Praha – Zejména neseriózní jednání makléřů, zatajování důležitých údajů a nedobytnost zaplacených záloh vadí lidem nejčastěji na realitních kancelářích. Neshody s nimi jsou třetím nejčastějším důvodem, proč se nespokojení klienti obracejí na Sdružení obrany spotřebitelů (SOS). To nespokojeným klientům realitek radí, aby si před podpisem všechny dokumenty opravdu podrobně přečetli a nestyděli se ptát.
S realitkami to často není jednoduché, odborníci radí: čtěte smlouvy
Když vážní zájemci o koupi chalupy zjistili, že sušická realitní kancelář nabízí větší pozemek, než je skutečnost, problém společně vyřešili, podepsali zprostředkovatelskou smlouvu a zaplatili zálohu 30 tisíc korun. Pak ale objevili náhodou další problém – radon. „Odhalili jsme to náhodou tím, že jsme se dívali na staré mapy a mezi tím na mě vypadla radonová mapa. Celá zářila červeně, což znamená největší stupeň radonu,“ popisuje nespokojená klientka realitní kanceláře paní Jana Kovaříková.
Kovaříkovi se tedy rozhodli, že nemovitost nekoupí a chtěli po realitní kanceláři vrátit třicetitisícovou zálohu. Realitka si ale peníze nechala jako pokutu. Podle jejího advokáta klienti hledali jen důvod odstoupit od smlouvy, vzpomněli si pozdě, a navíc upozornit na radon realitka nemusí.
Opačně to ale vidí právníci Sdružení obrany spotřebitelů. „Kupující v tomto stavu má jednoznačně právo odstoupit od smlouvy. Je to zamlčení důležité skutečnosti. Může jít o klamání spotřebitele. Spotřebiteli náleží právo na vrácení prostředků, které do smlouvy vložil,“ říká právník SOS Miroslav Huml.
S podobně neseriózním jednáním realitní kanceláře se setkala i paní Květa Moravcová. Chtěla si pronajmout byt. Zaplatila zálohu osm tisíc korun, podepsala zprostředkovatelskou smlouvu. Makléřka jí ale neřekla, že součástí nájemní smlouvy je pro klientku nevýhodná rozhodčí doložka, která předem stanovuje, kdo bude řešit případný spor. „Smlouva, která přijde a je na ní rozhodčí doložka, kterou jsem já nepodepsal, nemůže být nikdy platná,“ podotýká vedoucí poradců SOS Miloš Borovička.