Řecku se zajídá večeře v Britském muzeu, sochy z Parthenónu chce zpět

Řecká ministryně kultury Lina Mendoniová odsoudila Britské muzeum za uspořádání charitativní večeře v galerii, kde jsou vystaveny vlysy z Parthenónu. Tyto starověké mramorové plastiky jsou předmětem historického sporu mezi Řeckem a londýnskou institucí.

VIP hosté za vstupenky na sobotní večeři zaplatili dva tisíce liber (necelých 56 tisíc korun) a hodovali u stolů prostřených mezi významnými muzejními exponáty. Mimo jiné v galerii Duveen, kde jsou starověké plastiky původem z řeckého starověkého chrámu Parthenón.

Mendoniová označila použití 2500 let starých artefaktů jako dekorativních prvků při večeři za provokaci a projev lhostejnosti britské instituce. Připomněla, že opakovaně odsuzovala pořádání večeří a módních přehlídek v prostorách muzea, kde jsou vystaveny historické památky. „Takové akce jsou urážkou kulturní památky a také ohrožují samotná díla,“ dodala.

Kradl lord Elgin, nebo legálně vyvážel?

Parthenón byl hlavním chrámem antických Athén zasvěceným patronce města, bohyni Athéně. Byl postaven v polovině pátého století před naším letopočtem. Je součástí Akropole, někdejšího starověkého náboženského i kulturního centra a dnes turisticky atraktivní památky, kterou ročně navštíví přes čtyři miliony lidí. 

Parthenónské mramory vyvezl z Athén na začátku devatenáctého století tehdejší britský velvyslanec v Cařihradu (dnešní Istanbul) Thomas Bruce, hrabě z Elginu. Proto jsou také nazývány Elginovy mramory. Místní ubezpečoval, že k tomu dostal povolení úřadů Osmanské říše, pod niž tehdy řecká metropole spadala. Sochy pak v roce 1816 zakoupila britská vláda a umístila je do Britského muzea.

Londýn trvá na tom, že sochy získal lord Elgin legálně. Řecko naopak dlouhodobě tvrdí, že britský šlechtic výzdobu z chrámu v Akropoli uloupil, protože k legálnímu vývozu neexistují potřebné dokumenty. Samostatné Řecko navíc považovalo Osmanskou říši za okupační mocnost, jejíž nadvlády se zbavilo ve válce o nezávislost v roce 1829.

Ve sbírkách v Londýně se nachází zhruba polovina dochovaných parthenónských soch, zbytek střeží athénské muzeum. Řecký premiér Kyriakos Mitsotakis už dříve situaci přirovnal k roztrženému obrazu Mony Lisy, z něhož by polovina byla vystavena v pařížském Louvru a druhá polovina v Britském muzeu.

Británie nabídla zápůjčku, Řecko chce vše

V prosinci loňského roku, kdy Britské muzeum projevilo otevřenost dlouhodobému partnerství s Athénami, se zdálo, že se obě strany blíží k vyřešení roky trvajícího sporu. Mitsotakis tehdy vyjádřil přesvědčení, že se mramory z Parthenónu vrátí do Athén. Od té doby se však jednání neposunula.

Už během domluv se objevily signály, že šance na oboustrannou shodu drhne na stále stejném bodě. Britské muzeum vyjádřilo ochotu, že Řecku zapůjčí část mramorové výzdoby z Parthenónu výměnou za to, že „Řecko půjčí některý ze svých pokladů“.

Helénská republika ovšem usiluje o návrat celého souboru památek odebraných v devatenáctém století z athénské Akropole. Premiér Mitsotakis návrat mramorové výzdoby a soch do Řecka dokonce před parlamentními volbami označil za jeden z cílů, kterého by chtěl dosáhnout během svého současného druhého vládního mandátu. 

Trvalé předání Elginových mramorů, včetně převedení vlastnického práva, ale znemožňuje britský zákon z roku 1963, který muzeu zabraňuje navracet památky zpět do míst jejich původu. Legislativu ostrovní vláda novelizovat nechce, přestože ochota vyjít Řecku vstříc od současného labouristického kabinetu pod vedením Keira Starmera je – alespoň podle loňských informací – větší než za předchozí konzervativní vlády Rishiho Sunaka.

