Systém rezidentního parkování v Brně se znovu odkládá. Magistrát ho chtěl spustit od podzimu v pilotním provozu v nejužším centru města. Na fungování proto žádal dotaci od ministerstva dopravy. Úspěšný ale nebyl.
Ani podzim neplatí. V Brně znovu odkládají systém rezidentního parkování
Brno nezískalo dotaci ve výši 80 milionů korun z dotačního programu vypsaného ministerstvem dopravy. To dotaci neschválilo s tím, že není jasné, zda bude mít systém přínos pro zlepšení parkování ve městě.
„Rozhodnutí ministerstva dopravy není dobré. Město je připraveno, pokud se na tom příští týden na vedení města dohodneme, financovat projekt z městských prostředků,“ řekl náměstek brněnského primátora Matěj Hollan. Celkové náklady jsou asi 120 milionů korun.
Systém má fungovat příští rok
Rezidentní parkování plánuje vedení brněnského magistrátu od svého nástupu, tedy už tři roky. Termínů zavedení bylo hned několik. Jaro 2016, květen 2017 a jako poslední termín letošní podzim.
Nový termín zavedení je rok 2018, zkoušet se má právě v pilotní zóně úzkého historického centra. Za touto hranicí by měli být lidé rozděleni do tří kategorií a podle nich mít po zaplacení poplatku povolení v oblasti zaparkovat.
Na podzim letošního roku se přitom počítalo se spuštěním systému v centru města ohraničeném ulicemi Benešova, Nádražní, Divadelní, Rooseveltova, Moravské náměstí, Joštova a Husova. Postupně se k rezidentnímu parkování mají přidávat i další městské části, které s jeho zavedením souhlasí.
Městské části zatím váhají
Původně se k systému chtělo připojit 11 z 29 brněnských částí. Teď už jsou si ale stoprocentně jisté jen dvě z nich. Ostatní váhají.
Výběr parkovného a dodržování pravidel se bude kontrolovat za pomoci dohledových kamer, parkovacích automatů a mobilní aplikace pro rezidenty a abonenty.
„Výhody rezidentního parkování spočívají v regulaci dopravy. Nevýhody je možné spatřovat v tom, že vymýtíme spoustu lidí, kteří jsou pro fungování města také důležití, třeba studenti. Musí se proto opravdu dobře spočítat, ve kterých městských částech ho má smysl zavádět,“ řekl Michal Radimský z Ústavu pozemních komunikací VUT Brno.
- Rezident – fyzická osoba, která má místo trvalého pobytu nebo je vlastníkem nemovitosti ve vymezené oblasti. Pro získání oprávnění na parkování v režimu Rezident je nutné prokázat trvalý pobyt, případně vlastnictví nemovitosti, právní vztah k vozidlu (jsem majitel, auto je služební a mám právo s ním disponovat i pro jízdy domů atd.) a uhradit poplatek. Rezidentní karta platí ve vaší oblasti, kde bydlíte, ale rovněž v okolních oblastech. V dalších částech města pro dotyčného majitele karty platí status „návštěvníka“.
- Abonent – právnická nebo fyzická osoba, která provozuje vozidlo za účelem podnikání podle zvláštního právního předpisu a má sídlo nebo provozovnu ve vymezené oblasti. Pro získání parkovacího dokladu (abonentní oprávnění) je nutné prokázat existenci sídla nebo provozovny právnické nebo fyzické osoby podnikající ve vymezené oblasti, dále právní vztah k vozidlu a uhradit poplatek. Abonentní oprávnění platí v oblasti sídla nebo provozovny, ale také v okolních oblastech. V dalších částech města pro majitele karty platí status „návštěvníka“.
- Návštěvník – každý, kdo nemá v dané oblasti a okolních oblastech právo parkovat na rezidentní nebo abonentní oprávnění.