Automobilka Saab po půlstoletí končí

Stockholm – Více než půl století dlouhá historie automobilky Saab se zřejmě v dohledné době uzavře. Majitel slavné švédské značky – americký koncern General Motors - oznámil, že aktivity prodělečné automobilky postupně ukončí. Zkrachovala totiž jednání o prodeji Saabu nizozemskému výrobci luxusních vozů Spyker. Právě úspěšný prodej byl přitom jedinou možností, jak mohl Saab přežít.

Podle General Motors se při jednání se společností Spyker o prodeji Saabu problémy, které nebylo možné vyřešit. Americký koncern přitom už dříve uvedl, že pokud automobilku neprodá, sám ji do budoucna provozovat nebude.

„Jsme stále otevřeni nabídkám,“ uvedl mluvčí koncernu. Samotný GM se však už na hledání zájemců nehodlá aktivně podílet a postupně začne omezovat výrobu divize. Přislíbil nicmíně pokračující platnost záruk na automobily Saab i dostupnost náhradních dílů.

2 minuty
Reportáž Jana Hreňa
Zdroj: ČT24

Velký otazník se nad budoucností Saabu začal vznášet už koncem listopadu, kdy sešlo z prodeje automobilky nizozemské luxusní značce Koenigsegg. GM pak sice prodala část technologie Saabu čínské automobilkace Beijing Automotive Industry Holding Corporation (BAIC), peníze z tohoto obchodu ovšem mohou Saab udržet nad vodou jen několik měsíců.

S problémy zápasí celý General Motors. Před několika měsíci opustil bankrotový režim s tím, že se v rámci rozsáhlé restrukturalizace zahrnující prodej některých značek přemění v menší podnik, který by pružněji reagoval na požadavky zákazníků. Většinovým majitelem „nové GM“ je americká vláda, která poskytla na záchranu podniku nejvíce peněz.

Z letecké továrny slavnou automobilkou

Historie Saabu se začala psát už ve třicátých letech. V roce 1937 vznikla společnost Svenska Aeroplan Aktiebolaget (Švédská letecká akciová společnost). Jak sám název napovídá, byla hlavní náplní společnosti výroba letadel pro armádu neutrálního Švédska. O výrobě automobilů se začala švédská zbrojovka zajímat až koncem druhé světové války. Výsledkem několikaletého vlastního vývoje se pak v roce 1947 stal první automobil - model Saab 92.

Sériové vozy s elegantní proudnicovou karosérií, které se začaly prodávat po téměř třech letech zkoušek začátkem roku 1950. První tři roky se Saaby stříkaly jen zeleně, protože prý firma měla po válce ve skladech velké zásoby této barvy.

Nejslavnějším obdobím v dějinách Saabu byla 70. léta. V té době panoval Saab výrobnímu programu automobilky její vůbec nejúspěšnější model Saab 99. Mezi lety 1969 a 1984 se jej vyrobilo skoro 600 tisíc kusů. Až do konce 70. let se vozy Saab s úspěchem účastnily mistrovství světa v rallye. V roce 1980 se ale automobilka ze závodů kvůli rostoucím nákladům stáhla.

Počátky dnešních problémů odstartovaly už v osmdesátých letech, kdy automobilka prošla hlubokou krizí. Z té jí nepomohla ani spolupráce s italským Fiatem. Nakonec byla automobilová divize oddělena od mateřského koncernu Saab-Scania a v roce 1989 skončila polovina akcií v rukou General Motors. Zbytek koupil GM v roce 2000.

Od poloviny 90. let sdílely nové saaby řadu dílů s jinými vozy koncernu, například s Opelem Vectra. Výsledky firmy se ale nedařilo zlepšit a po nástupu světové hospodářské krize se ztráta ještě prohloubila. Letos v únoru automobilka požádala o ochranu před věřiteli.

Automobilka zaměstnávala ke konci loňského roku asi 4100 lidí a loni prodala téměř 100 tisíc vozů. Podle dokumentů předložených soudu při vyhlášení bankrotu prodělala v loňském roce zhruba tři miliardy švédských korun.

V letošním roce prodej Saabu klesl o 65 procent na méně než 50 tisíc vozů. V Česku se prodalo na 48 Saabu, o třetinu méně než před rokem. Podle jednoho z prodejců bude tuzemská prodejní síť zřejmě dodávat již jen objednané vozy. Servis a dodávky náhradních dílů pro tuzemské majitele by měla tuzemská servisní síť zajišťovat i nadále.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Růst ekonomiky přinese do státní kasy jen asi deset miliard, odhaduje expert

Nová vláda chce přepracovat návrh státního rozpočtu na příští rok, v němž podle ní chybí až 96 miliard korun. Ekonomové v pořadu Otázky Václava Moravce upozornili, že případné nepokryté jednotky či nižší desítky miliard nejsou v celkovém objemu výdajů zásadním problémem. Větší rizika vidí v přesunech peněz mezi kapitolami a v omezeném přínosu hospodářského růstu pro státní kasu. Podle končícího náměstka ministra financí Tomáše Holuba je rozpočet již tak napjatý a prostor pro manévrování je velmi omezený. Debatoval s předsedou Výboru pro rozpočtové prognózy Michalem Skořepou.
před 8 hhodinami

