Jak se mění média: Vyklíčily další placené weby, Češi objevují „červené tlačítko“

Český mediální prostor se vyznačuje nadvládou komerční televize, která přitahuje téměř polovinu celkových reklamních výdajů, a vysoce koncentrovaným sektorem zpravodajského tisku, který je většinou v rukou místních obchodních magnátů. Ve své analýze pro Reuters Institute Digital News Report 2017 to píše sociolog médií Václav Štětka, který působí na britské univerzitě v Loughborough. Přinášíme překlad textu z anglického originálu.

Pokles nákladu českých deníků, kterému jsme svědky už od hospodářské krize 2009, zpomalil loni v průměru o 3,5%, což je trend patrný jak u seriózních novin, tak i v případě bulvárního tisku. Jednomu z obecně označovaných za seriózní, Lidovým novinám, se dokonce podařilo náklad mírně zvýšit. Naopak lokální verze Newsweeku, kterou vydávala americká společnost IBT Media, svou činnost v prosinci ukončila, a to jen rok po uvedení na trh.

V roce 2016 se objevily dva ambiciózní projekty on-line zpravodajství. V říjnu spustil přední webový portál a druhý největší vyhledávač Seznam.cz zpravodajské stránky Seznam Zprávy, koncipované jako kombinace denních videí a textových zpráv, doprovázených také  videokomentáři. Po naverbování několika populárních a zkušených novinářů z ostatních redakcí se Seznam Zprávy rychle vyhouply mezi nejpopulárnější zpravodajské mediální značky v zemi.

Koncem roku zprovoznil mediální dům Czech News Center (dříve Ringier Axel Springer) zpravodajský server Info.cz, s mottem „síla faktů“, indikující, že server má za cíl klást důraz na kvalitu a selektivitu na úkor množství informací nabízených uživatelům.

Vedle on-line zpravodajské činnosti se společnost Seznam.cz rozrostla i do sféry digitální televize, a to spuštěním Seznam.cz TV, která je k dispozici na chytrých televizorech prostřednictvím platformy HbbTV.

Hybridní vysílací formát, poprvé spuštěný veřejnoprávní Českou televizí, v současné době testuje čím dál tím větší počet vydavatelů obsahu, včetně obou hlavních komerčních kanálů TV Nova a TV Prima. Ty představily „červené tlačítko“ v roce 2016. První televizí, která využívá programovou reklamu prostřednictvím této platformy, se pak stala hudební TV Óčko.

  • Český reklamní trh loni výrazně posílil, v roce 2016 vzrostl o 15 procent. To bylo způsobeno především růstem výdajů na televizi – o 19 procent. Avšak vůbec nejrychleji rostly výdaje na on-line reklamy – o 31 procent. Ty poprvé překonaly tisk a zvýšily svůj celkový podíl na reklamním trhu na 21 procent.

Proces sbližování technologických společností a poskytovatelů obsahu pokračoval i na trhu IPTV (televizní vysílání, které používá pro přenos vysokorychlostní internet – pozn. red.). Nadvláda přední české telekomunikační společnosti O2 byla narušena, když T-mobile spustil svou službu IPTV, označenou jako T-mobile TV. O2 mezitím významně rozšířila svou nabídku tím, že vytvořila několik nových tematických sportovních kanálů, jejichž cílem je konkurovat sportovním stanicím TV Nova, stejně jako lokálním verzím nadnárodního franšízového systému Eurosport.

Za zprávy na webu se Čechům platit nechce

Uživatelské návyky českých konzumentů on-line zpravodajství se v uplynulém roce dramaticky nezměnily, ačkoli počítač se postupně stává pro přístup ke zprávám méně dominantním zařízením. Využívání tabletů pro konzumaci zpravodajství zůstává nízké a stagnuje, což je tendence, která s největší pravděpodobností přispěla ke změnám ve vydávání prvního českého tabletového týdeníku Dotyk v roce 2016.

Ochota platit za on-line zprávy zůstává v případě českých konzumentů zpravodajství mezi nejnižšími v Evropě. To je jistě jak příčina, tak důsledek toho, že obsah většiny českých on-line zpravodajských obsahů je přístupný zcela zdarma.

Většina producentů obsahu tak činí z opatrnosti, aby neodradili uživatele tvrdými podmínkami úplného předplatného, a místo toho raději experimentují s modelem „freemium“ – základní služby poskytované zdarma, rozšířené jen za poplatek. Platí to pro bulletin Blesk.cz, který od loňska začal nabízet výhradní placený obsah. Jeho sesterská služba iSport.cz (rovněž vlastněná Czech News Center) si začala účtovat za všechny fotbalové zápasy z národní ligy, které byly dříve k dispozici zdarma.

Existuje ale i několik nových projektů, které zkoumají možnosti prémiového obsahu nebo exkluzivních obchodních zpráv. Mezi nimi jsou i webové stránky MotejlekSkocdopole.com http://motejlekskocdopole.com, založené a provozované dvěma ekonomickými novináři, nebo BusinessMonitor24, stránka přidružená k on-line zpravodajské platformě Echo24.cz.

Vysoká míra nedůvěry vůči tradičním mediálním organizacím, které jsou všeobecně považované za média pracující v zájmu politických a ekonomických aktérů spíše než ve veřejném zájmu, je dále stimulována a využívána rychle rostoucími „alternativními“ sdělovacími prostředky. Mezi nimi jsou i Parlamentní listy, česká obdoba Breitbart News, neslavně známá pro šíření falešných zpráv a nenávistných projevů.

Problematika falešných zpráv a dezinformačních kampaní na sociálních médiích patřila k nejvíce diskutovaným tématům v roce 2016. Podnítila i reakci vlády, která v prosinci na ministerstvu vnitra zřídila zvláštní jednotku a zaměřila se na boj proti falešným zprávám a dezinformacím.

Václav Štětka je výzkumník a pedagog v oboru mediálních a komunikačních studií, od roku 2016 pracuje na Katedře sociálních věd britské Loughborough University. V letech 2009 až 2013 působil na University of Oxford, poté byl vedoucím výzkumné skupiny PolCoRe na FSV UK v Praze. Mezi jeho odborné zájmy patří politická komunikace a nová média, problematika mediálního vlastnictví a vývoj médií ve střední a východní Evropě. Kromě Digital News Report se v současnosti podílí na dalších mezinárodních výzkumných projektech, např. Monitoring mediální plurality (European University Institute, Florencie) či Populistická politická komunikace v Evropě.

Václav Štětka
Zdroj: Univerzita Karlova/http://polcore.fsv.cuni.cz