Patnáct set představení přilákalo v patnáctileté historii festivalu Letní Letná více než 320 tisíc diváků. Další se na pražskou přehlídku nového cirkusu, divadla, hudby a vizuálního umění chystají i letos. Co v Letenských sadech od 15. srpna do 2. září uvidí a jak se proměnilo publikum, probíral ředitel přehlídky Jiří Turek v Událostech v kultuře.
Dvojité salto už nestačí. Na Letné letí nový cirkus
Festival každoročně počítá návštěvníky na desetitisíce, v Česku se konají kromě Letní Letné i další novocirkusové akce. Jaká je u nás momentálně popularita tohoto žánru ve srovnání se zbytkem Evropy?
Zájem o nový cirkus stále stoupá, rozrostla se i umělecká základna. Když si uvědomíme, že v Česku není žádná cirkusová škola, tak je skoro zázrak, jak tento žánr nabobtnal.
Jak se za těch patnáct let proměnilo publikum, které na Letní Letnou přichází?
Diváci vyspěli, jsou náročnější, mají už srovnání. V prvních ročnících se nový cirkus jako žánr teprve ukazoval, od té doby mělo ale publikum možnost poznat různé typy nového cirkusu z různých zemí. Lidem už nestačí jen vidět dvojité salto jako cirkusové číslo, ale hledají spíš představení, která jsou lépe dramaturgicky stavěná, více divadelní.
Jaké inscenace najdou v programu letošního ročníku?
Každý rok se snažíme, aby představení byla různého typu, aby se lišila přístupem, způsobem zpracování, poetikou. Letos přijedou čtyři francouzské soubory, každý nabídne trochu něco jiného. Akoreacro uvede v evropské premiéře vyloženě artistní představení s živou hudbou. Oproti tomu máme krásné poetické představení Bestias souboru Baro d'Evel Cirk Cie, kde dokonce vystupují koně, andulky a vrána. Vrací se Cirque Inextremiste, který tvoří tři kluci, z nichž jeden je na vozíku, dělají úžasná a vtipná představení. A posledním je malé poetické představení Laurenta Cabrola a jeho manželky, s takovou, řekl bych, formanovskou atmosférou.