Koalice ANO, SPD a Motoristů chce zpřísnit vymáhání výživného

Systém vymáhání výživného nebude po změně trestního zákoníku k 1. lednu 2026 podle zákonodárkyň vznikající vládní koalice ANO, SPD a Motoristů funkční. Podle senátorky Jany Mračkové Vildumetzové (ANO) proto připraví novelu předpisu, který byl přijat letos v létě. Ministryně spravedlnosti Eva Decroix (ODS) v Otázkách Václava Moravce vyzvala nastupující koalici, aby se změnou počkala alespoň na analýzu dopadů nových paragrafů. Délka legislativního schvalování návrhu umožní podle Mračkové Vildumetzové dostatečnou diskusi nad změnou i analýzu prvních dopadů.
před 9 hhodinami

Michelin posune Česko na světové mapě gastronomie, míní odborníci

Michelinův průvodce rozdal prestižní hvězdy restauracím. Také letos uspěly podniky z Česka, je jich však více než dříve a nachází se i mimo Prahu. Podle herce, blogera a autora Gastromapy Lukáše Hejlíka posune úspěch oceněných restaurací českou gastronomii výš na světové mapě. S tím souhlasí i prezident Asociace hotelů a restaurací ČR Václav Stárek, podle kterého díky tomu Česko nebude dírou na mapě Michelinu. O současné české gastronomii, jejím rozvoji, ale i problémech debatovali hosté v Událostech, komentářích z ekonomiky, kterými provázely Nina Ortová a Jitka Fialková.
před 16 hhodinami

Fiala připravil nové vládě zprávu o stavu Česka

Premiér v demisi Petr Fiala (ODS) zveřejnil zprávu o stavu země, v pondělí při výměně vlády ji předá svému nástupci Andreji Babišovi (ANO). Materiál s fakty a daty připravil, aby Česko mohlo pokračovat bez chaosu, řekl ve videu na síti X natočeném ve vyklizených prostorách vlády. Česko je ve velmi dobré kondici, dodal.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Platy ve státní sféře porostou podle Babiše i v rozpočtovém provizoriu

Platy učitelů, policistů, vojáků, úředníků a dalších státních zaměstnanců by od ledna mohly vzrůst i přesto, že Česko bude od začátku roku v rozpočtovém provizoriu. V rozhovoru pro ČT to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Provizorium přitom umožňuje vládě utratit každý měsíc jen dvanáctinu výdajů z předchozího roku. Třeba budoucí ministr školství Robert Plaga (za ANO) plánuje tarifní platy učitelů zvýšit od ledna o sedm procent. Stejný nárůst pro ně schválila na podzim i vláda Petra Fialy (ODS).
13. 12. 2025

Města plánují na příští rok deficitní rozpočty, realita může být jiná

Města po celém Česku schvalují návrhy rozpočtů pro příští rok. I tentokrát mají ta největší v plánu hospodařit většinou se schodky. U Prahy a všech sedmadvaceti statutárních měst je schválený nebo navržený deficit dohromady přes 21 miliard korun. Realita se proti schválenému rozpočtu u měst často dost liší. Radnice tak třeba peníze neutratí a končí v plusu nebo na nule. Za přebytky na účtech je opakovaně kritizuje ministerstvo financí.
13. 12. 2025

Chudobu způsobují hlavně drahé nájmy, ukazuje analýza a hledá řešení

Hlavní příčinou chudoby v Česku nejsou nízké příjmy, ale drahé a nedostupné bydlení. Zatímco podíl lidí žijících v nájmu v posledních letech roste, počet rodin i mladých, kteří si mohou dovolit vlastní bydlení, klesá. Nájemné se ale zvyšuje výrazně rychleji než výdělky, vyplývá z analýzy Platformy pro sociální bydlení a dalších organizací. Navrhují řadu opatření, jak krizi zmírnit už v nadcházejícím volebním období.
12. 12. 2025

Hosté Událostí, komentářů debatovali o klimatických cílech EU

Evropský parlament oznámil odsunutí platnosti emisních povolenek ETS 2 na rok 2028. Nový klimatický cíl je pak do roku 2040 snížit emise o devadesát procent oproti roku 1990. Z pěti procent se ale členské státy budou moci vykoupit takzvanými uhlíkovými kredity. Podle poslankyně Bereniky Peštové (ANO) jsou cíle EU příliš ambiciózní, některé protichůdné a nesplnitelné. „Evropa v současné době svými nesmyslnými cíli páchá sebevraždu, ve smyslu sebevraždy průmyslové,“ uvedla Peštová v Událostech, komentářích. Poslankyně Gabriela Svárovská (Zelení, klub Pirátů) v debatě moderované Martinem Řezníčkem uvedla, že investice do zelené transformace je důležité provádět tak, aby směřovaly k perspektivním odvětvím a dekarbonizaci.
12. 12. 2025
Načítání...