Ta kousavě poznamenávala, že řecký premiér „nastoluje otázku vrácení soch při každé příležitosti“, a zastávala postoj, že Elginovy mramory by měly zůstat v Británii. Starmerův kabinet případnou zápůjčku ponechává v kompetenci Britského muzea.

Sochařská díla z Parthenónu v Britském muzeu
Zdroj: Reuters/Toby Melville

Příkladem šly Vatikán či USA

Řecko o získání artefaktů ze svého území, které se nacházejí ve světových muzeích a soukromých sbírkách, usiluje dlouhodobě. V roce 2023 například uzavřelo dohodu s Vatikánem o vrácení tří zlomků sochařské výzdoby také z Parthenónu. Městský stát v jurisdikci Svatého stolce nazval vrácení „ekumenickým darem“, který míří řecké ortodoxní církvi, a nejde tedy o vrácení na základě mezistátní dohody. 

Řečtí představitelé doufali, že příklad Vatikánu podnítí k podobným krokům další země. Mimo jiné mělo jít o pošťouchnutí Britského muzea, poznamenala tehdy agentura Reuters.

O rok dříve se Řecko dohodlo na výměně artefaktů s Itálií. Do Řecka se tak vrátil kus vlysu z Parthenónu, který znázorňuje bohyni lovu Artemidu nebo bohyni lichotek Peithó. Z Řecka ho kdysi odvezl britský konzul Robert Fagan a v roce 1820 ho získala univerzita v Palermu. Do nedávného návratu se nacházel v palermském archeologickém muzeu.

Do Říma na oplátku doputovala socha bohyně Athény z pátého století před naším letopočtem. Má zůstat vystavena v Itálii do roku 2026, pak ji nahradí – opět na pár let – řecká amfora.

A třeba v roce 2007 se do země původu vrátily dva starověké artefakty uložené v Gettyho muzeu v Los Angeles. Jednalo se o mramorovou sošku mladé ženy a zlatou pohřební korunu, o níž se předpokládá, že byla vyrobena krátce po smrti makedonského krále Alexandra Velikého.

Konec plenění národního dědictví

„Časy, kdy zahraniční muzea a sběratelé mohli kupovat, co se jim líbilo na černém trhu, jsou pryč a nikdy se nevrátí... Teď už převažuje zodpovědný přístup nad pleněním národního dědictví. Není naším úmyslem vyprázdnit vitríny světových muzeí a chtít všechno, co je řecké. My chceme zpátky všechno, co bylo vyvezeno nezákonně,“ prohlásil tehdejší ministr kultury Jorgos Vulgarakis. 

Víceméně vyslyšené požadavky z kdysi kolonizovaných a vykořisťovaných území směřují v posledních letech do více sbírkových institucí v Evropě a Severní Americe. Kulturní doklady dávných dob tak putovaly zpět z Německa do Nigérie, z Nizozemska na Srí Lanku nebo ze Španělska do Mexika.

O vrácení žádají Chile, Egypt i Nigérie

Na exponáty ze sbírek Britského muzea si činí nároky kromě Řecka i další země. Kupříkladu loni instituce čelila na sociálních sítích nátlaku od uživatelů z Chile, kteří žádali, aby Británie poslala zpátky na Velikonoční ostrov sochy moai. Kamenné kolosy proslavila záhada, jakým způsobem se je podařilo stovky let před evropskou kolonizací rozmístit. „Rozchodit“ je zkoušel i československý nadšenec Pavel Pavel.

Egyptští archeologové zase Britské muzeum opakovaně obviňují, že neprávem drží takzvanou Rosettskou desku, jejíž rozluštění před dvěma stoletími odhalilo tajemství hieroglyfů. Kamennou stélu velkou asi jako deska psacího stolu nalezl v roce 1799 v nilské deltě francouzský důstojník z Napoleonovy armády. Protože napoleonské egyptské tažení skončilo neúspěchem, dostala se Rosettská deska spolu s další francouzskou kořistí v roce 1802 do Británie. 

