Taxikářů přibývá. Pro ty zahraniční platí nová pravidla

V tuzemsku za posledních deset let výrazně vzrostl počet taxikářů. Jen v Praze jich podle odhadů v současnosti jezdí až šestnáct tisíc. Podstatný vliv na to mají alternativní služby, s nimiž narůstá počet zahraničních řidičů. I proto hlavní město iniciovalo úpravu zákona o silniční dopravě, která od začátku července pro zahraniční řidiče zpřísnila pravidla. Řadu dalších podmínek ale musí dlouhodobě splňovat i čeští taxikáři. Jaké to jsou a jak je to s maximální cenou za kilometr?

V roce 2024 pražský magistrát udělil 5404 oprávnění pro řidiče taxislužby. Přitom před deseti lety se počet udělených licencí pohyboval kolem tisícovky. Nejde ovšem o reálný stav počtu taxikářů v Praze. Úřady totiž podle současné legislativy musí při splnění podmínek schválit žádost bez ohledu na místo trvalého, přechodného či dlouhodobého pobytu žadatele.

Podle tiskového mluvčího pražského magistrátu Víta Hofmana je tak z úřední činnosti magistrátu zřejmé, že na území hlavního města působí i velké množství lidí, kterým bylo uděleno oprávnění řidiče taxislužby na dopravních úřadech v okolí metropole.

  • Vykonávat práci řidiče taxislužby může v tuzemsku pouze držitel oprávnění řidiče taxislužby (takzvané „žluté karty“).
  • Držitelem oprávnění se může stát pouze osoba starší 21 let.
  • Aby se člověk mohl stát držitelem oprávnění řidiče taxislužby, musí splnit podmínku spolehlivosti. Za spolehlivého je považován ten, komu v posledních třech letech nebyl uložen trest za určité přestupky, jako je například použití vozidla bez předepsané evidenční samolepky, poškození cestujícího na ceně jízdného, nevydání dokladu o zaplacení či neumožnění kontroly státního odborného dozoru.
  • Aby byl člověk považován za spolehlivého, nesměl mu také být v posledních dvou letech uložen trest za řízení pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky a nesměl odmítnout podrobit se testu na přítomnost alkoholu či jiných návykových látek. Žadatel rovněž nesměl být v posledních dvou letech odsouzen za úmyslný trestný čin.
  • Další podmínkou pro zisk oprávnění řidiče taxislužby je oprávnění k pobytu a k výkonu práce na území Česka.
  • V neposlední řadě pak musí být člověk držitelem řidičského průkazu vydaného Českou republikou nebo jiným členským státem EU.
  • Držitelem oprávnění se člověk musí stát ještě předtím, než začne pracovat jako řidič taxislužby. Tou se dle zákona rozumí osobní doprava pro cizí potřeby, kterou se zajišťuje přeprava osob, včetně jejich zavazadel, vozidly určenými k přepravě nejvýše devíti osob včetně řidiče a která není linkovou osobní dopravou, mezinárodní kyvadlovou dopravou nebo příležitostnou osobní silniční dopravou.
  • Pokud by někdo vykonával práci řidiče taxislužby bez oprávnění, může mu být uložena pokuta až do výše sto tisíc korun.

Zdroje: Portál veřejné správy, Portál Pražana, Elektronická Sbírka zákonů a mezinárodních smluv

Nárůst počtu taxikářů evidují v posledních letech také další velká města v Česku, především Brno, Ostrava či Plzeň. Většinou to podle nich souvisí s rozmachem alternativních taxislužeb.

Zejména v Praze je pak tento vývoj spojen s velkým přílivem žádostí ze strany občanů jiných zemí, což ale podle magistrátu přináší problémy, protože tito žadatelé mnohdy nemají ani minimální znalost českého či anglického jazyka.

