Začala oprava víc než sto let staré výpravní budovy hlavního nádraží v Plzni, Správa železnic (SŽ) zrekonstruuje objekt od základů po střechu. Práce na památkově chráněném objektu by měly trvat dva a půl roku. Správa železnic za ně zaplatí téměř 670 milionů korun. Navazují na opravy kolejišť a nástupišť z minulých let.
Plzeňské nádraží projde opravou za plného provozu. Zachovat má noblesní rakousko-uherský styl
Hlavní bude celková rekonstrukce výpravní budovy z roku 1908. Zahrne především opravu střešního a obvodového pláště a úpravy vnitřních prostor v přízemí i v patře odbavovací haly, kde vznikne obchodní pasáž. Cestující tak musí počítat s omezeným přístupem k některým nástupištím, nedostanou se už do horní části budovy. Práce budou probíhat za plného provozu bez omezení dopravního uzlu.
„Objekt dostane novou střechu a fasádu s důrazem na památkovou ochranu,“ řekl generální ředitel SŽ Jiří Svoboda. Od otevření výpravní budovy se totiž dostavěly části, které nebyly součástí původního návrhu. „Příčky, přepážky, jiný typ oken. To všechno se bude měnit pod dozorem památkářů,“ vyjmenoval Svoboda. Nádraží se tak přiblíží původní podobě navržené na rakousko-uherském ministerstvu železnic.
Sníží se energetická náročnost budovy, hlavní hala bude mít nové osvětlení a kamery. „Oprava budovy je nezbytnost. Pro lidi je důležitá spíš kvalita vlaků, ale budova už to potřebuje,“ řekl náměstek primátora Pavel Šindelář (ODS) s tím, že opravená budova podle něj určitě naláká nové cestující na železnici.
Co všechno projde rekonstrukcí, odhalí až průzkum
Podle Svobody patří plzeňské nádraží mezi deset největších v zemi. Co vše se bude muset rekonstruovat, napoví průzkum, který je v plánu hlavně v letošním roce i pod dozorem památkářů. První etapou je přechod mezi spodní a horní halou, kde se nyní připravují nové eskalátory.
„Rekonstrukce je opravdu velmi rozsáhlá. Z poslední doby se takhle rekonstruuje jedině Praha, České Budějovice a Pardubice,“ uvedl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Plzeňský kraj podle něj velmi dobře řídí dopravu, dokáže plánovat, komunikovat se státem a Správou železnic.
„Je to ukázka toho, jak spolupracuje město, kraj a stát na modernizaci železniční sítě,“ řekl náměstek hejtmanky Pavel Čížek (STAN). Dodal, že v prosinci vyjedou z Plzně nové vlaky do Klatov, Berouna a na Karlovy Vary.
Nádraží se opravuje už deset let
Jde o závěrečnou fázi už deset let trvajících oprav plzeňského nádraží. Začaly v roce 2011 modernizací podchodů vedoucích do hlavní haly, které dělníci prodloužili až k zastávkám městské hromadné dopravy. Rok poté vyměnili řemeslníci 700 metrů čtverečních historické dlažby. Opravou prošly i dva železniční mosty přiléhající k nástupištím.
Za 113 let fungování už má nádraží za sebou řadu oprav, dosud se ale jednalo spíš o odstraňování škod způsobených například bombardováním na konci druhé světové války nebo později zátékání do kopule na střeše. „Řešily se jednotlivé věci vytržené z celkového kontextu,“ přiblížil vedoucí plzeňské památkové péče Karel Zoch. Současná rekonstrukce je tak první komplexní opravou celého nádraží, které je podle něj příkladem „noblesní rakousko-uherské architektury“.
Správa železnic následně plánuje opravit další plzeňskou výpravní budovu, a to Jižní Předměstí.