníci. „V podstatě je do té zóny nenechají vjet, aby ten přestupek nemohli spáchat. Město v té první fázi nechce vybírat pokuty jen proto, že někdo vjel do zóny neoprávněně,“ řekl Richard Mrázek.
Podle odhadů vedení města by si povolení k parkování v historickém jádru mohlo přijít vyřídit patnáct set až dva tisíce lidí. Třikrát týdně bude v kanceláři otevřeno do půl šesté večer.
„Pokud to bude nezbytně nutné, tak to budeme řešit třeba formou přesčasů nebo otevírací dobou v sobotu,“ vysvětlil Pavel Pospíšek z Odboru dopravy Magistrátu města Brna. Úřední hodiny včetně podrobných informací lze nalézt také na speciálně zřízeném webu.
Od listopadu se rezidentní parkování rozšíří
Po historickém centru se systém rezidentního parkování od 1. listopadu rozšíří do dalších tří zón, které ohraničují ulice Údolní, Úvoz, Kotlářská, Pionýrská, Drobného, Traubova a Milady Horákové a Koliště. Lidé, kteří tam bydlí, si budou moci oprávnění vyřídit po 1. září. „V dalších městských částech vznikají projekty,“ dodal Richard Mrázek.
Rozšíření je ale i otázkou nových politických reprezentací, které vzejdou z podzimních voleb. Systém má i své velké odpůrce. Město si od regulace slibuje, že obyvatelé Brna u svých domovů snáze zaparkují a z širšího centra zmizí auta dojíždějících a vraky. Většinu odstavných parkovišť při příjezdu do města má však Brno zatím jen v plánech.