Marné jsou zatím také žádosti znějící z Nigérie, kam Britské muzeum odmítlo vrátit beninské bronzy. Sošky vytvořili příslušníci etnika Edo mezi šestnáctým a osmnáctým stoletím v někdejším Beninském království, jež se rozprostíralo na území dnešní Nigérie. Britští vojáci je odvezli koncem devatenáctého století. Část pokladu poté zakoupilo nizozemské Wereldmuseum (Muzeum světa) v Leidenu. Nizozemsko letos 119 beninských bronzů Nigérii vrátilo. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Krejčík a Balzerová jsou Harold a Maude

V pražském Studiu DVA nastudovali nově černou komedii Harold a Maude o lásce a přátelství dvou protikladných postav. V titulních rolích se na jevišti potkávají Eliška Balzerová a Daniel Krejčík.
před 6 hhodinami

Americký magazín označil Jakuba Hrůšu za dirigenta roku 2026

Nejstarší americký magazín věnující se klasické hudbě Musical America vyhlásil Čecha Jakuba Hrůšu dirigentem příštího roku. Hrůša, který je v současnosti mimo jiné hudebním ředitelem Královské opery v Londýně, získal prvenství v mezinárodním žebříčku.
před 13 hhodinami

Americký soud uložil lékaři domácí vězení za distribuci ketaminu v případu Perryho

Soud ve Spojených státech uložil osmiměsíční domácí vězení lékaři Marku Chavezovi, který se v případu smrti známého herce Matthewa Perryho přiznal k nelegální distribuci ketaminu, informovala agentura AP. Před dvěma týdny soud poslal na 2,5 roku do vězení lékaře Salvadora Plasenciu, který se předtím přiznal, že Perrymu ketamin v týdnech před jeho smrtí prodal.
včera v 22:59

Dokument o fotografce Jarcovjákové ztratil šanci na Oscara, má ji ale krátkometrážní Hurikán

Český dokument Ještě nejsem, kým chci být se nedostal do nejužšího výběru na ceny Oscar. Snímek Kláry Tasovské o fotografce Libuši Jarcovjákové, natočený v koprodukci České televize, tak ztratil šanci získat cenu pro nejlepší zahraniční film. Zato krátkometrážní snímek Hurikán českého režiséra Jana Sasky se dostal do užšího výběru v kategorii krátký animovaný film.
včeraAktualizovánovčera v 22:04

Hledání manžela bylo pro hrdinky Jane Austenové víc než lov beze zbraní

Ženy střední a vyšších vrstev, které se musí vyrovnat s pravidly strnulé společnosti své doby, bývaly častými hrdinkami románů Jane Austenové. Od narození dodnes oblíbené spisovatelky uplynulo 16. prosince 250 let.
včera v 16:11

Ze smrti amerického režiséra Roba Reinera je obviněný jeho syn

Americký režisér Rob Reiner a jeho žena Michele zemřeli v neděli násilnou smrtí ve svém domě v Los Angeles. Informovala o tom v pondělí agentura AP s odvoláním na policejní zdroj, podle něhož policisté vyšetřují útok nožem. Úřady obvinily syna manželů, je ve vazbě. Osmasedmdesátiletý filmař režíroval snímky jako Když Harry potkal Sally, Pár správných chlapů nebo Misery nechce zemřít.
15. 12. 2025Aktualizováno15. 12. 2025

Umělci v politice: Stropnický vedl tři ministerstva, Třeštíková vydržela jen 17 dní

Devatenáctým ministrem kultury za éry samostatné České republiky se stal Oto Klempíř (za Motoristy). Hudebník spojovaný hlavně se skupinou J.A.R. není zdaleka jediným umělcem, který se dostal do vrcholné politické funkce. Hudbu, psaní či film vyměnili za křeslo nejen kulturního resortu třeba Martin Stropnický, Michael Kocáb nebo Helena Třeštíková.
15. 12. 2025

Emoce Toma Smithe vystačily na jeho první sólové album

Britský hudebník Tom Smith vydal své první ryze sólové album. V jeho názvu konstatuje, že ve tmě není nic, co by nebylo i ve světle. Smith je známý jako zpěvák a kytarista skupiny Editors, se kterou je spojen bezmála pětadvacet let.
12. 12. 2025
Načítání...