Praha – Kdekoliv se zatím objevila, vzbudila přepravní služba Uber vlnu zájmu i protestů. Taxikáři s licencí tvrdí, že je tato aplikace zlikviduje. Naposledy dal odpůrcům za pravdu španělský soud a firmě pozastavil činnost – musí podle něj dodržovat stejné zákony jako zavedené společnosti. Vrcholný manažer firmy Jambu Palaniappan se ale brání. „Uber je technologická společnost. Snažíme se propojovat lidi, kteří chtějí jet autem, s lidmi, kteří provozují automobilovou dopravu,“ řekl v rozhovoru pro ČT.
Poskytujeme jen technologii, brání službu Uber její manažer
Pro tisíce taxikářů po celém světě se Uber stal synonymem podvodu. Jeho příchod na trh provázely demonstrace v Německu, Francii nebo Nizozemsku. Aplikace se přesto stává fenoménem a zákazníkům je k dispozici ve víc než 250 městech po celém světě.
Řidiči Uberu nepotřebují ke své činnosti běžnou koncesi pro taxislužbu. Právě to nejvíc vadí podnikatelům provozujícím klasické taxi. „Jako licencovaní taxikáři platíme vysoké daně a jsme registrovaní u městského úřadu. Ten nám reguluje pracovní a technické podmínky. Poskytovatelé služby Uber neplatí nic, ani sociální a zdravotní pojištění,“ říká španělská taxikářka Marisa Lavadová.
Klienti, kteří Uber denně využívají, už tak radikální nejsou. „Rozumím tomu, proč je to nelegální. Přímo to ohrožuje živobytí místních taxikářů. Ale zároveň věřím, že úřady myslí i na práva nás zákazníků a aplikace bude dostupná,“ svěřila se María José de La Fuente.
Tlaku úřadů čelí Uber po celém světě. Kromě Španělska byla jeho činnost pozastavena i v Thajsku. O den dřív ho zakázali v Nizozemsku, americkém Portlandu nebo Novém Dillí.
Uber funguje i v tuzemsku, kde provozuje dvě služby. „Prémiová služba se jmenuje Black a zajišťují ji profesionální řidiči, kteří mají licenci, řidičský průkaz a prošli tréninkem,“ ujistil Palaniappan, který zastává ve firmě funkci ředitele pro střední Evropu, Blízký východ a Afriku. Podle něj musejí mít řidiči také čistý trestní rejstřík a žádné záznamy o nehodách.
Druhou službou je uberPop, kterou firma označuje jako zprostředkování spolujízdy. „To je taková sdílecí služba pro lidi, kteří jedou ze stejného výchozího bodu do stejného cíle. To by mělo zlepšit dopravní situaci, protože mohou jet spolu,“ vysvětlil manažer. „Po každé cestě mohou zákazníci ohodnotit svého řidiče a my velice rychle zjistíme, kdo je dobře hodnocený, kdo ne a co je mu vyčítáno. V případě, že má někdo špatné hodnocení, tak na to samozřejmě zareagujeme,“ doplnil Palaniappan.
Například v Indii ale firma čelí skandálu – přímo ve voze totiž řidič údajně znásilnil mladou ženu. Kritici Uberu vyčítají, že řidiče přijal, přestože byl před třemi roky zatčen za sexuálně motivovaný útok (více zde). „Uvidíme, jestli toto rozhodnutí připadne na federální vládu, nebo na vládu teritoria, kde se znásilnění stalo. Služba Uber bude zatím pozastavena, dokud zodpovědné orgány znásilnění neprošetří,“ sdělil člen indické vlády Rajnath Singh.
Pokutu už dostal Uber i v Praze
Firma Uber byla založena v San Francisku v roce 2009 a její tržní hodnota se dosud vyšplhala na 40 miliard dolarů. Aplikace umožňuje zákazníkům, kteří si ji stáhnou do mobilního telefonu, spojit se přímo s registrovanými řidiči, kteří je odvezou na určené místo, obvykle levněji než klasické taxi. Zákazníci platí Uberu, který si z ceny odečte 20procentní provizi a zbytek peněz pošle řidičům. Ti pro firmu pracují na základě smlouvy. Podle Palaniappana mohou jezdit jen občas, mohou to ale brát i jako práci na plný úvazek.
Ani v Praze se Uber nevyhnul problémům. Magistrát v září pokutoval jednoho z jeho řidičů za to, že u sebe neměl platnou písemnou smlouvu o přepravě (více zde). Že uberPop nejspíš odporuje tuzemským předpisům, se domnívá i ministerstvo dopravy. Podle mluvčího resortu Martina Nováka služba nenaplňuje znaky spolujízdy, ale výdělečné činnosti. Jako taková by měla podléhat živnostenskému zákonu a zákonu o taxislužbě. Se zástupci Uberu se bude chtít resort sejít a podrobně probrat podmínky nabízené služby (čtěte víc).