Lidé odkládají nákupy, tržby obchodníků klesají třetí měsíc v řadě

Události ČT: Tržby obchodníků nadále klesají (zdroj: ČT24)

Meziroční pokles maloobchodních tržeb v červenci mírně zrychlil na 7,2 procenta z červnových revidovaných 6,9 procenta. Projevil se nižší prodej pohonných hmot, nepotravinářského zboží i potravin. Tržby obchodníků klesají v Česku třetím měsícem v řadě. Vyplývá to z údajů, které zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). Meziměsíčně byly tržby v maloobchodě nižší o 0,6 procenta. Propad maloobchodních tržeb ekonomové předpokládají také po zbytek roku a pravděpodobně i v tom příštím.

„Vyšší zájem než loni měli spotřebitelé pouze o farmaceutické a zdravotnické zboží, v ostatních typech prodejen se tržby snížily,“ uvedla Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky obchodu, dopravy, služeb, cestovního ruchu a životního prostředí ČSÚ.

Tržby ve specializovaných prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením klesly v červenci meziročně o 15,1 procenta. Tržby za pohonné hmoty klesly o 13,5 procenta, za nepotravinářské zboží o více než sedm procent a za potraviny o pět procent.

Prodejcům potravin ve specializovaných prodejnách se tržby oproti loňskému červenci snížily o 7,9 procenta. V nespecializovaných obchodech s převahou potravin klesly o 4,9 procenta.

Pokles tržeb statistici v prvním prázdninovém měsíci zaznamenali také u výrobků pro domácnost, a to o dvanáct procent. Tržby za výrobky pro kulturu, sport a rekreaci klesly o necelou desetinu.

Naopak růst tržeb vykázaly obchody s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím. V červenci v nich lidé utratili o 1,8 procenta více peněz než před rokem.

Lidé méně nakupují i na internetu

Internetovým a zásilkovým obchodům tržby klesly téměř o šest procent. „Internetové obchody zaznamenaly sedmý měsíc v řadě pokles prodeje,“ doplnila Boušková.

Méně peněz lidé vydávali také v autosalonech a servisech. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel byly meziročně nižší o 6,2 procenta. Pokles v červenci zaznamenal jak prodej motorových vozidel, včetně náhradních dílů, tak i opravy.

Meziměsíčně se tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel snížily o 0,6 procenta. Tržby za pohonné hmoty klesly ve srovnání s červnem o 2,2 procenta, za nepotravinářské zboží o půl procenta a za potraviny o 0,3 procenta, uvádí ČSÚ. 

„Lidé jsou opravdu ve velkém stresu, bojí se toho, co přinese podzim. Opravdu už někde od května začali masivně škrtat své výdaje. Co nemusí, to nekupují,“ komentoval současnou situaci prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.  

Propad tržeb analytici očekávali

Červencové výsledky českého maloobchodu podle analytiků potvrdily trend klesající poptávky. Kvůli vysoké inflaci a rostoucím životním nákladům lidé odkládají zbytné nákupy, například elektroniky. Propad tržeb ekonomové předpokládají i nadále.  

Jak už bylo uvedeno, nejvíce lidé v červenci omezili právě nákupy elektroniky. Jedním z důvodů může podle hlavního ekonoma Banky Creditas Petra Dufka být to, že se tímto druhem zboží Češi zásobili během uzávěr kvůli pandemii koronaviru. „Vysoké ceny jsou důvodem poklesu tržeb i v případě pohonných hmot, a dokonce i oblečení a obuvi, jejichž prodeje zdaleka nedosahují objemů roku 2019,“ řekl.

Hlavní ekonom České bankovní asociace Jakub Seidler upozornil, že v červenci domácnosti v obchodech koupily reálně o osm procent méně zboží, zaplatily za něj ale o deset procent více. „Maloobchodní tržby tak podle očekávání slábnou, což je spojeno s růstem inflace a slábnoucí kupní sílou domácností,“ vysvětlil.  

Podle ekonoma České spořitelny Michala Skořepy by se měla začít situace postupně měnit. „Co se týče samotných cen v obchodech, tam už žádné velké růsty neuvidíme, protože obchodníci vidí, že domácnosti šetří, že bude potřeba ubrat na cenovém růstu,“ myslí si.  

Ekonom UniCredit Bank Jiří Pour předpokládá, že lidé budou i v následujících měsících méně utrácet za výrobky pro kulturu, sport a rekreaci nebo v prodejnách elektroniky. Nebude se podle něj pravděpodobně dařit ani prodejcům automobilů. „Útlum poptávky by mohl přimět některé obchodníky k viditelnějšímu zlevňování především sezonního zboží,“ doplnil Dufek.