Juniorský soubor baletu Národního divadla Brno představuje tři nové choreografie. Vypráví v nich tři příběhy: o vnitřním souboji, o hledání ticha v přehlcené společnosti a o dramatickém soužití uvnitř jedné rodiny.
Juniorský balet Národního divadla Brno přináší meditaci i emoce
Choreografie s názvem A healthy dose of madness (Zdravá dávka šílenství) provede diváka tajemnou zahradou v zemi, kde nežijí lidé. Ukazuje současný svět a nálepky udělované a hodnocené společností. Hlavní taneční slovo má muž a dvě ženy. „Je to neustálý dialog a rozpor. Spolu tvoří, bojují a někdy i přežívají za pomoci ostatních,“ upřesnila choreografka Jingyi Fengová. Dohromady tvoří tanečníci vnitřní hlasy jedné osoby, v níž tento spor probíhá.
V choreografii Barbory Raškové nazvané Serenity (Klid) evokují tanečníci živoucí sochy. Jejich kreace přecházejí od dynamického pohybu až do úplného zastavení. Autorka chce divákům nabídnout příležitost zpomalit a nechat se unést okamžikem. „Chtěla jsem zkoumat stav beztíže, míru, klidu, kdy tělo jakoby splývá na hladině,“ podotýká. Meditativní atmosféru navozuje spojení hudby a pohybu.
Dramatický příběh Federica Garcíi Lorky o prohře lásky a svobody nad rodinnou ctí přináší poslední tanec Hany Litterové. Volně se inspiroval dramatem Dům Bernardy Alby. V baletní verzi příběhu o matce, která kontroluje své dcery, úmyslně tančí muži. „Chtěla jsem zdůraznit mužskou sílu a energii, která je, když tančí muž a žena, opravdu rozdílná. Tento příběh je velmi vášnivý, emotivní, dramatický a já miluji divadlo se všemi emocemi,“ vysvětlila choreografka Litterová.
Změny oproti divadelnímu originálu se dočká i konec příběhu, jak zjistí diváci při premiéře 14. března.