12 minut
Události, komentáře: Generální ředitel Liftaga Radek Svíčka a šéfredaktor webu Měšec.cz Dalibor Zdislav Chvátal o taxikářích
Zdroj: ČT24

„Mají minimální povědomí o právech a povinnostech plynoucích z výkonu práce řidiče taxislužby, rovněž se ani v základní míře neorientují na území Prahy a v neposlední řadě mnohdy ohrožují účastníky silničního provozu, neboť nemají ani nezbytné dovednosti v řízení vozidel a znalosti dopravních předpisů, které by umožnily v hustém provozu na území Prahy vozidlo bezpečně řídit,“ tvrdí Hofman.

Úprava zákona o silniční dopravě

I proto se hlavní město rozhodlo iniciovat některé návrhy v rámci úpravy zákona o silniční dopravě. Konkrétně se podle Portálu hlavního města Prahy podařilo i s pomocí poslanců, kteří jsou zároveň pražskými zastupiteli, do novely prosadit dva důležité pozměňovací návrhy, jež jsou v platnosti od 1. července.

V první řadě jde o povinnost vydávat oprávnění řidiče taxislužby u cizinců pouze na dobu pobytového či pracovního oprávnění, pokud je kratší než pět let (dosud se oprávnění řidiče taxislužby všem udělovalo na dobu pěti let). Úprava podle portálu reaguje na skutečnost, že mnoho cizinců ze třetích zemí při žádosti o oprávnění řidiče taxislužby dokládá pracovní a pobytové povolení na výrazně kratší dobu než zmíněných pět let.

„Je proto vhodné, aby oprávnění řidiče taxislužby bylo platné po dobu, po kterou bude mít cizinec povolení k pobytu na území Česka,“ píše se na webu.

  • Pražský magistrát chce s ohledem na plánované zpřísnění imisních limitů po roce 2030 umožnit od ledna 2029 provoz taxi jen autům starým maximálně šest let a od září 2029 pouze vozidlům s elektrickým nebo vodíkovým pohonem.
  • Podobnou regulaci obcím umožňuje stanovit formou vyhlášky zákon o silniční dopravě. Finálně by ale případnou vyhlášku muselo schválit městské zastupitelstvo.
  • Od roku 2010 byl podle koordinátorky pražského plánu mobility Markéty Braun Kohlové meziroční růst počtu registrovaných vozů taxi asi 24 procent. Od konce pandemie covidu-19 se ale zvýšil na více než padesát procent.
  • V roce 2024 bylo průměrné stáří vozidel taxi v Praze deset a půl roku, což má podle zástupců magistrátu negativní vliv na ovzduší.

Zdroj: ČTK

Druhou novinkou je povinnost, jež stanovuje, aby byl řidič taxislužby držitelem řidičského průkazu vydaného Českou republikou či jiným členským státem Evropské unie. „Důvodem k tomu je skutečnost, že o práci řidiče taxislužby se ve stále větší míře ucházejí cizinci ze třetích zemí, kteří mají problémy s řízením vozidla a s pravidly silničního provozu na území Česka,“ vysvětluje portál hlavního města.

Oprávnění řidiče taxislužby získalo přes šest tisíc Ukrajinců

Další podrobnosti o tom, proč došlo k těmto úpravám, jsou obsaženy v lednu zveřejněné důvodové zprávě. Podle ní bylo v Praze ze všech vydaných oprávnění řidičů taxislužby, která v tu dobu byla evidována v Rejstříku podnikatelů v silniční dopravě, pouze 55 procent oprávnění vydáno občanům české státní příslušnosti. Přes šest tisíc těchto oprávnění získali občané Ukrajiny a 1153 občané Uzbekistánu. Například občanům Nigérie pak úřady vydaly 117 oprávnění.

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) při březnovém projednávání těchto změn v Poslanecké sněmovně uvedl, že počet škodních událostí u vozidel taxislužeb vzrostl v předchozích dvou letech o šestnáct a dvacet procent. Počet aut taxislužeb přitom v tomto období vzrostl o pouhá čtyři procenta.

Český poskytovatel alternativní taxislužby Liftago po schválení novinky ve sněmovně uvedl, že s novými pravidly pro taxikáře souhlasí. Naproti tomu podle amerického Uberu ke zvýšení bezpečnosti nepřispějí.

