Nezbytnou součástí zabaleného kufru na dovolenou je vedle pasu také cestovní pojištění. V rámci něho se až dvě třetiny Čechů chrání i proti případnému zrušení zájezdu. Zájem o takzvané pojištění storna roste i díky tomu, že Češi nakupují zájezdy s čím dál větším předstihem. Problém ale je, že si řada lidí nepřečte celou smlouvu, a to včetně výjimek, kterých nebývá málo.
Dovolená: Pojištění storno poplatku bývá plné výjimek
„Hned jak jsem se dozvěděl od pana doktora, že budu mít sádru o 14 dní déle, tak jsem šel a ze zájezdu se odhlásil,“ popisuje Bohumil Lehen, který si měsíc před odjezdem do Řecka zlomil ruku. Kdyby se mu ruka hojila, jak je obvyklé, dovolenou by stihl. V jeho případě ale přišly komplikace a sádru musel mít déle.
Ze zaplacených 32 tisíc dostal zpět pouze necelou třetinu, protože podle pojišťovny nahlásil úraz příliš pozdě. Právníci panu Lehenovi potvrdili, že případný spor by u soudu nejspíš vyhrál. Obava, že by ale po případné prohře ještě platil ze svého důchodu soudní výlohy, převážila a s pojišťovnou se tak soudit nebude. „Podle mě to opravdu není etické. Protože to jsou lidi, kteří si na tu dovolenou šetří celý rok,“ dodává.
Právo stojí většinou na straně pojišťoven
Pravdou nicméně je, že pan Lehen není úplně typický případ. U většiny sporů jsou totiž v právu pojišťovny. Klienti nevěnují pozornost smlouvě, kterou podepisují, a právě u pojištění storna bývá hodně výjimek, které jsou pak zásadní pro případné vyplacení peněz.
Nutno dodat, že klient nikdy nedostane zpět celou částku, kterou za zájezd zaplatil. Polovina sumy většinou zůstane cestovní kanceláři. Pojištění storna stojí v Česku od dvou do čtyř procent ceny zájezdu, letenky nebo ubytování.
S first minute přichází pojištění
„Cestovní kanceláře každým rokem pozorují rostoucí zájem o nabídku first minute zájezdů a souběžně s tím se čeští turisté více zajímají o pojištění storna zájezdu,“ uvedla výkonná ředitelka Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Kateřina Petříčková.
Ve všech případech bez výjimky ale musí každý klient doložit důvod, proč nemůže odcestovat. Nejčastěji to bývá lékařská zpráva.