Středočeský kraj bude v příštím roce hospodařit s téměř 33,5 miliardy korun. Propad daňových příjmů oproti roku 2019 činí dvě miliardy, hejtmanství přesto chce zajistit pokračování schválených investic podpořených dotacemi. Zapojit bude nutné veškeré rezervy, plánovaný rozpočet není dlouhodobě udržitelný a lze ho takto nastavit pouze jednou, řekl hejtmančin náměstek Věslav Michalik (STAN). Od příštího roku proto chtějí radní například zrušit žákovské a seniorské jízdné. Rozpočet ještě musí schválit na prosincovém zasedání zastupitelé.
Příští rok bude Středočeský kraj šetřit. Zruší slevy na jízdném i participativní rozpočet
Daňové příjmy činí v návrhu rozpočtu 8,6 miliardy, o dvě miliardy méně oproti skutečnosti roku 2019 a o jednu miliardu méně oproti očekávání roku 2020. „Potýkáme se ve velmi krátkém čase s bezprecedentním výpadkem příjmů,“ řekl Michalik. „Pevně věřím, že dojde ke korekcím toho, v jaké situaci dneska jsme, a že vláda přijme opatření, která samosprávám umožní v normální míře fungovat a pracovat,“ dodal náměstek.
Očekávané daňové příjmy jsou podle něj na minimální hranici, při které jsou kraj a jeho příspěvkové organizace schopny fungovat.
Středočeský kraj si chce příští rok půjčit na investice 1,5 miliardy korun, z toho 800 milionů od Evropské investiční banky a 700 milionů od České spořitelny. Úvěrem pokryje rozdíl mezi plánovanými příjmy 31,936 miliardy a výdaji 33,145 miliardy. Splátky úvěrů budou v příštím roce činit téměř 275,5 milionu korun.
Kraj se snaží ušetřit v běžných výdajích kapitol a objemu prostředků na financování Středočeských fondů. V příštím roce tak budou realizovány jen dva dotační fondy, a to pro obnovu venkova a infrastrukturní fond.
Kraj chce pokračovat v investicích do dopravy
Podle hejtmančina náměstka Martina Kupky (ODS) se kraj zaměřil především na to, aby nemusel omezovat investice do dopravních staveb a jejich přípravy. „Je to priorita číslo jedna a v tomto směru budeme pokračovat,“ řekl Kupka. Kraj chce příští rok maximálně využít rezervy svých příspěvkových organizací vytvořené za ekonomického růstu. Z nich může v příštím roce využít 375 milionů.
Hejtmanství bude dál investovat do integrace veřejné hromadné dopravy, v příštím roce na to má jít 150 milionů. Zastavit by se neměly ani další projekty, například stavba tramvajové trati do Zdib nebo stavba parkovišť Park and Ride.
Podle Michalika nebude možné pokrýt všechny výdaje, které by kraj potřeboval. „Chybí 400 milionů do silniční infrastruktury, stovky milionů na krytí ztrát veřejné dopravy v roce 2020 nebo stovky milionů do středočeských fondů. Je to rozpočet do špatných časů, ale není v tomto objemu dlouhodobě udržitelný,“ uvedl.
Úspory čekají i školství, řekl radní Milan Vácha (STAN). Podle něj se budou muset některé školy zavírat.
Žáci, studenti a senioři budou za jízdenky v kraji nejspíš platit
V rámci úspor se krajská rada rozhodla zrušit žákovské a seniorské jízdné, které kraj zavedl v minulosti na základě předvolebního slibu ČSSD. Návrh ještě musejí v prosinci schválit zastupitelé. Žáci, studenti a lidé nad 65 let mohou nyní ve středních Čechách jezdit zdarma. Tato skupina má stejně jako v jiných regionech ze zákona slevu 75 procent z jízdného a zbylých 25 procent jim na požádání zpětně proplácí hejtmanství. To by mělo na konci roku skončit.
Podle krajského radního pro veřejnou dopravu Petra Boreckého (STAN) jde o první oběť škrtů kvůli propadu daňových příjmů očekávanému příští rok. Úspora podle něj ale nebude velká. „Je to spíš jenom takový symbolický krok,“ uvedl. Za roky 2018 až 2020 bylo vyplaceno studentům zhruba 11,5 milionu korun a seniorům přes milion. „Není to zásadní záležitost, ale i tyhle programy prostě padají,“ řekl Borecký.
Upozornil, že do konce roku kraj očekává propad na nevybraném jízdném 570 milionů korun, z toho 350 milionů korun u autobusové a 220 milionů u železniční dopravy. Dalších asi 60 milionů korun padá na vrub obcí, jejichž rozpočty jsou napnuté už teď.
„Pokud tyto propady nebudeme schopni kompenzovat, tak se to projeví už v příštím roce, ale i v dalších letech na rozsahu poskytovaných služeb ve veřejné dopravě, na zastavení a odložení modernizace a zcela nepochybně budeme muset sáhnout i na jízdné a slevy,“ dodal Borecký.
Kvůli propadu v příjmech zrušil kraj i participativní rozpočet
Kvůli úsporným opatřením zrušilo hejtmanství i participativní rozpočet, díky kterému obyvatelé spolurozhodují o dílčích investicích z veřejných peněz. Kraj tak ušetří 50 milionů korun. „Hledáme úspory, kde se dá a kde to bolí nejméně, aby se zachovaly zásadní investice. Dnešním usnesením rady jsme zrušili participativní rozpočet Středočeského kraje, což mě jako velkou propagátorku participativních rozpočtů velmi mrzí,“ uvedla hejtmanka Pecková ve čtvrtek.
Lidé letos hlasovali poprvé, v příštím roce se měla anketa opakovat. Pecková uvedla, že nasmlouvané projekty z letošního roku nové vedení podpoří, příští rok se ale hlasovat nebude.
Krajský participativní rozpočet zavedla bývalá koalice ANO a ČSSD podporovaná komunisty. Nyní jsou ve vedení kraje STAN, ODS, Piráti a Spojenci, které tvoří TOP 09, Hlas a Zelení.