Objevují se pochybnosti ohledně přejezdu, kde se srazil vlak s kamionem

3 minuty
Události: Vyšetřování nehody na přejezdu u Bohumína
Zdroj: ČT24

Hasiči Správy železnic během čtvrtka odklízeli následky středeční srážky vlaku a kamionu u Dolní Lutyně na Karvinsku. Zemřel při ní strojvedoucí a dvě desítky lidí se zranily. Pokračuje také vyšetřování příčin nehody.

Hasiči ve čtvrtek pomocí navijáku oddělovali lokomotivu od vagónu u přejezdu v Dolní Lutyni. Lokomotivu strhli z kolejiště do příkopu. Trosky z ní teď bude muset specializovaná firma nejprve rozebrat na kusy a odvézt. Odklízení by mělo trvat v řádu dnů.

Policie ve čtvrtek propustila řidiče kamionu. Nebyl z ničeho obviněn, není ani podezřelý. Policisté na něj pohlížejí jako na účastníka dopravní nehody. Není jasné, co přesně se stalo. Řidič tahače s návěsem tvrdí, že na přejezd vjel, když svítila bílá světla. Při jeho přejíždění ale uvázl a nemohl dál. Přejezd totiž není v rovině.

„Budou se stahovat data z vozidla a potom určitě bude zpráva. Nechceme ale předjímat, jestli tudy vůbec mohl jet, to je v šetření,“ sděluje vrchní komisař odboru služby dopravní policie Moravskoslezského kraje Petr Štencel.

Pochybnosti ohledně přejezdu

Drážní inspekce se chce zabývat i stavem železničního přejezdu. Vyšetřovacích verzí je několik. „Od selhání člověka až po možné technické závady, případně nějaké jiné technické problémy,“ říká mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. 

Výhrady k nerovnosti přejezdu měl v minulosti i dopravce, který do nedaleké firmy Bezdínek vozí zaměstnance. „Provozně jsme si vyhodnotili, že cesta je z našeho pohledu nedostatečně velká pro klasický autobus,“ míní ředitel divize osobní dopravy 3ČSAD Jakub Vyvial.

„Oslovili jsme Správu železnic, aby se na to podívali. Řekli, že se na to podívají a dál nemám zprávy, jak pokročili. Mezitím se stalo tohle neštěstí. Takže doufám, že se na to podívají, protože teď už víme, že ten přejezd asi není v pořádku,“ tvrdí náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu Radek Podstawka (ANO).

Přejezd byl postaven v roce 2002, před třemi lety pak prošel rekonstrukcí. „V posledních letech jsme neobdrželi žádný podnět týkající se bezpečnosti na tomto železničním přejezdu,“ uvádí mluvčí Drážního úřadu Pavlína Straková.

„V minulosti byl ten přejezd bezproblémový a doposud se tu nikdy nic nestalo,“ dodává starosta Dolní Lutyně Pavel Buzek (nestr. za STAN).

Každé auto nepřejede každý přejezd

Náměstek pro provozuschopnost dráhy Správy železnic (SŽ) Karel Švejda ve večerním vysílání ČT24 řekl, že SŽ neměla žádné zprávy ani signály od řidičů o tom, že by byl tento přejezd problémový. „Podle technických norem jistě (v pořádku) je, uvidíme, k čemu dospějí vyšetřovatelé. Ale každý přejezd je postavený na něco jiného – nevím, jestli v tomto případě šlo o nadměrný náklad, ale to neznamená, že by každý přejezd dokázalo přejet každé auto nebo každý kamion,“ upozornil Švejda.

Člen prezidia Federace strojvůdců ČR David Votroubek doplnil, že na tomto konkrétním přejezdu je světelné výstražné zařízení se závorami, v tom ale podle všeho nebyl hlavní problém. „V tuhle chvíli si nedokážu představit, že by ten přejezd měl být zabezpečen lépe,“ dodal. Ale jen těžko se dá podle Votroubka očekávat, že na všech účelových komunikacích budou na kříženích s tratí místo přejezdů nadjezdy či podjezdy.

Švejda upozornil, že přejezd u Dolní Lutyně, na němž došlo k nehodě, je v současné podobě dvacet let, tehdy podle něj šlo v podstatě o cestu vedoucí „do pole“. „V posledních několika letech tam doprava výrazně narostla, což je aspekt, který přispívá k případné nehodě,“ zmínil.

Doplnil, že Správa železnic vynakládá ročně dvě miliardy korun na zvýšení bezpečnosti na železničních přejezdech. „Hlavní cíle jsou dva – dodělat závory a světelné zabezpečovací zařízení,“ přiblížil.

„V České republice máme více než 7600 přejezdů na 9300 kilometrů tratí, tedy v průměru je přejezd každého 1,2 kilometru. Současná doba je bohužel hektičtější, řidiči nedávají takový pozor. Je to složité, ale snažíme se dělat, co můžeme,“ ujistil náměstek SŽ. Ideální je podle něj na místech, kde to lze, přejezdy zrušit.

„Dnes existují čidla, která dokáží překážku na přejezdu identifikovat a úpravou systému by nouzové brzdění šlo vlaku nějakým způsobem přikázat. Ale je potřeba si uvědomit, že by se musely razantně prodloužit doby stání řidičů na přejezdech, protože když vlaky jedou 140, 160 kilometrů v hodině, tak aby takovéto zařízení bylo bezpečné, tak by vlak pokyn k zastavení musel dostat třeba 2,5 kilometru před přejezdem,“ odhadl Votroubek.

