Zvýšením spotřební daně z nafty by se mohli senátoři zabývat 27. července. Zástupci vládních stran chtějí, aby norma celým legislativním procesem prošla do konce měsíce. Státní rozpočet by tím už od srpna každý měsíc získal stovky milionů korun navíc. O změně ale ještě nerozhodli ani poslanci – na programu ji znovu mají příští týden.
Koalice doufá, že zvýšení spotřební daně z nafty prosadí do konce měsíce
„Chování opozice je natolik nevyzpytatelné, že zaručit, že to opravdu příští týden probereme… Já nevím, velmi bych si to přál, bylo by to určitě důležité pro Českou republiku, ale jak se zachová opozice, nevím,“ přemítá ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
„Zachovejte to, co jste lidem a firmám slíbili, tedy že to bude do konce roku. (…) Řeknu si svoje argumenty, tím to skončí,“ avizuje před jednáním dolní parlamentní komory exministryně financí Alena Schillerová (ANO).
Zvýšení spotřební daně z nafty na původní úroveň přitom představuje pro rozpočet poměrně slušnou příjmovou injekci – měsíčně 727 milionů korun. Další desítky milionů navíc by šly do fondu dopravní infrastruktury.
Vláda nevidí pro zvýhodňování nafty důvod
Návrat daně na původní úroveň zdraží litr nafty minimálně o korunu padesát, podle analytiků ještě o něco více. To vedle opozice kritizují i dopravci, kteří se změnou počítali až od příštího roku. Vláda už ale nevidí důvod k tomu, aby v době relativně levných pohonných hmot jedno z paliv zvýhodňovala.
„Když se teď podíváme na ceny pohonných hmot, které dlouhodobě klesají, a můžeme to vidět na stojanech benzinových pump, tak prostě držet slevu na spotřebku u nafty už není odůvodněné,“ má jasno vicepremiér Ivan Bartoš (Piráti). „Pro nás je úkolem to prostě do konce července schválit i v Senátu,“ říká místopředseda sněmovny Jan Bartošek (KDU-ČSL).
Opoziční zákonodárci se změnami nesouhlasí, ve sněmovně ale blokovat jednání neplánují. „Pohonné hmoty by měly zůstat zhruba ve stejné výši jako v Maďarsku, Polsku nebo v jiných zemích. A tam je samozřejmě ta cena nižší, takže jsme proti tomu,“ míní předseda poslaneckého klubu SPD Radim Fiala.
Cena nafty na polské úrovni
Řidiči teď za litr nafty zaplatí v průměru přes dvaatřicet korun. Loni touto dobou bylo stejné množství o necelých šestnáct korun dražší. Nejlevněji šoféři tankovali v posledních čtyřech letech v roce 2020 – za sedmadvacet korun.
„Po tom, co by se měla spotřební daň zvýšit, tak by se cena měla srovnat někam na polskou úroveň. Ale pořád ve srovnání s Rakouskem nebo Německem by měla zůstat podstatně nižší,“ předpovídá portfolio manažer společnosti Amundi Asset Management Petr Zajíc.
Pokud návrh schválí obě komory parlamentu a podepíše ho prezident do konce července, pocítí řidiči změny na čerpacích stanicích s prvním srpnem.