Automobilka Saab po půlstoletí končí

Stockholm – Více než půl století dlouhá historie automobilky Saab se zřejmě v dohledné době uzavře. Majitel slavné švédské značky – americký koncern General Motors - oznámil, že aktivity prodělečné automobilky postupně ukončí. Zkrachovala totiž jednání o prodeji Saabu nizozemskému výrobci luxusních vozů Spyker. Právě úspěšný prodej byl přitom jedinou možností, jak mohl Saab přežít.

Podle General Motors se při jednání se společností Spyker o prodeji Saabu problémy, které nebylo možné vyřešit. Americký koncern přitom už dříve uvedl, že pokud automobilku neprodá, sám ji do budoucna provozovat nebude.

„Jsme stále otevřeni nabídkám,“ uvedl mluvčí koncernu. Samotný GM se však už na hledání zájemců nehodlá aktivně podílet a postupně začne omezovat výrobu divize. Přislíbil nicmíně pokračující platnost záruk na automobily Saab i dostupnost náhradních dílů.

2 minuty
Reportáž Jana Hreňa
Zdroj: ČT24

Velký otazník se nad budoucností Saabu začal vznášet už koncem listopadu, kdy sešlo z prodeje automobilky nizozemské luxusní značce Koenigsegg. GM pak sice prodala část technologie Saabu čínské automobilkace Beijing Automotive Industry Holding Corporation (BAIC), peníze z tohoto obchodu ovšem mohou Saab udržet nad vodou jen několik měsíců.

S problémy zápasí celý General Motors. Před několika měsíci opustil bankrotový režim s tím, že se v rámci rozsáhlé restrukturalizace zahrnující prodej některých značek přemění v menší podnik, který by pružněji reagoval na požadavky zákazníků. Většinovým majitelem „nové GM“ je americká vláda, která poskytla na záchranu podniku nejvíce peněz.

Z letecké továrny slavnou automobilkou

Historie Saabu se začala psát už ve třicátých letech. V roce 1937 vznikla společnost Svenska Aeroplan Aktiebolaget (Švédská letecká akciová společnost). Jak sám název napovídá, byla hlavní náplní společnosti výroba letadel pro armádu neutrálního Švédska. O výrobě automobilů se začala švédská zbrojovka zajímat až koncem druhé světové války. Výsledkem několikaletého vlastního vývoje se pak v roce 1947 stal první automobil - model Saab 92.

Sériové vozy s elegantní proudnicovou karosérií, které se začaly prodávat po téměř třech letech zkoušek začátkem roku 1950. První tři roky se Saaby stříkaly jen zeleně, protože prý firma měla po válce ve skladech velké zásoby této barvy.

Nejslavnějším obdobím v dějinách Saabu byla 70. léta. V té době panoval Saab výrobnímu programu automobilky její vůbec nejúspěšnější model Saab 99. Mezi lety 1969 a 1984 se jej vyrobilo skoro 600 tisíc kusů. Až do konce 70. let se vozy Saab s úspěchem účastnily mistrovství světa v rallye. V roce 1980 se ale automobilka ze závodů kvůli rostoucím nákladům stáhla.

Počátky dnešních problémů odstartovaly už v osmdesátých letech, kdy automobilka prošla hlubokou krizí. Z té jí nepomohla ani spolupráce s italským Fiatem. Nakonec byla automobilová divize oddělena od mateřského koncernu Saab-Scania a v roce 1989 skončila polovina akcií v rukou General Motors. Zbytek koupil GM v roce 2000.

Od poloviny 90. let sdílely nové saaby řadu dílů s jinými vozy koncernu, například s Opelem Vectra. Výsledky firmy se ale nedařilo zlepšit a po nástupu světové hospodářské krize se ztráta ještě prohloubila. Letos v únoru automobilka požádala o ochranu před věřiteli.

Automobilka zaměstnávala ke konci loňského roku asi 4100 lidí a loni prodala téměř 100 tisíc vozů. Podle dokumentů předložených soudu při vyhlášení bankrotu prodělala v loňském roce zhruba tři miliardy švédských korun.

V letošním roce prodej Saabu klesl o 65 procent na méně než 50 tisíc vozů. V Česku se prodalo na 48 Saabu, o třetinu méně než před rokem. Podle jednoho z prodejců bude tuzemská prodejní síť zřejmě dodávat již jen objednané vozy. Servis a dodávky náhradních dílů pro tuzemské majitele by měla tuzemská servisní síť zajišťovat i nadále.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
15:19Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánovčera v 15:26

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025
Načítání...