Praha - Soukromý železniční dopravce Leo Express se chce účastnit také některých tendrů na dotované regionální spoje. V diskusním pořadu Otázky Václava Moravce (OVM) to řekl majitel společnosti Leoš Novotný. Teď podle něj firma situaci analyzuje, nepůjde totiž do soutěží na tratě, které nemají „opodstatnění v trhu“. „Někde, obávám se, se (v krajích) jezdí jen z historických důvodů. A toho my se chceme vyvarovat,“ uvedl. Novotný mimo jiné řekl i to, že firma určitě půjde do tendru mezi Ostravou, Opavou, Krnovem a Olomoucí. Šéf Leo Expressu navíc v ČT uvedl, že jeho firma je připravena na vzájemné uznávání jízdenek s konkurenty.
Železnice: S jednou jízdenkou s více dopravci - Leo Express je připraven
Leo Express od prosince vyjede na dálkovou nedotovanou trať mezi Prahou, Ostravou a Bohumínem. V současnosti mezi Prahou a Ostravou jezdí pendolina a expresy Českých drah a také sedm konkurenčních Regiojetů Radima Jančury. Leo Expres tvrdí, že bude stejně rychlý jako pendolino a cestujícím nabídne nadstandardní audio- a videodoplňky zpříjemňující cestu.
Ministerstvo požaduje, aby fungovalo vzájemné uznávání jízdenek
Lidé, kteří na železnici cestují na jedné trase s více dopravci, by měli mít možnost koupit si jízdenku na jednom místě. Na tom se konkurenční společnosti shodnou, nicméně jednání váznou a cestující tak zřejmě dál budou muset ke každé pokladně zvlášť. Šéf Leo Expressu Novotný k tomu v ČT uvedl, že jeho firma je technologicky připravena na vzájemné uznávání jízdenek s konkurenty. „Jsme na cestě k této dohodě,“ řekl. Podle něj je v zájmu všech železničních dopravců „jít proti silnici“, tedy nabídnout lidem atraktivnější cestování než silniční dopravci. Podobně o spolupráci má zájem i RegioJET.
Poslední z trojice - České dráhy - se ale zatím k jejich návrhům staví spíš chladně. Pro něj totiž nejsou tak výhodné. „České dráhy mají svojí dostatečnou síť prodejní, v našem zájmu to není, nicméně do budoucna nevylučujeme, že nemůže dojít k této dohodě,“ tvrdí mluvčí ČD Kateřina Šubová.
Ministr dopravy Pavel Dobeš (LIDEM) nechtěl v televizi předjímat, nakolik je reálné, že by na vzájemné uznávání lístků už od prosince přistoupily i státní České dráhy (ČD). Je to podle něj otázka na vedení podniku. Ministerstvo ale podle něj ve vypisovaných soutěžích požaduje, aby vzájemné uznávání jízdenek fungovalo.
Pokud jde o regionální tratě, předseda asociace krajů a Jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD) uvedl, že regiony nejsou proti jejich postupné liberalizaci. Ochotu krajů otevřít tratě víc by podle něj posílilo to, kdyby se závazky z memoranda o státních dotacích do regionálních železnic staly součástí zákona. Memorandum uzavřely kraje s někdejší vládou Jana Fischera.