Evropská komise vyměřila švédskému výrobci nákladních automobilů Scania pokutu 880 milionů eur (22,9 miliardy korun) za účast v kartelu. Firma se podle Komise domlouvala s pěti dalšími výrobci na cenách a na přesunu nákladů na nové technologie nutné k plnění přísnějších emisních norem na zákazníky. Scania vzápětí uvedla, že trvá na své nevině a že se proti pokutě pravděpodobně odvolá.
Za kartel dostal výrobce nákladních aut Scania pokutu 22 miliard korun
„Dnešním rozhodnutím ukončujeme vyšetřování mnohaletého kartelu. Po 14 let byla tímto kartelem poškozována řada podniků působících v automobilové nákladní přepravě,“ uvedla eurokomisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová. Upozornila, že Scania se spolu s ostatními účastníky kartelu podílí na celkovém prodeji nákladních aut v Evropě zhruba 90 procenty.
Evropská komise už v polovině loňského roku vyměřila ostatním účastníkům kartelu pokuty v celkové výši 2,9 miliardy eur. Firmy MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco a DAF se tehdy s komisí dohodly a přiznaly účast v kartelu. Scania, která je stejně jako MAN součástí německého koncernu Volkswagen, se ale k této dohodě nepřipojila.
Na kartel upouzornila firma MAN
Kartel podle Evropské komise fungoval v letech 1997 až 2011. Komise případ začala vyšetřovat v roce 2011, kdy na kartel upozornila společnost MAN. Ta se díky oznámení pokutě vyhnula. Ostatním firmám, které se loni ke kartelu přiznaly, byly pokuty sníženy o deset procent.
Nejvyšší pokutu za tento kartel dostala německá automobilka Daimler, které loni Evropská komise nařídila zaplatit zhruba miliardu eur. Pokuta vyměřená společnosti Scania je druhým nejvyšším postihem v této kauze, uvedla agentura Reuters.
„Žádnou dohodu ohledně cen jsme s ostatními výrobci neuzavřeli,“ prohlásila mluvčí švédského podniku Karin Hallstanová. Dodala, že Scania nyní potřebuje čas, aby rozhodnutí Komise v plném rozsahu přezkoumala. „Pokud se ale při vyšetřování neobjevila žádná významná nová informace, plánujeme se odvolat,“ upozornila.