Návrat po třiceti letech: Sifony jsou hitem Vánoc

Praha – Každoročně se během Vánoc objeví dárkové hity. Nejinak tomu je i letos. Jeden z nejoblíbenějších dárků se však nyní nese tak trochu ve stylu retro. Češi totiž svým blízkým hromadně nakupují sodovkovače, které pracují na stejném principu jako sifony, tolik oblíbené zejména v 80. letech minulého století. Přístroje na výrobu perlivé vody jdou na dračku již celý rok, teď před Vánocemi ale z pultů mizí, jak obchodníci sami říkají, jako rohlíky. Obliba novodobých sifonů je vysoká i v zahraničí, ten největší boom tam ale zažili již minulý rok.

Sifonová láhev se v československých obchodech objevila někdy v 60. letech. A téměř ihned se také skleněná nádoba opatřená drátěným obalem rozšířila do většiny tuzemských domácností. Lidé si mohli díky tomuto vynálezu snadno vyrobit sodovku doma. Dosáhli tak toho, že do obyčejné vodovodní vody pod tlakem pouštěli oxid uhličitý, a ta se poté stala perlivou. Masová popularita sifonu ovšem skončila velmi prozaicky – bombičky plněné plynem se prostě přestaly vyrábět.

Tenhle problém po revoluci vyřešily sodovky v plastových lahvích. Jenže lidé se ke starým věcem rádi vracejí a sifonová láhev opět přišla do módy. V roce 2010 si zákazníci ale starosti s nákupem sifonových bombiček dělat nemusí. Princip zůstal stejný, ale nový sodovkovač již pro obohacení vody využívá pouze jednu velkou nádrž plynu, která má vydržet mnohem déle. Výrobci navíc představili nádobu v několika designech.

2 minuty
Reportáž Veroniky Markové
Zdroj: ČT24

Lidé už nechtějí kupovat balenou vodu

Z pultů prodejců mizí sodovkovače obrovskou rychlostí. Na internetu patří mezi pět nejprodávanějších produktů. Obchodníci si obrovský nárůst zájmu vysvětlují tím, že lidé již nechtějí kupovat těžké balíky balené vody. Místo toho si raději perlivé nápoje vyrábějí sami. „Sifonové láhve se před Vánocemi prodávají po tisících kusech, a to včetně náhradních sirupů,“ potvrdil trend Martin Kameníček, zástupce obchodního řetězce ElektroWorld.

V zahraničí je přitom hit českých Vánoc oblíbeným zbožím již delší dobu. „Máme informace ze západní Evropy, že ta situace je tam trochu jiná, jsme o rok zpět. To, co se tam dělo před rokem, se letos teprve dostává k nám,“ tvrdí generální ředitel Datartu Pavel Sláma. Doma je novodobý sodovkovač ve Velké Británii, prodává se ve víc než třiceti zemích světa a zásobuje už přes 8 milionů domácností.

Ilustrační foto
Zdroj: ČT24
Načítání...