Mýto: Stát prý informace má, tvrdí Kapsch

Praha - Stát má veškeré dokumenty k provozu mýtného systému již léta k dispozici, říká současný provozovatel firma Kapsch. Ministerstvo dopravy však tvrdí ústy svého ministra Dana Ťoka opak. Nemá prý dostatek informací k tomu, aby mohlo systém převzít a provozovat ho. Ředitel firmy Kapsch Karel Feix však v České televizi uvedl, že je připraven být partnerem i nadále.

9 minut
Kapsch: Jsme připraveni být dále partnerem
Zdroj: ČT24

Ministerský výbor, který má připravit nový tendr na provozování mýta po roce 2016 a řešit celou situaci s tím spojenou, se dnes sejde k jednání poprvé. O měsíc a půl později než bylo původně v plánu. Odhady toho, zda se vše vůbec ještě dá stihnout připravit včas, se liší. Odborníci se ale shodují, že pokud se bude pracovat dostatečně rychle a budou k dispozici potřebné informace, stihnout se to může. Jenže právě ohledně informací je tady spor. Firma Kapsch se zatím s ministrem dopravy nesešla, aby celou záležitost projednala osobně, i když obě strany shodně prohlašují, že společná brzká schůzka je v plánu.

Navíc podle slov ředitele Feixe však stát veškeré potřebné informace k tomu, aby mohl systém provozování mýtného převzít, již má. „Myslím, že celých osm let vystupujeme jako vstřícný partner státu, který je našim zákazníkem. Přistupujeme k projektu tak, aby to bylo výhodné pro obě strany, máme závazky ve smlouvě, že musíme dodávat informace, že musíme dodávat podklady k tomu, co se se systémem děje, jak se systém vyvíjí a upravuje, protože to je živá věc. Není to něco, co se jednou dodá a zůstává celých deset let ve stejné podobě. A veškeré tyto informace jsou dnes v majetku Ředitelství silnic a dálnice (ŘSD), potažmo ministerstva dopravy,“ říká Feix. Podle něho je celá záležitost spíše otázkou toho, nakolik přesně je ministr dopravy informován. Firma je podle něho připravena být partnerem a systém podporovat i nadále, tak jako je tomu běžné i v jiných zemích, kde Kapsch působí. „Není problém vyškolit lidi,“ reaguje na otázku, jak konkrétně by mohla firma dále pomoci.

Podle Feixe už dnes probíhá řada věcí nad rámec smlouvy. Firma podle něho například školí pracovníky ŘSD, ale i celní správy, kteří v systému provádějí kontrolu na dálnicích. Na to, zda by byl Kapsch ochotný nabídnout případně i několikaměsíční spolupráci zdarma, již reaguje Feix opatrněji. „Jsme řipraveni nabídnout spolupráci, nicméně nejprve musíme mít partnera, se kterým můžeme jednat. Jak jsem řekl, bylo tady zatím 11 ministrů dopravy během fungování systému a každý měl jiné požadavky a představy. Zatím nemáme nejmenší informace o pozici nového ministra dopravy ani nového ředitele ŘSD a čekáme na ní.“

Pokud tendr neproběhne a ke konci roku 2016 nebude znám výherce tendru, tedy nový dodavatel mýtného systému, ministr dopravy Dan Ťok nevyloučil možnost přechodu na dálniční známky. Což by prakticky znamenalo návrat do doby před rokem 2007. Takovou situaci by ředitel firmy Kapsch vnímal jako velkou prohru ČR. „Máte tedy dnes již provedené investice za několik miliard korun a za to plně funkční elektronický systém, který dnes vybírá osm, možná bude i deset a více miliard korun ročně. Přes papírové známky byla výtěžnost kolem 1,5 mld kč, tak si spočítejte rozdíl. A zakonzervovat systém a čekat, co bude, to je také ztrátová investice,“ říká Feix.

Firma Kapsch se připravovaného tendru na nového dodavatele mýtného systému hodlá rovněž zúčastnit. Loni se na mýtném vybralo 8,7 mld kč. Z vybrané částky náleží Kapsch a jejím dodavatelům 18–20%.

Výběr mýtného

  • 751 km dálnic v ČR
  • 442 km rychlostních silnic v ČR
  • 6250 km silnic I.třídy v ČR
  • Celkem 1446 úseků mýtného

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Vánočním nákupům na poslední chvíli vévodí poukázky či dárkové koše

Vánoční nákupy vrcholí. Lidé často pořizují zásoby jídla a někteří ještě i dárky. Mezi ty nejžádanější patří přednabité karty, poukazy na výrobky nebo zážitky či tematické balíčky zboží. Po těch je poptávka oproti loňsku vyšší. Rostl také zájem o odložené platby, protože Češi letos podle on-line platební služby hojně objednávali na poslední chvíli a riskovali, že zboží neobdrží včas. Za uplynulý víkend se obchodníkům zisky zvýšily oproti předchozímu týdnu až o čtyřicet procent, sezonu ale hodnotí jako srovnatelnou s tou minulou. Některým kamenným obchodům však tržby meziročně klesly kvůli internetové konkurenci. Právě e-shopy naopak očekávají vyšší čísla než loni.
před 10 hhodinami

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Po jednání kabinetu to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda v pondělí nezabývala.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Od ledna ubude na úřadech 322 míst, schválila vláda

Na úřadech ubude od začátku ledna 322 míst, schválila podle premiéra Andreje Babiše (ANO) vláda. Nejvíce míst ubude na úřadu vlády, ministerstvech financí a průmyslu, řekl po zasedání kabinetu. Jde podle něj teprve o první kolo, úspory se budou ještě hledat. Na začátku roku 2025 bylo úřednických míst 73 520. Aktuální návrh takzvané systemizace počítá pro letošní rok s číslem 73 352.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 19 hhodinami

O svátcích budou velké obchody většinou zavřené

Obchodní řetězce a nákupní centra budou mít o Vánocích naposledy otevřeno na Štědrý den, který letos připadá na středu, maximálně však do 12:00 hodin. Ve čtvrtek 25. prosince a v pátek 26. prosince budou mít všechny velké obchody zavřeno, stejně tak i ve čtvrtek 1. ledna. Děti šly letos do školy naposledy v pátek 19. prosince a vrátí se v pondělí 5. ledna.
před 23 hhodinami

Provizorium nemusí být problém, nebude-li dlouhé, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

Vláda Andreje Babiše (ANO) míří do rozpočtového provizoria, protože chce předělat návrh státního rozpočtu zděděný po kabinetu Petra Fialy (ODS). Hlavní ekonom Investiky Vít Hradil a redaktor ČT Petr Vašek diskutující v pořadu Události, komentáře z ekonomiky se shodli, že provizorium nemusí být zásadní problém, pokud nepotrvá dlouho. Babišova vláda se ale zřejmě nevyhne vyššímu schodku, pokud chce prosadit priority jako přesun poplatků za obnovitelné zdroje na stát nebo snížení záloh živnostníkům. Debatu moderovala Vanda Kofroňová.
21. 12. 2025

Firmy mohou opět získat úvěr se státní zárukou

Malé a střední firmy mohou po téměř dvouleté pauze znovu získat úvěr se státní zárukou. Peníze lze využít na provozní i investiční výdaje. Ministerstvo průmyslu a obchodu na program Národní záruka vyčlenilo 578 milionů korun, což umožní poskytnout až pět miliard. Resort očekává, že si je rozdělí zhruba tisíc podnikatelů. Žádosti přijímá Národní rozvojová banka. Ta v minulosti poskytla záruky v objemu padesáti miliard korun.
20. 12. 2025
Načítání...