Zlín - Okresní soud ve Zlíně dnes projednával případ osmapadesátiletého Rudolfa Fimbingera, který se zpovídá z obecného ohrožení. Podle obžaloby muž jako řidič kloubového autobusu městské hromadné dopravy Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice (DSZO) způsobil v lednu mezi zlínskými okrajovými částmi Velíková a Štípa havárii. Při nehodě se autobus převrátil a zranilo se 17 lidí. Fimbinger u soudu řekl, že žádnou chybu neudělal. Pokud bude uznán vinným, hrozí mu až pět let za mřížemi.
Za havárii autobusu MHD hrozí řidiči až pět let vězení
Podle obžaloby šofér nepřizpůsobil rychlost jízdy vlastnostem autobusu, stavu vozovky a povětrnostním podmínkám a na přímém úseku v rychlosti 61 kilometrů za hodinu havaroval, když dostal smyk a následně vůz převrátil na bok. Zraněno bylo 17 z 30 cestujících, z toho jeden vážně.
Podle svědků jel řidič příliš rychle. Řidič ale tvrdil, že kloubový autobus se rozkýval sám od sebe a jeho zadní část se stala neovladatelnou. „Ten den jsem tam jel počtvrté. Jel jsem normálně, nic jsme neporušil. Najednou mě to táhlo doprava, nebrzdil jsem, ani nepřidával a snažil jsem se to vyrovnat stočením volantu doleva. Jenže autobus se rozkmital, nedovedu si to vysvětlit. Chtěl bych se omluvit cestujícím, že jsem jim způsobil problémy. Jinak se vinen necítím. Ale nesu s nimi velký soucit,“ uvedl Fimbinger.
Někteří cestující dnes u soudu uvedli, že měli pocit, že autobus jede docela rychle. Ani počasí prý osudného rána nebylo ideální, když to prý „klouzalo“. „Řidič projel zatáčku v protisměru, zkrátil si to. Vyneslo ho to doprostřed silnice, začal to korigovat a autobus se rozkmital,“ popisoval jízdu například Vladimír Divílek. Podle jiných svědků byla příčinou havárie asi technická závada na voze.
Bývalý a současný řidič DSZO hovořili právě o tom, že měli se zmíněným autobusem podobné potíže už v minulosti. Dopravní podnik měl 14 let staré vozidlo poté údajně opravovat. „Na namrzlém povrchu by se mi na stejném místě stalo totéž co kolegovi,“ řekl například Zdeněk Vaňhara.
Podle znalce z oboru dopravy ale technická závada příčinou havárie nebyla. „Pokud vycházím z protokolu o nehodě, tak iniciačním prostředkem rozkmitání vozu bylo působení bočního větru. Bez toho by k rozkmitání mohlo dojít jen nesprávným způsobem jízdy řidiče,“ řekl znalec.
Soudce hlavní líčení odročil kvůli provedení dalších důkazů na 18. prosince.
Obžalovaný před havárií jezdil spolehlivě a bez problémů 36 let. A loni byl vedením podniku oceněn za 1 750 000 kilometrů ujetých bez nehody. Je stále zaměstnancem DSZO, kde však už nepracuje jako řidič, ale jako údržbář.