Právě alternativní taxislužby na českém území neustále expandují. Kromě zmíněných Liftaga a Uberu v tuzemsku působí například také estonský Bolt. Ten poskytuje své služby kromě Prahy ve všech krajských městech, ale i v některých okresních. Uber pak kromě Prahy působí i v Brně, Ostravě, Plzni, Olomouci, Hradci Králové a Pardubicích, přičemž v posledních dvou zmíněných městech začal fungovat 27. března.

Cenová regulace

Alternativních taxislužeb se dotkla i změna, jež platí od začátku tohoto roku. Na základě rozhodnutí resortu financí už totiž alternativní a smluvní taxislužby nepodléhají cenové regulaci.

Zatímco u klasické taxislužby se konečná cena za přepravu stanovuje na základě ujeté vzdálenosti podle údajů poskytnutých taxametrem, alternativní taxislužby informují zákazníka o ceně už v momentě, kdy si službu prostřednictvím mobilní aplikace objednává. Předem se cena v uzavřené smlouvě stanovuje i u smluvních taxislužeb.

V případě klasických taxislužeb nadále platí, že ministerstvo financí zmocňuje obce k zavedení jejich regulací formou stanovení maximální ceny. Možnost ale podle resortu využívají jen Praha a Brno. Hlavní město se proti rozhodnutí ministerstva na podzim loňského roku ohradilo a se zrušením cenové regulace pro alternativní taxislužby nesouhlasilo.

Pozor na podvody

V současné době se tedy maximální ceny v největších dvou tuzemských městech vztahují pouze na klasické taxislužby. Nástupní sazba je v obou městech stanovena na maximálně 60 korun, jízda na 36 korun za kilometr a čekání na sedm korun za minutu.

Praha na svém webu upozorňuje, že pokud řidič žádá více nebo odmítá vydat účet, stal se zákazník pravděpodobně obětí podvodníka. V takovém případě by jízdu nikdy neměl platit a neprodleně by měl zavolat strážníky městské policie na čísle 156.

Opatrnost je nutná i na pražském letišti, které jako oficiální taxislužbu využívá Uber Airport. Rozhodne-li se člověk využít pro odvoz jinou službu, měl by si dát pozor na předražování jízd. Dle webových stránek letiště činí obvyklá regulovaná cena pro taxi do centra Prahy zhruba osm set korun.

Existují ale případy, kdy dochází k úpravě taxametru či předražení jízdy. To se stalo například v dubnu letošního roku, kdy se zahraniční návštěvnice Prahy stala obětí nepoctivého taxikáře, který si za cestu z letiště do centra města naúčtoval více než dvojnásobek oprávněné částky.

Turistka svou pochybnost sdělila hotelovému portýrovi, který taxikáře okamžitě žádal o nápravu, avšak ten požadavek ignoroval a z místa ujel. Recepce hotelu následně kontaktovala linku 156 a strážníkům z Taxi týmu se pak nepoctivého řidiče podařilo vypátrat.

Letiště Praha na svém webu upozorňuje, že vozidlo klasické taxislužby musí být zvenčí označeno kromě svítilny TAXI také žlutou evidenční nálepkou a uvnitř musí být na viditelném místě průkaz řidiče, jehož platnost lze ověřit na Portálu dopravy. Po skončení jízdy by měl řidič vydat účtenku z taxametru, která musí obsahovat mimo jiné údaje o dopravci, nástupní a výstupní místo, počet ujetých kilometrů a údaje o ceně.

