Ceny povinného ručení stagnují, pro pojišťovny je ztrátové

7 minut
Události ČT: Pojišťovny hlásí kvůli povinnému ručení ztráty. Plošné zdražování se ale nekoná
Zdroj: ČT24

Povinné ručení je pro pojišťovny nadále ztrátové, náklady na ně o dvě miliardy korun převyšují vybrané pojistné. Průměrné pojistné stagnuje na úrovni 2800 korun. Ztrátové jsou pro pojišťovny přes zdražení stále zejména pojistky tahačů návěsů a mladých řidičů. Vyplývá to z analýzy, kterou představila Česká kancelář pojistitelů.

Pro pojišťovny ztrátové tahače návěsů přitom za posledních pět let zaznamenaly zdražení na pojistném o 15 procent (zhruba o 6300 korun) a velmi rizikoví mladí řidiči do 30 let si v posledních dvou letech připlatili průměrně 750 korun navíc.

I tak právě tyto skupiny motoristů nadále generují ztrátu v řádech stovek milionů korun, kdy náklady výrazně převyšují přijaté pojistné.

Viníci dopravních nehod věkově
Zdroj: ČT24

„V Česku letos přibylo 183 tisíc pojištěných vozidel, vybrané pojistné tak vzroste o půl miliardy na celkových zhruba 21 miliard korun,“ upozornil pojistný matematik kanceláře Petr Jedlička. Loni náklady povinného ručení překročily vybrané pojistné o dvě miliardy korun, což značilo ztrátu produktu deset procent.

Letos očekává jen mírné zlepšení bilance na devět procent. Za nepříznivou bilancí je pokračující růst škod na zdraví a neodpovídající cenový nárůst nejrizikovějších segmentů, dodal.

„Co nejpřesnější vyhodnocení rizikovosti řidičů a stanovení adekvátní výše pojistného je pro pojišťovny naprosto zásadním tématem. V Česku se tak začínají objevovat nové pojistné produkty, které rozšiřují standardní rozlišovací kritéria,“ uvedl výkonný ředitel kanceláře Jan Matoušek.

Průměrné roční pojistné osobních aut
Zdroj: ČT24

Největší revolucí na poli povinného ručení jsou tak platby podle vzdálenosti, jakou ročně řidič ujede. Letos poprvé je začala nabízet první česká pojišťovna. Sváteční řidič tak zaplatí méně než ten, který několikrát objede Evropu. Pojišťovně stačí nahlásit stav tachometru. Další novinky se chystají - třeba propojení pojišťoven s registrem řidičů. „Aby pojišťovna na základě těchto informací mohla riziko podle svého modelu zpracovat,“ dodal Jedlička. 

Matoušek pak připomněl, že od roku 2015 byla zrušena povinnost nepojištěných motoristů přispívat na nepojištěné škody do garančního fondu ČKP. Co nezaplatí viníci nepojištěných škod, tak za ně uhradí pojišťovny, které tento náklad zohlední v pojistném. Nepojištění vinící obvykle zvládají uhradit zpět pouze 30 procent z částky, kterou za ně uhradí, zbytek za nepojištěné motoristy zaplatí pojišťovny. Jen na konci loňského roku musely pojišťovny přispět do fondu částkou 250 milionů korun a podobné příspěvky budou nezbytné pravidelně i v dalším období.

V Česku chybí nástroje, které přimějou nepojištěné zaplatit škody

V Česku podle Matouška chybí nástroj jak přimět ty, kteří riskují jízdou bez povinného ručení, aby přispěli na nepojištěné škody, na což doplácí poctiví motoristé. V Česku nadále jezdí 120 až 130 tiscí vozidel bez povinného ručení a ročně způsobí až tři tisíce nepojištěných škod za stovky milionů korun. Celkem má povinné ručení 7,5 milionu vozidel všech kategorií. Registrovaných vozidel je přes osm milionů.


Pojišťovny loni zvedly ceny povinného ručení v průměru o několik procent. Zdražení bylo individuální, takže nebourající řidiči změnu prakticky nepocítili. Průměrná cena povinného ručení se ani v první polovině letošního roku příliš neměnila a pohybovala se okolo 2800 korun.

Povinné ručení poskytuje třináct pojišťoven. Většina z nich sazby takzvaně segmentuje, tedy stanovuje podle věku a místa bydliště řidiče, stáří vozidla, objemu a výkonu motoru a dalších kritérií. Srovnání jednotlivých produktů pojišťoven je tak obtížné.

U některých případů není policie potřeba

Na vyšetření nehody mají pojišťovny podle zákona tři měsíce a dalších patnáct dnů na zaplacení. Požadavky vyřizují většinou rychleji. Problémy ale často způsobují sami řidiči chybným postupem bezprostředně po havárii.

