Volkswagen opravuje vozy kvůli Dieselgate. Jak? Dává do nich usměrňovač proudění

Události: Volkswagen svolává do servisů i v Česku (zdroj: ČT24)

Společnost Volkswagen po aféře s dieselovými motory poslala v Česku pozvánky majitelům zhruba tisícovky vozů, aby přijeli do servisu. Jde o první vlnu oprav, další budou následovat v řádu týdnů. Mezi problémovými modely jsou například Volkswagen Amarok, Volkswagen Golf, Audi A4, A5 a Q5 a Seat Exeo s motory 2,0 TDI. V servisech jim bude aktualizován software řídicí jednotky.

Co budou automechanici předělávat? Největšími změnami projdou motory, které mají objem 1,6 litru a jsou označovány jako EA 189. V nich přibude do sání mezi vzduchový filtr a váhu vzduchu plastová součástka s mřížkou. V angličtině se jí říká flow straightener, v češtině usměrňovač proudění.

Ta bude upravovat proud vzduchu před váhou a výrazně zvýší její přesnost. Váha vzduchu je slangový výraz pro snímač množství vzduchu protékajícího do spalovacího motoru se vstřikováním paliva. Snímač určuje množství vzduchu, které vstupuje do spalovacího prostoru. To je důležité hlavně pro správné řízení spalování.

Filtr zajišťuje filtraci vzduchu nasávaného motorem. Pokud by motor nasával nefiltrovaný vzduch včetně různých prachových nečistot, mělo by to špatný dopad na jeho životnost i správnou tvorbu směsi.

Nový mezifiltr motorů EA 189
Zdroj: Volkswagen magazín

Motory také dostanou update softwaru. Po změnách by měl řídicí systém motoru lépe snižovat emise. Software se změní také u motorů objemu 1,2 a 2,0 litru. Starý bude z auta kompletně vymazán a nahraje se nová verze.

Úpravy se budou přizpůsobovat na míru konkrétnímu motoru. Zákazníci Volkswagenu mají možnost ověřit si, jestli jejich auto musí do servisu. Po zadání VIN (identifikačního čísla vozidla) na stránce info.volkswagen.com se lze jednoznačně přesvědčit, jestli automobil zásah potřebuje.

Tisíce vozů do servisu

Svolávání automobilů je reakcí na takzvanou aféru Dieselgate, jež propukla loni na podzim v USA. V ní jde především o naftové motory, které byly díky upravenému softwaru schopné obcházet homologační emisní měření. Koncern svolá skoro 60 tisíc vozů Seat, Audi a Volkswagen. Auta se značkou Škoda přijdou na řadu později a mělo by jich být kolem 106 tisíc.

Majitelé aut v České republice dostanou dopis s návodem, jak postupovat. Servis auta není povinný, potrvá individuálně podle modelu, od 30 do 60 minut, a bude zadarmo. Majitelé aut mohou návštěvu servisu spojit s pravidelnou inspekcí nebo jiným úkonem.

Chceme, aby koncern Volkswagen dosáhl svým přístupem toho, aby opravil software nejméně u 80 procent vozů, které byly tím způsobem postiženy.
Dan Ťok

Písemná pozvánka přijde majitelům aut od Centra služeb v silniční dopravě, které podléhá ministerstvu dopravy. Tomáš Neřold, mluvčí ministerstva dopravy prozradil, že centrum má svůj seznam. „V minulých dnech naše organizace přiřadila k seznamu dotčených vozidel příslušné majitele a ověřila jejich adresy. První vlna servisní akce tedy může začít,“ řekl. 

Auta Škoda se prodávala lépe, aféra se jich nedotkla

Odborníci v servisech budou upravovat software, u jednoho z modelů jde o složitější úpravu zařízení na sání vzduchu. Šéfredaktor Automakers Erich Handl vysvětlil, proč škodovky nejdou do servisů dřív. „Na každou motorovou verzi se speciálně musí upravit software, který musí napravit špatné vlastnosti auta. Na škodovky teprve dojde řada,“ řekl.

Prodej aut se značkou Škoda rostl několik měsíců a na hospodaření této automobilky se aféra neprojevila. Podle Handla vlastně Čechy ani zajímat nemusí. „Na rozdíl od motoristů v USA nehrozí Čechům, že by nemohli vyjet z garáže s automobilem. V USA mají motoristé opravdový problém, protože auta nebudou schválena na provoz na komunikaci, u nás se jedná jen o dobrovolnou návštěvu servisu,“ popsal. 

 I tak má ale šéfredaktor Automakers strach, že automobilový průmysl už nikdy nesmaže následky emisní aféry. „Je dost možné, že nikdo nezůstane čistý. Ta politika spotřeby a jejího ovlivňování se týká všech automobilek,“ dodal. 

Firma je zdravá, zní z Volkswagenu

Volkswagen loni kvůli nákladům spojeným s aférou vykázal rekordní celoroční ztrátu přes jeden a půl miliardy eur. Firma je ale podle vedení zdravá, jak uvedl šéf koncernu Matthias Mueller. „V minulém roce jsme lidem po celém světě prodali okolo deseti milionů aut. Naší prioritou je pomoct postiženým zákazníkům s technickým řešením,“ popsal. 

  • Motorům 1.2 TDI, 1.6 TDI a 2.0 TDI bude aktualizován software řídicí jednotky.
  • U motoru EA 189 o objemu 1,6 litru bude navíc před senzor hmotnosti vzduchu do sacího potrubí dodatečně namontován usměrňovač proudění vzduchu. 
  • Cílem těchto technických opatření je, aby spotřeba paliva, výkonové parametry i hodnoty emisí oxidu uhličitého zůstaly beze změny.
  • Podle záměru ministerstva dopravy by mělo do servisů zamířit alespoň 80 procent vozů.

Problémy koncernu začaly loni v září, když americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila koncern Volkswagen, že jeho turbodieselové motory pod typovým označením EA 189 ve verzi Euro 5 jsou schopné obcházet homologační emisní měření. Řídicí jednotka rozpozná, když se vůz podrobuje emisnímu testu, a přejde na ekologický režim, při kterém vůz produkuje výrazně nižší množství oxidů dusíku.

Vozy s motorem typu EA 189 plnícím Euro 5 se už v Evropě neprodávají. Celkově jsou ale problematické motory namontované v 11 milionech aut koncernu Volkswagen po celém světě, z toho je asi 1,2 milionu škodovek.