V Domažlicích mají nové vlakové nádraží za 46 milionů korun

Domažlice - Po dvouleté rekonstrukci začalo dnes v Domažlicích sloužit opravené železniční nádraží. Díky investici 46 milionů korun mají cestující novou odbavovací halu, která vznikla přestavbou budovy z roku 1862. ČD daly do její obnovy 35 milionů Kč, zbylých 11 milionů vložila do oprav prostřední budovy s technologií a do dalších tří nástupišť Správa železniční dopravní cesty. Řekl to mluvčí ČD Ondřej Kubala. ČD po modernizaci využívá jen polovinu nádraží, druhou opraví a pronajme soukromníkům.

„Jde o totální rekonstrukci včetně zateplení, nových krovů střech i rozvodů. Vznikla úplně nová čekárna, ČD centrum a nové sociální zařízení, vše v jiných místech než původně stály,“ dodal. Součástí jsou moderní digitální tabule s odjezdy vlaků, které jsou vidět i z parkoviště před nádražím. „Vizuální informace jsou teď stejně kvalitní jako v Plzni,“ řekl přednosta plzeňského nádraží Milan Krondl.

Domažlická stanice patří podle něj ke čtyřem nejvýznamnějším v Plzeňském kraji. Pro rychlíky mířící z Mnichova nebo Norimberku je to první zastávka v ČR. V obou směrech projede denně stanicí 85 vlaků ve směru na Plzeň, Klatovy a Planou, z toho osm mezinárodních rychlíků.

Celou stanici pokrývá nový kamerový systém, který zvýšil bezpečnost cestujících. „Nemonitoruje jen dění v nové hale, ale i venku,“ řekl ředitel Regionální správy majetku ČD Jiří Stuna. Monitor sleduje jak perónní výpravčí v přízemí, tak hlavní výpravčí v prvním patře. Vozíčkáři se dostanou z parkoviště před nádražím až do vlaku. Přijedou ke zvonku a mikrofonem se dohodnou s obsluhou.

Druhá polovina nádraží, kde byly původně umístěny pokladny, je nyní uzavřená. ČD ji opraví a pronajmou ke komerčním účelům. „V prostřední budově je zabezpečovacího zařízení pro stanici Domažlice, dálkové zabezpečení pro výhybnu Radonice a dálkové ovládání odbočky Pasečnice, kde se trať dělí na směry do České Kubice a do Klenčí a dále do Tachova,“ řekl šéf plzeňského ŠZDC Václav Šťastný.

Podle Kubaly se ČD nesoustředí pouze na nádraží na hranicích, ale chtějí postupně opravit všechny stanice v ČR včetně menších regionálních. Za letošní první čtvrtletí do nich daly 130 milionů korun, což je zhruba stejně jako loni. ČD hodně sází na projekty Živá nádraží, což ale není případ Domažlic. Partnerům, vzešlých z výběrových řízení, pronajmou objekty na 30 až 40 let. Soukromé firmy pak nádraží ze svého přebudují na  obchodně-společenské zóny, v západních Čechách jsou to například Mariánské Lázně na Chebsku. „Máme partnery pro více než 30 nádraží a běží další výběrová řízení,“ dodal Kubala.

V Plzeňském kraji opravily ČD loni v prosinci další velké nádraží v Rokycanech za více než 20 milionů korun, o něco málo méně je stálo Stříbro, otevřené o rok dříve.