Řada lidí tápe a jiní zase zbytečně volají policisty. Je potřeba se na ně obrátit tehdy, když je poškozen majetek někoho dalšího, někdo je zraněný nebo když oba řidiči odmítají vinu. Jinak by se na policisty měli obracet v případech, kdy je hmotná škoda nad sto tisíc. Jenže na takovouto částku může vyjít i ťukanec.

Ke čtvrtině nehod každopádně vyjíždí policie zbytečně. „Je to víc než 31 tisíc nehod, které jsme v roce 2015 řešili a u kterých policie vůbec nemusela být,“ uvedl ředitel dopravní policie Tomáš Lerch. Doplácejí na to i sami řidiči, a to až několikahodinovým čekáním na vyšetření nehody. Specializovaných aut totiž není neomezený počet, zpravidla jedno na okres.

Kde se bourá
Zdroj: ČT24

Když se řidiči domluví, všechno řeší takzvaný euroformulář. Když ale jdou řidiči do sporu, hýbat autem se nedoporučuje. „Fotografie nestačí. Musím mít sprej, křídu, případně jiný prostředek, obkreslit to postavení a teprve pak auta odklidit,“ přibližuje Lerch.

Policisti musejí všechno zdokumentovat, a dvojnásob v případech, kdy je nějaké zranění. Na vyřízení nehody mají zpravidla třicet dnů. Ve složitějších případech to ale nemusí dodržet, což může zbrzdit i vyplacení peněz pojišťovnou.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Ekonomika si podle expertů příští rok udrží růst, inflace mírně zvolní

Česká ekonomika si v příštím roce udrží rychlý růst, když se hrubý domácí produkt (HDP) zvýší o dvě až 2,5 procenta. Inflace se dál přiblíží k dvouprocentnímu cíli České národní banky (ČNB). Růst nominálních mezd překoná tempo růstu spotřebitelských cen, zvýší se tedy i reálné příjmy domácností. Nezaměstnanost mírně vzroste, přesto bude nadále patřit mezi nejnižší v Evropské unii. Vyplývá to z výsledků pravidelného průzkumu ministerstva financí na základě prognóz patnácti tuzemských odborných institucí a odhadů analytiků.
před 4 hhodinami

Letošní rozpočet směřuje k překročení naplánovaného schodku

Stát letos velmi pravděpodobně nedodrží schodek rozpočtu, který předchozí vláda naplánovala na 241 miliard korun. Deficit byl totiž už před vánočními svátky téměř 275 miliard. Z nejnovějších dat ministerstva financí to zjistila ČT. S dodržením plánovaného schodku už nepočítá ani nová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) ani nejsilnější opoziční strana ODS, ze které je předchozí šéf resortu.
před 16 hhodinami

Benzin je nejlevnější za více než čtyři roky

Benzin v Česku je nyní nejlevnější za více než čtyři roky. Od minulého týdne cena Naturalu 95 klesla o 41 haléřů na průměrných 33,35 koruny za litr. Nižší byla naposledy v červenci 2021. O více než čtyřicet haléřů zlevnila za týden také nafta, prodává se v průměru za 32,62 koruny za litr. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která ceny sleduje.
před 23 hhodinami

Cena zlata znovu pokořila rekord

Cena zlata ve středu poprvé překročila 4500 dolarů (92 600 korun) za troyskou unci (31,1 gramu), na rekordu je i cena stříbra a platiny. Poptávku po drahých kovech zvyšuje podle analytiků zejména očekávané další snižování základních úrokových sazeb ve Spojených státech.
24. 12. 2025

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
24. 12. 2025

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
23. 12. 2025Aktualizováno23. 12. 2025

Tatra dodá na Slovensko vojenské vozy za až 25 miliard

Společnost Tatra Defence Systems ze skupiny Czechoslovak Group (CSG) českého podnikatele Michala Strnada uzavřela se slovenským ministerstvem obrany samostatnou rámcovou smlouvu na dodávku až 1289 vojenských vozidel řady Tatra Force. Finanční rámec smlouvy pro potřeby ministerstva činí až 1,032 miliardy eur (přes 25 miliard korun).
23. 12. 2025

Vánočním nákupům na poslední chvíli vévodí poukázky či dárkové koše

Vánoční nákupy vrcholí. Lidé často pořizují zásoby jídla a někteří ještě i dárky. Mezi ty nejžádanější patří přednabité karty, poukazy na výrobky nebo zážitky či tematické balíčky zboží. Po těch je poptávka oproti loňsku vyšší. Rostl také zájem o odložené platby, protože Češi letos podle on-line platební služby hojně objednávali na poslední chvíli a riskovali, že zboží neobdrží včas. Za uplynulý víkend se obchodníkům zisky zvýšily oproti předchozímu týdnu až o čtyřicet procent, sezonu ale hodnotí jako srovnatelnou s tou minulou. Některým kamenným obchodům však tržby meziročně klesly kvůli internetové konkurenci. Právě e-shopy naopak očekávají vyšší čísla než loni.
22. 12. 2025
Načítání...