U Městského soudu v Praze vyvrcholilo projednávání kauzy Opencard. Při uzavření údajně nevýhodných smluv s firmou Haggues měla metropoli podle žalobce vzniknout nejméně pětadvacetimilionová škoda, bývalým primátorům Bohuslavu Svobodovi a Tomáši Hudečkovi proto navrhuje dvou- až tříleté podmínky. První zmíněný v závěrečné řeči jakoukoliv vinu odmítl. Rozsudek padne ve čtvrtek.
Soud o Opencard je ve finále. Svoboda v závěrečné řeči odmítl vinu
Elektronická karta Opencard, která pochází z éry primátora Pavla Béma (ODS), měla mít původně mnoho funkcí, nakonec ale slouží především jako průkaz s předplatným pro MHD – a i v tomto případě od něj současné vedení Prahy ustupuje, když ho nahradilo projektem Lítačky.
Podle obžaloby magistrátní úředníci v březnu 2012 nesprávně stanovili předpokládanou hodnotu veřejné zakázky na celý projekt. Materiál s jednomyslným doporučením přijetí nabídky firmy Haguess pak byl předložen radě hlavního města, která o dva měsíce později schválila uzavření smlouvy.
Desítka radních a pět členů hodnotící komise se tak měli dopustit porušení povinnosti při správě cizího majetku a předpisů o pravidlech hospodářské soutěže. Městu údajně způsobili škodu 24,9 milionu korun. Vinu ale odmítají všichni.
Největší míru viny podle státního zástupce v kauze nese tehdejší ředitel magistrátního odboru informatiky Jan Teska, který připravil podklady pro jednání radních, a radní pro informatiku Eva Vorlíčková. Větší míru odpovědnosti za zakázku měli mít také někdejší primátoři Bohuslav Svoboda, Tomáš Hudeček a ex-náměstek Josef Nosek.
Svoboda: Trestný čin jsem nezpůsobil. Na tom trvám
Obvinění to odmítají, Opencard byl podle nich dlouhodobý problém, který se snažili vyřešit, což ve své závěrečné řeči před soudem uvedl i bývalý primátor Bohuslav Svoboda: „Trvám na tom, že jsem nezpůsobil žádný trestný čin. Jediné, co bych chtěl dodat, je fakt, který mě, řekněme, trochu potěšil: za 45 dní jednání státní žalobce nepředložil jediný důkaz, který by říkal, že jsem se tohoto trestného činu dopustil.“
V minulosti soudnímu senátu řekl, že pokud by Praha kontrakty neschválila, musela by se vrátit k papírovým jízdenkám, tedy „někam do doby, kdy v Praze jezdila koňská dráha“.
Obdobně mluvil i obžalovaný ex-náměstek Josef Nosek: „Neexistuje žádný rozumný důvod, proč bychom tu smlouvu nemohli uzavřít. Druhá věc je, že odhad škody v okamžiku, kdy bychom zakázku neuzavřeli, začíná na 300 milionech a končí na 2,5 miliardách.“