Krnovské opravny a strojírny mají bez železničního spojení problém

3 minuty
Události v regionech: Firmy čekají na obnovení železniční dopravy
Zdroj: ČT24

Řada firem na Krnovsku netrpělivě čeká, až bude region po povodních znovu dostupný i po železnici. Mezi nimi Krnovské opravny a strojírny, které už výrobu po záplavách zčásti obnovily. Bez kolejí ale nejsou schopné dostat většinu produkce, především železniční vagony, z areálu. Správa železnic věří, že trať z části znovu zprovozní v posledních týdnech roku.

Povodeň zasáhla osmdesát procent Krnovských opraven a strojíren, areálem tekla řeka. Ještě před měsícem byla v šatnách a zázemí pro pracovníky krnovského podniku voda, výška hladiny měla přes jeden metr.

Zaměstnanci teď hlavně uklízí, přibližně polovina už pracuje na zakázkách. Například pro pražský dopravní podnik. „Jedeme zhruba na padesát, šedesát procent. Samozřejmě máme problém, protože jsme opravna železničních kolejových vozidel, a koleje do Krnova, ať už od Bruntálu, Opavy, Jeseníku, nejsou v provozu,“ nastínil generální ředitel Krnovských opraven a strojíren Ondřej Bezruč.

Tramvaje tvoří třetinu produkce celého podniku a mohou odjet po silnici na náklaďácích. U vagonů čeká firma na řešení Správy železnic. „Máme tady nějakou zásobu práce, tipujeme to na měsíc, kdy jsme schopni si nějak vystačit. Nicméně pokud se nám nepovede zprovoznit železnici alespoň z jednoho směru, tak budeme mít zásadní problém,“ poznamenal Bezruč.

„Obnovení provozu na úseku Krnov–Skrochovice předpokládáme stejně jako na úseku z Krnova do Jindřichova ve Slezsku v druhé polovině prosince. V polovině prosince předpokládáme také dokončení oprav a obnovení provozu na Osoblažce,“ řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Propouštět nechtějí

Propouštět v krnovském podniku určitě nechtějí. Vědí, že znovu by kvalifikované pracovníky nesehnali. „Uděláme všechno pro to, abychom si stavy zaměstnanců zachovali. Pokud bude ten problém, že nebude práce, tak budeme muset využít nějaké prostoje, nebo budou muset být zaměstnanci na šedesáti procentech doma,“ nastínil Bezruč.

Stát odhadl škody na své dopravní infrastruktuře na deset miliard korun. Podle ministra financí Zbyňka Stanjury (ODS) by vláda mohla tento týden poslat obcím čtyřicet tisíc pro každou vyplavenou domácnost a také peníze na opravu vodovodů a kanalizací. Se zástupci nejpostiženějších míst chtějí ministři jednat přímo na místě.

„Chceme pozvat starosty a starostky z dotčených obcí s rozšířenou působností, kde trvá stav nebezpečí. Nejdříve v Moravskoslezském a pak v Olomouckém kraji, abychom přímo debatovali otázky, které je trápí,“ řekl Stanjura. „V pátek by mohly odcházet první peníze na konkrétní účty konkrétním obcím,“ dodal ministr.

Škody firem v obou krajích budou miliardové. Konečná čísla bude řada z nich znát až po zimě.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Renovuje se unikátní Baťův výtah ve zlínském mrakodrapu

Řemeslníci renovují Baťův výtah v budově 21 ve Zlíně, takzvaném Baťově mrakodrapu. Obnoví vnitřní i vnější části výtahu, vymalují šachtu a zajistí hloubkové čištění a ošetření podlahy v přilehlé expozici ve druhém podlaží. Práce, které přijdou na necelé tři miliony korun, potrvají do konce června. Do té doby bude unikátní pojízdná kancelář ředitele firmy Baťa Jana Antonína Bati pro návštěvníky uzavřena.
před 19 hhodinami

