Nejsem fotografem, říkal o sobě Jan Svoboda. Sám se považoval spíše za umělce s fotoaparátem. Moravská galerie v Brně ho profilovou výstavou vrací do tuzemských výstavních síní po dvaceti letech.
I když Jan Svoboda (1934–1990) tvořil už v době barevného filmu, zůstal věrný odstínům šedé. Velkoformátové fotografie lepil na dřevěné desky. „V kombinaci s poměrně minimalistickým motivem působily trochu jako modernistický obraz, což je v podstatě pro Svobodu typické v jeho názoru na fotografii ve světě umění,“ podotkl kurátor brněnské výstavy Jiří Pátek.
Svbodovy názory a postupy ovlivnily další generace fotografů, jak dokazuje i padesát děl od osmnácti českých a polských autorů. „Tato část výstavy je jedinečná tím, že dokladuje obrazově. Nikdo zatím neukázal, jak prostředí, které okolo něj fungovalo, vypadalo,“ upozornil kurátor.
Vystavená díla pochází převážně ze sbírek Moravské galerie, která od roku 2006 vlastní největší soubor Svobodových fotografií, převzatý z autorovy pozůstalosti. Ta obsahovala i negativy, Svobodovy poznámky nebo civilní snímky.
I díky nim představuje výstava Nejsem fotograf do 21. února Jana Svobodu jako tvůrce, který se nezabýval jen problémy umění, ale i mnohem prozaičtějšími vtahy s lidmi a institucemi.