On osobně si myslí, že řidiči nemají před přejezdy dostatečný respekt a ten by se u nich měl pěstovat. Přimlouvá se například za zvýšený dohled na přejezdech – i kamerový.

„Tento směr sledujeme. A ne pouze pro monitoring přejezdu, novinkou jsou kamery s detekcí dopravního přestupku,“ popsal Švejda s tím, že vše je zatím v testovací fázi, dosavadní výsledky nicméně SŽ vedou k tomu, že chce tento směr dále rozvíjet.

20 minut
90′ ČT24 - Problematické vlakové přejezdy
Zdroj: ČT24

Opravy poškozené trati u Dolní Lutyně budou pokračovat i v příštích dnech. Provoz na jedné z kolejí by se měl spustit během víkendu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Řečníci při pietě u Hlávkovy koleje vyzdvihovali důležitost vzdělání

Řečníci při pietním shromáždění u Hlávkovy koleje v Praze vyzdvihovali význam vzdělání, přičemž poukazovali na to, že vzdělaní lidé nepodléhají dezinformacím a jsou schopni kritického myšlení i vedení dialogu. Akce se zúčastnil i předseda hnutí SPD a Poslanecké sněmovny Tomio Okamura, jenž před novináři mluvil o tom, že se v tuzemsku podle něj omezuje svoboda.
před 6 mminutami

Minutu po minutě„Třicet šest let svobody“. Česko si připomíná události 17. listopadu

Po celém Česku si lidé od rána připomínají sametovou revoluci, která ukončila čtyři dekády komunistické diktatury a přivedla zemi k demokracii. Před 36 lety, dne 17. listopadu 1989, ji odstartovalo brutální potlačení pietního průvodu k uctění památky Jana Opletala, zavražděného nacisty v roce 1939. Řada organizací připravila pietní akce, debaty, přednášky, průvody či koncerty.
06:51Aktualizovánopřed 34 mminutami

Povinné menstruační potřeby některé školy nabízí už od září, jinde mají obavy

Nejasné ceny od dodavatelů nebo obavy ze znečištěných toalet teď řeší ředitelé některých škol, které se připravují na novou povinnost zajistit na toaletách od ledna 2026 základní menstruační potřeby. Část škol novinku nicméně zavedla už od září. Peníze navíc na to nedostaly, někde ale pomohlo město nebo sponzoři.
před 2 hhodinami

Horská střediska se mění, přestavuje se i část zchátralých bud

Velká část tuzemských horských středisek prochází proměnou. Apartmány přibývají třeba v Peci pod Sněžkou, podhorská obec Čeladná v Beskydech se stala významným turistickým centrem. Proměnami v průběhu let procházela i Labská bouda v Krkonoších, která slavila o víkendu půlstoletí. V některých oblastech se zase přestavují i některé nepoužívané a zchátralé horské boudy. Místní podnikatelé se připravují na nadcházející lyžařskou sezonu, ceny skipasů zvyšují podle Asociace horských středisek zhruba dvě třetiny areálů.
před 4 hhodinami

V chovu kachen na jihu Čech je další ohnisko ptačí chřipky

V komerčním chovu kachen společnosti Blatenská ryba v Blatné na Strakonicku v neděli veterináři potvrdili další ohnisko ptačí chřipky. Ministr zemědělství v demisi Marek Výborný (KDU-ČSL) informoval, že kvůli nákaze tam bude utraceno dva a půl tisíce vykrmených kachen. Likvidace by mohla začít ve středu. Letos byla v Česku potvrzena ptačí chřipka i s Blatnou dosud v pěti komerčních chovech, z toho ve čtyřech tento týden.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

V návrhu rozpočtu dopravního fondu nejsou peníze na silnice druhé a třetí třídy

V návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na příští rok nejsou vyčleněny peníze na opravy a rekonstrukce silnic druhé a třetí třídy, které jsou v samostatné působnosti krajů, uvedla vláda v demisi. Pokud stát ponechá odpovědnost za tyto komunikace regionům, ale přestane je financovat, povede to k rychlé degradaci dopravní infrastruktury, obává se předseda Asociace krajů ČR a hejtman Zlínského kraje Radim Holiš (ANO).
včeraAktualizovánopřed 21 hhodinami

Možná je něco ve vodě. Patnáct výtvarníků spojují Louny a výstava

Galerie města Loun slaví patnáct let činnosti a na připomenutí připravila výstavu patnácti lounských výtvarníků. Všichni představovali svou tvorbu už i dříve právě v prostorách této galerie.
před 22 hhodinami

Na hejtmana Karlovarského kraje navrhl klub ANO Kubise

Hejtmanem Karlovarského kraje se po Janě Mračkové Vildumetzové (ANO), která odstoupila, stane Petr Kubis (ANO). Složí funkci starosty Sokolova. Na novém hejtmanovi se dohodl klub ANO v zastupitelstvu Karlovarského kraje, definitivně schválen by měl být v prosinci. Novou radní se stane Michala Málková (ANO), starostka Pramenů na Chebsku.
15. 11. 2025Aktualizováno15. 11. 2025
Načítání...