Soud poslal do vazby dva obviněné po zásahu na plzeňském úřadě

Okresní soud Plzeň-město poslal kvůli možnému ovlivňování svědků do vazby dva lidi obviněné v souvislosti se zásahem Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) na krajském úřadě Plzeňského kraje. Informovala o tom okresní státní zástupkyně Ivana Hostašová. Obžalovaným hrozí až osmileté vězení.
před 20 hhodinami

Soud v kauze Stoka II potrestal dalšího podnikatele a jeho firmu

Městský soud v Brně ve čtvrtek v korupční kauze Stoka II uložil podnikateli Karlu Weiglovi a jeho firmě KWM PLUS peněžité tresty. Za zjednání výhody při zadání veřejné zakázky a účastenství ve formě pomoci soud podnikateli uložil trest 410 tisíc korun, firmě 300 tisíc. Při zakázkách brněnské Správy železnic dělali takzvaně křoví. Podnikatel i zmocněnec firmy přiznali vinu. Rozhodnutí zatím není pravomocné. Tresty ve věci soud ukládal už i dříve.
před 21 hhodinami

Někdo zřejmě otrávil čtyři vlky v Rychlebských horách

V Rychlebských horách na Jesenicku byli mezi únorem a dubnem nalezeni čtyři mrtví vlci. Pitvu zvířat provedli experti z Veterinární univerzity v Brně, podle nich šlo s největší pravděpodobností o otravu dosud nezjištěnou látkou, upřesnit by to měly toxikologické testy. Kvůli podezření, že vlci byli otráveni, podala Agentura ochrany přírody a krajiny (AOPK ČR) trestní oznámení.
před 23 hhodinami

Plodiny i ryby v okolí nehody v Hustopečích jsou v pořádku, prokázaly testy

V okolí havárie vlaku s benzenem u Hustopečí nad Bečvou na Přerovsku je možné pěstovat plodiny i lovit ryby kromě jednoho jezera. Vzorky zemědělské půdy tam neprokázaly zvýšenou přítomnost látek vznikajících z hoření benzenu a stopy benzenu neodhalily ani vzorky ryb z vod v okolí havárie s výjimkou jezera číslo 6, řekli ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) a ředitel České inspekce životního prostředí Petr Bejček.
včera v 10:49

Na horách sněží, o víkendu bude oblačno

Přes Česko ve čtvrtek přejde studená fronta a ochladí se. Víkend bude velmi oblačný a při protrhání oblačnosti hrozí přízemní mrazíky, vyplývá z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ). V Jeseníkách a Krkonoších ve čtvrtek ráno teploty spadly pod nulu a začalo sněžit.
včera v 09:24

Řeku Smědou jako první v republice zpomalí příčné prahy

Příčné prahy mají zpomalit řeku Smědou v Bílém Potoce na Liberecku. Budou vůbec první v Česku. Řeku by měly mírnit při velké vodě a taky by měly zabránit vymílání jejího koryta. Usnadní i migraci ryb a dalších živočichů. Stavbu opatření zhruba za čtrnáct milionů zaplatí Povodí Labe. „Projektant čerpal inspiraci v alpských tocích a horských bystřinách na Madeiře,“ informoval mluvčí Povodí Labe Aleš Prokopec.
včera v 06:30

Auta je nesmí prorazit. V Liberty se opět rozjela výroba svodidel

Výroba svodidel se v huti Liberty po delší pauze znovu rozjela jako jedna z prvních. Svodidla je nutné nejprve vyválcovat, poté vytvarovat a nakonec pozinkovat. Pracovníci přitom nevyrábějí jen je samotná, ale vytvářejí také matematické modely, které jim pomáhají zjistit dopady srážky vozidel s těmito ochrannými prvky na silnicích. Vozidlo totiž nesmí prorazit žádný podélný prvek ani se dostat za svodidlo, vysvětlil konstruktér Radim Žídek, který jako jeden z mála v huti zůstal pracovat.
včera v 06:00
Načítání...