Tři podpisy posunuly Brno blíže ke konání dalších ročníků Velké ceny na Masarykově okruhu. Díky nim vznikl spolek, který by měl v budoucnu organizovat Velkou cenu silničních motocyklů. Byla to jedna z podmínek španělského promotéra Dorna, který licenci k MOTO GP vlastní. Další podmínka, tedy zaplacení dluhů za loňský a letošní závod, zatím ale splněná není.
Grand Prix zachraňuje spolek. Slíbené uhrazení dluhů se nekoná
Částku více než sto milionů korun přesahují dluhy za letošní a loňský závod Velké ceny. „Budeme se snažit najít s Dornou takové řešení, které jim umožní přivřít oko a nám pokračovat v organizování příštích Grand Prix. Může se stát, že nám i ten dluh odpustí,“ okomentoval situaci primátor města Brna Petr Vokřál (ANO).
Dluh je formálně věcí automotodromu. K jeho uhrazení se ale v průběhu uplynulého roku zavázal i stát, hejtman Jihomoravského kraje a ministr financí, i ministryně školství se snažila zajistit finance na jeho zaplacení. Všichni ale ze svých slibů zatím vycouvali.
Ministerstvo školství dluh nezaplatí
Ministryně školství Kateřina Valachová (nez. za ČSSD) uvedla v SMS, že ministerstvo školství žádné soukromé dluhy platit nebude. Obdobně se vyjádřila už po letošních srpnových závodech, kdy řekla, že stávající dluh vláda v žádném případě neřešila, ani řešit nebude, protože jsou to vztahy soukromě právních subjektů.
Na letošní závod, který se jel v polovině srpna, poskytlo Brno 10 milionů. Dalších 30 milionů má dát stát a 20 milionů pošle Dorně do konce roku kraj. Loňské dluhy ale nelze podle Vokřála řešit z veřejných peněz.
Jak se tedy přesně dluhy zaplatí, kolik budou stát zalistovací poplatky na příští sezony a kolik ročníků vlastně bude spolek organizovat – to všechno by měli primátor, hejtman i ministryně školství řešit v polovině příštího týdne. Zástupce španělského promotéra se totiž chystá přiletět za nimi do Prahy.
Spolek má být držitelem licence
Po jednání by měly být jasné podmínky, za jakých může spolek získat licenci pro brněnskou Grand Prix. Pak by se jeho prostřednictvím sháněli finance na takzvaný zalistovací poplatek ve výši okolo 70 až 80 milionů korun podle kurzu.
Zakládající listiny spolku podepsali primátor Brna Petr Vokřál (ANO), hejtman Michal Hašek (ČSSD) a ředitelka jihomoravské centrály cestovního ruchu Zuzana Vojtová. Spolek už nyní připravuje výběrová řízení na firmy, které se budou na organizaci závodů podílet.