Původní návrh normy Euro 7 platit nebude, tvrdí Kupka. Označil jej za nerealistický

Knotek, Kupka a Peksa hovořili o zavedení normy Euro 7 (zdroj: ČT24)

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) prohlásil, že původní návrh nového emisního nařízení Euro 7 platit nebude. Originální předloha by totiž podle něj mohla nejen ublížit automobilkám, ale také životnímu prostředí, které má chránit. Řekl to v pondělních Událostech, komentářích. Původní návrh normy označil za nerealistický – a stejně o něm hovořil i europoslanec Ondřej Knotek (ANO). Podle europoslance Mikuláše Peksy (Piráti) je debata o přenastavení některých limitů legitimní.

Kupka už dříve v pondělí informoval, že návrh Euro 7 v současné kompromisní podobě zřejmě nebude znamenat zpřísnění emisních limitů pro osobní i nákladní auta proti stávající normě Euro 6. Stále je prý nutné zajistit limity termínů pro přijetí souvisejících předpisů v rámci Evropské unie. Podle Kupky má o návrhu jednat Rada ministrů EU odpovědných za konkurenceschopnost příští pondělí 25. září.

„Měli bychom dosáhnout toho, že norma bude mnohem realističtější. Hrozilo, že by ta nerealistická podoba normy měla ve výsledku kontraproduktivní efekt – že by životnímu prostředí nejen nepomohla, ale ubližovala mu. Například v okamžiku, kdy by se zpomalila obnova vozového parku tam, kde třeba průměrné stáří vozidel je podobné jako v České republice,“ řekl Kupka.

Podle ministra by zavedení normy v původní verzi mohlo skutečně znamenat to, čeho se obává automobilový trh – tedy ochromení českých automobilek či zastavení trhu z auty. „To je reálná obava, je podložená výpočty toho, co by to znamenalo z hlediska prodražení zejména těch nejmenších modelů,“ poznamenal s tím, že automobilky by mohly přestat s výrobou těchto modelů, které jsou nezastupitelné z hlediska možností mobility velké části obyvatel Evropské unie. „Nám jde o to, aby ta norma byla realistická, aby negativní dopady nepřevýšily ty pozitivní,“ doplnil.

„Bez debaty s průmyslem“

A právě o to se podle Kupky nyní zasazuje skupina osmi velkých států, mezi nimiž je například Francie, Itálie nebo Polsko. Ministr připomněl, že tento klub zemí iniciovalo a organizuje Česko. Kompromisní návrh nyní podle něj směřuje k tomu, že by se norma změnit měla. „Dokonce bych řekl, že s ohledem na to, že v tuto chvíli držíme blokační menšinu, dokonce je to skoro spíš už většina, tak ta původní norma Euro 7 platit nebude,“ přislíbil.

Také podle Knotka návrh Evropské komise nebyl reálný. Ocenil že Česko je součástí klubu, který „rebeluje, respektive má na to svůj názor“. Podotkl, že Evropský parlament je ve věci velmi rozdělený. Potíž spatřuje v tom, že když norma Euro 7 vznikala, neproběhla debata s průmyslem. „Už jenom to, že norma Euro 7 měla platit od roku 2025. Ale aby automobilky splnily limity, další podmínky, tak na to potřebují minimálně tři roky. Takže toto bylo nereálné,“ upozornil.

Peksa by si přál, aby norma přispěla k praktickému výsledku a zlepšila ovzduší v Česku i zbytku Evropy. „Zároveň vnímám, že ta norma nastavuje velké množství čísel a některá může být jednodušší splnit, některá může být složitější splnit. A je asi legitimní mluvit o tom, jestli všechna mají být úplně přesně nastavena tak, jak říkala Evropská komise,“ řekl.

Prachové částice místo oxidů dusíku

Podle Peksy by bylo namístě se například soustředit na řešení problému prachových částic. „Protože ten tady byl, je a bude bez ohledu na to, jestli budeme používat spalovací auta, elektroauta nebo jakákoliv jiná,“ poznamenal. Menší přísnost si dokáže naopak představit v oblasti oxidu dusíku. „Protože oxidy dusíku jsou z povahy věci něco, co produkují vyloženě spalovací motory. A s tím, jakým způsobem má spalovacích motorů ubývat v následujících letech, tak ten problém se de facto řeší sám skrze jiný zákon, tudíž nemá cenu ho nadále vyostřovat v rámci Euro 7,“ dodal.

Knotek souhlasí s Peksou v tom, že je potřeba dívat se i na otázku zdraví. „Ale zároveň, pokud se podíváme na to, že vůz, pokud bude splňovat Euro 7, bude dražší a ty odhady jsou mnohem více, než odhadla Evropská komise, tak zkrátka vznikne bariéra, aby lidé se starším vozem přecházeli na Euro 7. Už si nepořídí Euro 6 a vlastně ten zdravotní dopad může být ve výsledku ještě horší,“ varoval. Za nejlepší považuje se co nejvíce držet normy Euro 6.

Kupka věří, že bude nalezena shoda v otázce emise pevných částic, tedy z obrusu brzd a pneumatik. „Najdeme limity, které budou schůdné a které budou znamenat menší negativní dopady dopravy,“ řekl.

Norma Euro 7 je klíčovou součástí unijního balíčku nazvaného Fit for 55, který má snížit množství produkovaných emisí v Evropské unii za příštích sedm let o 55 procent. Původní návrh Euro 7 počítá stejně jako předchozí normy se sledováním škodlivých látek, jako je oxid uhelnatý nebo oxidy dusíku. Nově by se měly ale kontrolovat také částice, které vznikají třením brzd nebo pneumatik. Konkrétně u dusíku je současný limit emisí u benzinových aut šedesát miligramů na ujetý kilometr, u nafty pak osmdesát miligramů. Euro 7 v původní verzi počítala s tím, že se limity u všech druhů automobilů srovnají na šedesát miligramů.

Prodloužila by se i doba, kdy se produkce emisí u aut sleduje. Nyní je to pět let a sto tisíc ujetých kilometrů. Návrh Evropské komise tento limit dvojnásobí. Celkem si od normy EU slibuje u nově prodaných aut o desítky procent méně vyprodukovaných emisí oxidu dusíků a snížení produkce pevných částic z výfuku nebo prachových částic z brzd. Zavedení normy by díky zlepšení kvality ovzduší mělo v důsledku vést i k záchraně lidských životů. Podle studie by se mohlo podařit zabránit více než sedmi tisícům předčasných úmrtí ročně.