Případnou stížnost je možné podat na e-mailové adrese taxi@praha.eu. Vhodné je připojit informace o vozidle (například číslo registrační značky či průkazu řidiče taxi), informace o trase, účtenku za přepravu a své kontaktní údaje.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Policie obvinila dva muže, že podvedli více než pět set lidí

Pražští policisté obvinili z podvodu dva muže, kteří podle nich v letech 2015 až 2020 prodali emisní dluhopisy vydané jejich stavebními společnostmi, kupujícím ale investované částky později nevyplatili. Muži podle kriminalistů podvedli 535 lidí a způsobili škodu přes 360 milionů korun. Dvojici podle mluvčího pražské policie Jana Rybanského hrozí v případě odsouzení až desetileté tresty vězení.
před 2 hhodinami

Reorganizace na ministerstvu zahraničí vyvolala kritiku z opozice

Hnutí Starostové a nezávislí (STAN) ve výzvě předsednictvu vládního hnutí ANO kritizuje reorganizaci na ministerstvu zahraničí pod vedením Motoristů. Struktura úřadu se podle STAN mění narychlo a bez analýz. Odbor komunikace ministerstva v sobotu sdělil, že systemizace byla projednána s uznávanými velvyslanci a že úřad neruší žádné místo v zahraničí. Podle Deníku N chce premiér Andrej Babiš (ANO) věc řešit ještě před vánočními svátky.
13:41Aktualizovánopřed 3 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 3 hhodinami

Zůna jen popisoval stav zděděný po předchozí vládě, tvrdí šéf poslanců SPD

Peníze českých občanů nepůjdou na prodlužování války na Ukrajině, uvedl na síti X předseda poslanců hnutí SPD Radim Fiala s tím, že ministr obrany Jaromír Zůna (za SPD) na páteční tiskové konferenci jen popisoval stav, který zdědil po vládě Petra Fialy (ODS). Zůna mimo jiné prohlásil, že podpora Ukrajiny bude pokračovat, jde jen o to, jakým způsobem, a že o osudu muniční iniciativy rozhodne vláda jako celek.
před 3 hhodinami

Schillerová chce stihnout legislativu k EET v příštím roce

Nová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) již vytvořila na resortu pracovní skupinu pro zavedení elektronické evidence tržeb (EET). Vyjádřila se tak v pořadu Týden v politice moderovaném Martinem Šnajdrem. Součástí připravovaného zákona má být také daňový balíček, který bude mimo jiné obsahovat osvobození spropitného od daní a pojistného, snížení DPH na nealko nápoje ve stravovacích službách nebo studentské a manželské slevy. Podle ministryně je reálné, aby se nezbytné legislativní změny stihly během roku 2026, zpracovaný legislativní text by chtěla mít do konce února, v říjnu by měl navázat pilotní projekt. Schillerová také znovu připustila, že schodek rozpočtu na příští rok by mohl být vyšší, než s jakým počítal návrh připravený předchozím kabinetem Petra Fialy (ODS).
před 6 hhodinami

Sport potřebuje garanta, říká Šťastný. Start Tour de France v Česku podporuje

Dlouho se volalo po tom, aby tady byl někdo, kdo se věnuje sportu ve vládě, řekl Boris Šťastný (Motoristé), který obsadil nově vzniklý post ministra pro sport, prevenci a zdraví. „Ministři bez portfeje tady vždycky byli, jsou, budou. Ať veřejnost a média ocení, nebo neocení mou práci za těch pár let, jestli to byla, nebo nebyla trafika,“ vyjádřil se v Interview ČT24 moderovaném Danielem Takáčem k tomu, že někteří členové současné vlády v minulosti ministry bez portfeje kritizovali.
před 7 hhodinami

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
před 10 hhodinami

Opuštěné chaty v zimě lákají zloděje. Policisté posilují hlídky

Krádeží v chatových oblastech v zimě přibývá, opuštěné a prázdné chaty lákají zloděje. Policisté proto posilují hlídky v zahrádkářských koloniích. Zároveň apelují na majitele, aby si své přístřešky dobře zabezpečili. Většina chalupářů nenechává své sezonní příbytky ani v zimě bez dozoru. Pravidelně je jezdí kontrolovat, ať už kvůli zabezpečení, nebo aby předešli případným škodám. Za krádež v objektu se škodou více než deset tisíc korun hrozí pachateli peněžitý trest nebo až dva roky vězení.
před 13 hhodinami
Načítání...