Platební bilance ke konci roku vylepšila skóre a skončila přebytkem 38,2 miliardy korun

Běžný účet platební bilance, který je souhrnem všech ekonomických transakcí české ekonomiky se zahraničím, za loňský rok skončil podle předběžných údajů v přebytku 38,2 miliardy korun. Přebytkový byl popáté za sebou. Vyplývá to z údajů, které zveřejnila Česká národní banka (ČNB).

Až do roku 2013 byla platební bilance Česka vždy schodková. V roce 2014 byl poprvé zaznamenán přebytek, a to 7,9 miliardy korun. O rok později to bylo 11,3 miliardy, v roce 2016 pak 52,6 miliardy a předloni rekordních 54,16 miliardy korun. 

„Sice je toto kladné saldo nižší než v roce předchozím, nicméně stále je možné považovat tento výsledek za pozitivní. Už třeba proto, že ani rychle rostoucí domácí spotřebitelská a investiční poptávka nesrazila dosavadní přebytek obchodu se zbožím a službami směrem dolů,“ konstatuje analytik ČSOB Petr Dufek.

„Minulý rok se k solidní dynamice vývozů přidaly i dovozy. Důvodem byl solidní růst investic i zvyšující se poptávka domácností po zboží ze zahraničí,“ souhlasí ekonomka Komerční banky Monika Junicke.

Na meziročně nižší saldo vnější bilance země měl naopak největší vliv především odliv výnosů do zahraničí. „Nejenom investičních v podobě dividend podniků pod zahraniční kontrolou a úroků ze státních dluhopisů, ale i mezd vyplácených zahraničním pracovníkům v Česku. Je to jeden z efektů vysoké zaměstnanosti cizinců v tuzemských firmách,“ dodává Dufek. 

Pomohla i slabší měna

Příznivě na běžný účet působila slabší koruna i lepší bilance zahraničního obchodu v závěru minulého roku. „Nicméně v tomto roce očekáváme, že koruna posílí a přebytek zahraničního obchodu dále mírně poklesne. V prvním čtvrtletí však bude běžnému účtu nahrávat přestávka v odlivu dividend do zahraničí, který pravidelně zhoršuje celkovou bilanci běžného účtu,“ říká analytik Raiffeisen bank (RB) Luboš Růžička. 

Podle prognózy RB by přebytek běžného účtu v roce 2019 měl dosáhnout zhruba 30 miliard korun. To by znamenalo další mírné zhoršení aktivní bilance běžného účtu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
17. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025
Načítání...